Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 3 augustus 2010, 23:51   #1 (permalink)

Standaard Storing snelheidsregelaar/ontvanger

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum, sinds kort "spontaan" weer in de RC wereld terecht gekomen. Vroeger div. auto's e.d. gehad maar verder altijd op de treintjes gehouden .

Door het overlijden van mijn opa heb ik een RC boot georven welke hij gebouwd heeft. Hierin zit een complete installatie:

Robbe Futaba FP-S148 (servo)
Robbe Futaba MC112B (snelheidsregelaar)
Robbe Futaba FP-102JE (ontvanger)
Loodaccu.

Ik ben van het weekend wezen klooien met de boot om een en ander werkend te krijgen. Varen is natuurlijk leuk, zeker als het jeugd herinneringen van je opa omhoog haalt .

Ik had alles aangesloten, servo op ontvanger, snelheidsregelaar op ontvanger en loodaccu op de regelaar. Bij het aanzetten van de afstandsbediening hoorde ik gelijk de servo een slag maken. Iets wat ik herken van vroeger! Het bedienen van de servo ging prima, maar voordat ik de motor kon testen begon de servo een beetje te "hakkelen". Ik herken dit als een lage accu stand. Ik heb de accu opgeladen maar hetzelfde resultaat.

Ik heb nu de accu vervangen met een exact dezelfde (nieuw) exemplaar. Deze is opgeladen en doorgemeten op werking.

De servo heeft nog even gestottert en viel toen weg, sindsdien heb ik geen enkele response meer bij het inschakelen van de zender of snelheidsregelaar (met het schakelaartje).

Is dit een geval van een dode regelaar, ontvanger of is er misschien ergens sluiting?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, zie deze boot erg graag weer rondjes varen!
Diemux is offline   Met citaat reageren
Oud 4 augustus 2010, 12:21   #2 (permalink)

Leeftijd: 41
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diemux Bekijk bericht
Ik heb nu de accu vervangen met een exact dezelfde (nieuw) exemplaar. Deze is opgeladen en doorgemeten op werking.

De servo heeft nog even gestottert en viel toen weg, sindsdien heb ik geen enkele response meer bij het inschakelen van de zender of snelheidsregelaar (met het schakelaartje).

Is dit een geval van een dode regelaar, ontvanger of is er misschien ergens sluiting?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, zie deze boot erg graag weer rondjes varen!
Hallo Diemux,

Allereerst welkom op het forum, veel leesplezier gewenst..........

Gezien de weinige reacties zal ik proberen je op weg te helpen...
Als de boot lang heeft stil gestaan kan er natuurlijk vanalles mis zijn.

Stekkerverbindingen die ooit nat/vochtig zijn geworden kunnen oxidatie vertonen.
Loop alle stekkers en verbindingen na, kijk of er aanslag op zit...

Kijk of de aan / uit schakelaar nog werkt, evt wat (kontakt)spray erin, paar keer aan uit zetten.

Het beste is om met een multimeter spanning te meten op diverse plaatsen,als je die niet hebt kun je met een 12 en/of 6 volts draadlampje kijken of de diverse componenten wel spanning krijgen.

De kristallen van de zender/ontvanger kunnen kapot zijn gegaan.
Condensators ( elco's ) die in de regelaar / ontvanger zitten kunnen zijn uitgedroogd.
Om maar even wat te noemen. Dat is lastiger te kontrolleren.

Kijk eens welke motor erin zit ( voltage ) misschien kan deze rechtstreeks op de accu aangesloten worden om te kijken of deze nog wel werkt.

Na de aan/uitschakelaar zou ik me concentreren op de regelaar omdat deze de ontvanger van spanning voorziet.

Wat is je woonplaats? Misschien is er een botenbouwer bij jou in de buurt die met je mee kan kijken...

Ik hoop dat je wat hebt gehad aan mijn verhaal, in ieder geval succes met het varend krijgen van je boot.

Groet,
Andreas
Oud 7 augustus 2010, 00:59   #3 (permalink)

Standaard

Ik heb een multimeter dus ik ga het een en ander maar eens doormeten.

Heb hier nog geen tijd voor gehad maar het weekend loont zich hier mooi voor .

Ik heb wel wat mensen die mij kunnen helpen mocht ik er echt niet uitkomen, ben namelijk lid van de NZH Hobbyclub in Haarlem en de modelbouw afdeling wordt tegenwoordig goed vertegenwoordigt!

In ieder geval bedankt voor de reactie. Mochten er meer mensen zijn met ideeën, graag!
Oud 7 augustus 2010, 22:27   #4 (permalink)

Standaard

Ok, we zijn weer wat verder .

Ik heb een en ander doorgemeten en kwam tot de conclusie dat de loodaccu vrij snel van 6v naar 4v terugliep. Even snel een trein travo erbij gepakt en deze afgestemt op 5.9 volt en toen nogmaals geprobeerd. Het schip kwam tot leven . Motor stond blijkbaar uit (met een rode hendeltje, tussen de motor en een grijze houder voor de stroompinnen).

De accu zal dan toch wel leeg zijn geweest, ook al was hij een aantal uur opgeladen. Hoelang moet ik de accu opladen?

Ik heb een Yuasa NP4-6 (6v, 4Ah) loodaccu en een Robbe Lader 5 (8310). Welke poort moet ik gebruiken? (25mA, 50mA, 100mA of 500mA)

Tevens viel mij het op dat de motor moeite heeft met draaien (herrie maken en dan een slag maken) Hij kan dus niet continu draaien...

Waar kan ik deze het beste olieen?
Oud 9 augustus 2010, 00:22   #5 (permalink)

speedy bob's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Hallo,
Alles afleggen en met de hand proberen of je het schroef makkelijk kunt ronddraaien, normaal moet alles zeer soepel draaien. Indien dat stroef gaat moet je de schroefas smeren.
Als er geen smeernippel op de schroefaskoker zit, moet je wel de schroefas eruit nemen, vet in de koker doen en de schroefas er terug in monteren.
Ook kan je een druppeltje olie op de lagers v/d motor doen, na zoveel jaren zullen ze je dankbaar zijn
Oud 9 augustus 2010, 09:38   #6 (permalink)

Leeftijd: 41
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diemux Bekijk bericht

De accu zal dan toch wel leeg zijn geweest, ook al was hij een aantal uur opgeladen. Hoelang moet ik de accu opladen?

Ik heb een Yuasa NP4-6 (6v, 4Ah) loodaccu en een Robbe Lader 5 (8310). Welke poort moet ik gebruiken? (25mA, 50mA, 100mA of 500mA)
Hallo Diemux,

Je kunt de 500 mA uitgang gebruiken om de accu mee te laden, maar let op !! dit is geen loodacculader laat de accu er niet te lang aan hangen, dat gaat ten kostte van je accu. Eigenlijk zou je de laadspanning in de gaten moeten houden.
Als de accu helemaal leeg is maximaal een uurtje of 8 laden.

Ben ook voorzichtig met treintjes transformatoren, vaak komt er wisselspanning uit die dingen en daar zijn regelaars en ontvangers niet tegen bestand.

Groet Andreas
Oud 6 oktober 2010, 13:41   #7 (permalink)

Standaard

Hallo Diemux,
Hoe lang is die loodaccu niet meer opgeladen?
Loodaccu's hebben er een hekel aan om niet geladen weggezet te worden, eigenlijk moet je loodaccu's geladen wegzetten en regelmatig weer opladen.
het feit dat je spanning in elkaar zakte wijst naar een lege zoniet een kapotte accu.

Laden met een goede lader en niet met de treintravo !!

Succes met je boot.

Gr. Imre
Imre68 is offline   Met citaat reageren
Oud 7 oktober 2010, 00:06   #8 (permalink)

Standaard

De oude loodaccu heeft jaren in de kast gestaan. Inmiddels vervangen door een nieuwe.

Ik laad enkel op met de Robber lader, ik heb de travo enkel gebruikt als vervanging van de accu, dus niet gebruikt om de accu op te laden.

Ondertussen alles kunnen olien en alles werkt naar behoren. Eerst volgende keer maar eens de vijver van de NZH misbruiken

Bedankt voor alle hulp.
Oud 8 oktober 2010, 17:52   #9 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Lood accu ook niet op koude vloer laten staan. Ontlaad dan sneller door temperatuurverschil onder en boven in de accu. Door dat temperatuurverschil is er een miniem spanningsverschil tussen de onder- en bovenkant van een accucel waardoor er ontlaadstroompje IN de cel gaat lopen.
ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Labels
accu, elektronica, regelaar, robbe, storing

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten