![]() |
| | #1 (permalink) |
| Guest
|
Hoi, hoi, Ik heb zonet een Turnigy 9x -v2 + ontvanger gekocht op ebay voor 77 euro (incl. verzendkosten). Waarom nou net een Turnigy 9x? Dit is een 9 kanaals 2.4ghz computer zender & 8 kanaals ontvanger voor 77 euro (need i say more?) Tevens zijn de resenties op internet zeer goed. Maar wat helemaal super is: Deze zender gebruikt een ATmega64 microprocessor. Nou, 'so what' zul je wel denken Het mooie van een ATmega64 proc. is dat hiervoor opensource ontwikkel tools zijn en er verschillende mensen zijn die hun eigen (opensource) firmware voor deze zender hebben gemaakt. Ik ben zelf van plan om deze firmware van Erazz erop te zetten: er9x - Project Hosting on Google Code top key benifits van de ER9X firmware zijn: Up to 16 model memories. Multilevel flexible mixer - any input channel can be assigned to any output. Mixers can be added, multiplied or set to replace other mixers. 8 5pt curves, 8 9pt curves with graphic visualization. Expo and Dr for the 4 primary channels, split Left/Right with graphic visualization. Throttle trim, throttle expo. PPM input from the trainer port can be used as input to mixer. Adjustable timer for each model. Can be activated by switches, throttle channel or throttle %. Adjustable battery warning voltage. Adjustable contrast. Adjustable beeper. Selectable trim increments. Selectable PPM output - 4ch, 6ch, 8ch, 10ch, 12ch, 14ch, 16ch. Selectable PPM pulse spacing. Limits and offsets for each output channel. Offset can be set with stick inputs. Stick calibration. Graphic or numerical representation of output values. Throttle tracing. Reverse throttle. FULL JETI DUPLEX SUPPORT!!!! (zie http://code.google.com/p/er9x/wiki/JETI). Dus een externe JETIBOX is niet meer nodig! Wanneer ik de zender binnen heb zal ik voor degene die geinteresseerd zijn een verslagje in dit topic zetten, hoe ik de firmware 'upgrade'. (er moet een beetje soldeerwerk gedaan worden). --Raymond Laatst gewijzigd door Burp; 19 december 2010 om 21:11 Reden: Bericht teruggezet |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 2 juni 2006 Locatie: Beverwijk Roepnaam: Jeroen Leeftijd: 42
Weblogartikelen: 2 |
Ik mag toch aannemen dat de fabrikant zo slim is geweest de "fuses" van de controller eruit te wippen zodat uitlezen en herprogrammeren geen optie is. Dat wordt dan dus de controller desolderen en een nieuwe lege erop zetten? Of zit er een losse EEPROM op waar de software in zit? Wel interessant voor bijvoorbeeld FPV om eigen inputs erbij te knutselen (head tracking of een extra mini joystick voor het besturen van de camera)
__________________ Ik discussieer niet, ik probeer je uit te leggen waarom ik gelijk heb. |
| |
| | #3 (permalink) |
| Guest
|
neuh hoor. zo moeilijk doen die chinezen niet de turnigy-9x wordt onder verschillende merknamen verkocht en iedere leverancier wil natuurlijk zijn eigen logo in de firmware hebben (afgezien het logo is de originele firmware voor alle merken gelijk). je kunt de fuses zelfs veranderen mbv burn-o-mat (is echter niet nodig). standaard: Low fuse: 0e High fuse: 89 Fuse ext: ff Sterker nog hier een youtube fimpje van een gast die zo'n soort sjabloon zelf in elkaar heeft geknutselt (pogoboard): YouTube - 9x solderless pogo board interface. wat beterft FPV is deze zender ideaal: 9 kanalen en ieder kanaal kun je apart toewijzen. Ik zat zelf te denken om de 2 draaiknoppen op de zender toe te wijzen voor 'head tracking'. maar dat is een heel ander verhaal en zal ik in de verre toekomst eens mee gaan spelen. Laatst gewijzigd door Burp; 19 december 2010 om 21:12 Reden: Bericht teruggezet |
| | #4 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 7 september 2002 Locatie: eindhoven, El diablo. Leeftijd: 36
|
lekker prutsen in je (waarschijnlijk toch al niet) goedgekeurde zender klinkt bemoedigend ...
__________________ "The secret to heli flying is printed on the bottom of some empty fuel cans, keep looking untill you find one." www.mvsb.nl |
| |
| | #5 (permalink) | |
Weblogartikelen: 2 | Citaat:
Ik weet zeker dat "het kaf en koren" al snel gescheiden worden door een selecte groep techneuten die thuis zijn in Atmel micro controllers en de rest dat afhaakt omdat het reflashen al te hoog gegrepen is. (de nieuwe Spektrum DX8i lijkt ook een ernstige bug te bevatten, da's een professionele zender, toch?)
__________________ Ik discussieer niet, ik probeer je uit te leggen waarom ik gelijk heb. | |
| |
| | #6 (permalink) | |
| Lid sinds: 2 maart 2008 Locatie: Tilburg Leeftijd: 31
| Citaat:
Wat moet er niet goed aan zijn gekeurd? Al het turnigy spul komt met orgineel CE merk. Meer is niet nodig om in nl te mogen gebruiken.
__________________ Pilot RC 27% Extra, Lorenz high society, sebart wind S, EF extra 300 EXP, T7C. | |
| |
| | #7 (permalink) |
| Guest
|
ok, omdat ik toch nog moet wachten op de turnigy, ben ik alvast begonnnen met het maken van een li-ion battery pack voor de turnigy. standaard heeft de turnigy een 8 x AA battery box, maar die willen we natuurlijk niet gebruiken. ik gebruik deze li-ions batterijen: UltraFire Protected 18650 3.7V 3000mAh Lithium Batteries (2-Pack | Nextgadgets.eu (11,79 euro, gratis verzending) voor een DIY instructie zie: A 2400mAH Lithium Transmitter Battery For Just $10 (super goede site, met goede reviews and tips/hacks) LET OP: OP EEN GEGEVEN MOMENT GAAT DIE GAST EEN RESISTOR OP HET BOARD SOLDEREN: DOE DIT NIET!!!!!! WIJ KUNNEN N.L. LATER DE LOW BATTERY 'BEEPING' WARNING HANDMATIG INSTELLEN MET ONZE FIRMWARE. oja, er zullen mensen zijn die denken: waarom zo moeilijk doen. koop gewoon een 11.1v 3s lipo pack van hobbyking. nou, ik wil mijn tx gebruiken om mijn vliegtuigje te besturen en niet om er een ei op te gaan bakken Laatst gewijzigd door Burp; 19 december 2010 om 21:13 Reden: Bericht teruggezet |
| | #9 (permalink) |
Weblogartikelen: 2 |
Hmmmm, beetje overdreven om te zeggen dat ze 3000mAh zijn. De doorsnee LiFePo4 18650 is gewoon 1350mAh bij een nominale spanning van 3,2V. LiIon is 3,6V en LiPo is 3,7V nominale spanning. Dus een beetje vreemde productbeschrijving. En ruim 2x zoveel capaciteit in dezelfde behuizing is nog niemand gelukt. -edit- Ik zit dat zo eens te bekijken maar die batterijen lijken inderdaad LiPo te zijn. Link om dan dezelfde aanduiding als voor LiFePo te gebruiken.
__________________ Ik discussieer niet, ik probeer je uit te leggen waarom ik gelijk heb. Laatst gewijzigd door Sleurhutje; 28 september 2010 om 13:29 |
| |
| | #10 (permalink) | ||
| Vriend van modelbouwforum.nl |
__________________ "Degene die ver voor de muziek uitloopt, vindt het orkest waardeloos." Laatst gewijzigd door Roel van Essen; 28 september 2010 om 22:16 | ||
| |
| | #11 (permalink) |
| Guest
|
ik heb gisteren nog eens wat liggen nadenken en ben tot de conclusie gekomen om dit topic niet verder aan te vullen. ik vind het jammer voor degene die echt geinteresseerd waren, maar ik heb geen zin in eindeloze nergens toe bijdragende discussies. ik wil alleen nog dit kwijt: 1. wanneer je denkt dat iets 'crap' is, koop het dan niet! 2. wanneer je denkt dat iets geen CE keurmerk heeft. koop het dan niet!!! 3. wanneer je denkt dat het upgraden van een firmware niet veilig is: doe het dan niet! GRAAG SLOTJE EROP. Laatst gewijzigd door Burp; 19 december 2010 om 21:14 Reden: Bericht teruggezet |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Inderdaad jammer en (inmiddels) nergens voor nodig: de mededeling van forumbeheer hierboven is duidelijk genoeg. @Sleur, als je even de tijd hebt om meer dan 100 pagina's te lezen
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. Laatst gewijzigd door Corrien; 29 september 2010 om 11:32 |
| |
| | #14 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 7 januari 2004 Locatie: Prov. Drenthe. Leeftijd: 34
|
Graag een overdenking, ben wel nieuwschierig naar dit project!
__________________ | Traxxas Stampede VXL | DJI F450 Naza| Gens ACE lipo's | TX: T3pk Assan, Spectrum DX3r & Graupner MX-16 HOTT | |
| |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |