![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 10 december 2008 Locatie: België
|
Hallo, Ik zou graag kleine tuimelschakelaars gebruiken in mijn boot maar op die schakelaars staat altijd een beperkt amperage op. vb. 2A bij 250 VAC en 5A bij 120 VAC Ik wil ze gebruiken bij 12V, kan ik dan berekenen hoeveel ampere ze dan aankunnen? Het zou een 15 ampere aan moeten kunnen. Je hebt wel tuimelschakelaars die zwaarder zijn maar deze zijn dan weer veel te groot om in te bouwen. Alvast bedankt. Michel. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
| Het zou een 15 ampere aan moeten kunnen. Dat kan je dus wel vergeten hoor Of je moet het via Relay.s doen mvg Frederik
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Bedankt voor je snelle antwoord. Het zou tussen de 12V accu en de snelheidsregelaar komen te staan. De motor is een 720BB Torque met blokkeringsamperage van 13,5 A dus de 15A is enkel bij blokkering van de motor. |
| | |
| | #4 (permalink) | |
| Citaat:
Daar moet je en zekering zetten van zeg maar de blokkeer stroom
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik | |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Ik ga daar een schakelaar zetten zodat ik de accu kan opladen zonder ze eruit te moeten halen. Dus van de accu vertrekken er 2 elektrische kringen. 1 naar laadbussen en 1 naar de regelaar. Als ik de accu wil opladen kan ik via de schakelaar de kring naar de regelaar onderbreken zodat deze geen stroom krijgt van de lader. |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 15 mei 2010 Locatie: Drenthe Leeftijd: 24
|
__________________ Bezig met het bouwen van een Greatplanes .40 Size Extra 300S |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Dat moet je zo niet doen Je pak een relay dubbelpolig Als je dan de stroom van de akku er afhaalt via de schakelaatrje (klein ) Dan staat er auto maties de stroom opje laadbussen Zo doe ik dat met al mijn modellen klein of groot En dan op de akku nog een zekering zetten In jouw geval dus 15 ampere
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 2 mei 2009 Locatie: Beneden Leeuwen Leeftijd: 52
|
Ik geef Frederik gelijk met zijn oplossing. Mocht er met de schakelaar ooit iets mis gaan smelten de contacten vast en kun je het model niet eens meer uitzetten. Bij het gebruik van een relais kun je nog een extra veiligheidsmarge inbouwen door een nog war forsere te gebruiken. In de boot zie je hem toch niet. Bovendien is een relais speciaal bedoelt voor hogere stromen.
__________________ Hong-Nor Ultra LX-ONE BB / RB S7 |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Bedankt voor de hulp jongens. Ik twijfel er niet aan dat een relais de juiste manier van werken is maar ik ken daar helemaal niks van. Ik heb een paar winkels bezocht en heb mij een paar schakelaars gekocht die gemaakt zijn voor in een auto te plaatsen en kunnen 20A aan. Ze zijn wat groot dus ga ik ze langs binnen in de romp een plekje geven. Bedankt voor de reacties! |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 25 februari 2008 Locatie: Hoorn (NH) Leeftijd: 18
|
Even toevoegend, die schalaars van 3a op 250v werken gewoon goed tot een Ampere of 20.. heb ze hier zelf ook gewoon in gebruik.. nog geen problemen onder vonden in 2 jaar tijd.
__________________ Rigidheli.com, Gens Ace Batteries, RCbearings, Rapid Eyewear Hulp of (3D) Vliegles nodig? Heliexpert |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
Misschien nog een optie om met een kleine schakelaar zo'n relais te sturen? ![]() aansluitschema wordt dan:
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
De fabrikanten van schakelaars geven een maximale stroom op die hun schakelaars mogen aan en uitschakelen en een maximale spanning waarvoor die schakelaars gebruikt mogen worden. Wat dit inhoud en hoe je het kan gebruiken zal ik proberen uit te uitleggen. Ten eerste de maximale spanning. Die wordt opgegeven in verband met de isolatiewaarde van de schakelaar. Er zijn strenge regels hieromtrend in verband met de veiligheid. Er moet een bepaalde minimale afstand zijn tussen metalen delen die wij kunnen aanraken en de spanningsvoerende delen. Dat moet voorkomen dat er ooit spanning op die delen kan komen die wij kunnen aanraken. Omdat wij over het algemeen met spanningen werken die ver onder dat maximum zitten hoeven we daar niet echt naar te kijken. De maximale stroom is wel belangrijk voor ons. De waarde die wordt opgegeven is de waarde waarbij de fabrikant GARANDEERD dat de schakelaar nog het aantal keren schakelen haalt dat wordt opgegeven. Als de fabrikant opgeeft dat zijn schakelaar minstens 100.000 keer aan en uit kan schakelen dan is dat bij een stroom van maximaal de opgegeven waarde. Een ander punt wat de maximale stroom bepaald is het contactoppervlak. Hoe groter de contacten zijn des te meer stroom er door die contacten kan en mag lopen. Ook het gebruikte materiaal en de openingsafstand van de contacten spelen hier een belangrijke rol. Contacten worden meestal van een soort fosforbrons gemaakt dat vaak verzilverd wordt. Dergelijke contacten zijn behoorlijk slijtvast en kunnen flike stromen verwerken. De openingsafstand moet ook groot genoeg zijn want er moet geen vlamboog tussen de contacten kunnen blijven bestaan. Dat zou de contacten verbranden en zelfs aan elkaar kunnen lassen! Hier gebruik ik met opzet het woord LASSEN want dat is precies wat er gebeurt. Wanneer je gaat lassen maak je even kortsluiting zodat er een hele hoge stroom gaat lopen. Dan trek je de elektrode iets terug zodat er een vlamboog ontstaat. Die vlamboog zorgt voor de hitte waarmee je het metaal smelt en aan elkaar last. Als er een erg hoge stroom door de contacten loopt en je schakelt de schakelaar uit dan ontstaat er een vlamboog. Wanneer de contacten ver genoeg open gaan zal die vlamboog doven en is er niets aan de hand. Gaan de contacten niet ver genoeg open dan zal de vlamboog blijven bestaan met alle gevolgen van dien. Dus als er iemand 20A door een schakelaar laat lopen die maar gespecificeerd is tot 3A dan moet hij wel goed uitkijken. Ten eerste loopt er dan te veel stroom door de relatief dunne metalen contacten en de kleine contactvlakken. Hierdoor kan de schakelaar warm worden en in het ergste geval kan zelfs het plastic smelten. Wanneer je dan de schakelaar opent om het contact te verbreken kan het gebeuren dat de vlamboog door de hoge stroom zo sterk is dat de opening niet groot genoeg is om hem te doven. De meeste schakelaars kunnen dus best wat meer stroom verwerken dan opgegeven wordt. Het enige nadeel is dat de schakelaar sneller zal slijten en niet het minimum aantal schakelingen zal halen dat door de fabrikant gegarandeerd wordt. Erg veel meer stroom door de schakelaar jassen kan wel problematisch worden. Geen al te gekke dingen doen dus. Succes.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Lid sinds: 26 januari 2010 Leeftijd: 45
|
hallo allemaal, ik heb deze dicussie gevolgd,is er iemand die een schema heeft om je accu op te laden zonder dat er spanning op je regelaars staan dmv een tuimelschakelaar en zekering houder gr hubje |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
lijkt me niet verstandig om een schakelaar tussen accu en regelaar te zetten. Daar moet dan wel (weet niet precies wat voor regelaar je hebt) een ampère of 100 door kunnen. Beter gewoon accu loskoppelen en dan laden.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |