![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 11 juni 2007 Locatie: Alphen a/d rijn
|
Hallo alemaal, Een maatje van me heeft een t9chp zender met een pcm module,werkt voor de rest goed,alleen kwamen we er vanmiddag achter dat de module erg warm/heet wordt. Dit is niet eerder opgevallen wij denken nu dat hij niet goed meer is. Zender heeft wel een uurtje aangestaan (afstellen heli) mischien dat hij daardoor zo warm is geworden. Kan iemand vertellen of dit normaal is of dat hij binnenkort de geest geeft,zou jammer zijn als hij hierdoor z'n heli de grond in boort. Alvast bedankt Mvg.Eric |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 11 januari 2008 Locatie: Daar waar file staat. Nuttige Berichten: -666 Pincode: 6669 Leeftijd: 31
Weblogartikelen: 1 |
Weet je of je tijdens het afstellen van de heli, de antenne wel helemaal uitgeschoven had staan? Mijn module werd ook altijd wel warm, alleen als ik hem gebruikte op de sim en mijn antenne ingeschoven had zitten, dan werd hij extreem warm.
__________________ 5p1k3 gaat schaalvliegen: Tigermoth van Flair, Pipercup 1/4 van Sig, Sopwith Camel van Hangar9 en FPV |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 30 december 2007 Locatie: Brugge (Belgie) Leeftijd: 34
|
ja klopt had ik vroeger ook dat ie warm werd, maar je antenna moet uitgetrokken zijn, dan is het minder! als ik simde haalde ik hem gewoon uit. nu vlieg ik met assan... zonder probs
__________________ Logo 400- Compass 6HV - Logo600SE All BeastX -FF8Super |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 11 januari 2008 Locatie: Daar waar file staat. Nuttige Berichten: -666 Pincode: 6669 Leeftijd: 31
Weblogartikelen: 1 | Ja, dito
__________________ 5p1k3 gaat schaalvliegen: Tigermoth van Flair, Pipercup 1/4 van Sig, Sopwith Camel van Hangar9 en FPV |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 64
|
Je moet je pas zorgen maken als het module niet warm wordt. Hoogfrequent technieken gaan nu eenmaal gepaard met flinke verliezen. Tussen werken met ingeschoven zenderantenne en uitgeschoven antenne is er overigens weinig verschil. Bij de Futaba T-zendermodulen voel je deze warmte extra doordat er een volledig metalen bakje omheen zit. Heeeeel vroeger kwam het sporadisch wel eens voor, dat de vermogenstransistor in het hf-deel door oververhitting stuk ging. Hierdoor is de hardnekkige gedachte ontstaan, dat zo'n hf-module zijn vermogen niet kwijt kan bij ingeschoven zenderantenne en daardoor stuk kan gaan.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |