Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 15 oktober 2010, 14:17   #1 (permalink)

Leeftijd: 52
Standaard Raad nodig in verband met servo

Hallo

Ik ben op zoek naar eenvoudige apparatuur om na te gaan hoe accuraat (milliseconden) bepaalde computer invoerapparatuur is. Het betreft onder andere toetsenborden, Wacom-tablets enzoverder. We gebruiken dergelijke namelijk in reactietijdtaken waarbij gemiddelde verschillen tussen condities van bijvoorbeeld 10ms cruciaal zijn. Het spreekt dus voor zich dat een variantie van enkele milliseconden op de invoerapparatuur al niet meer acceptabel is.

Er bestaat professionele apparatuur om dergelijke zaken te meten, doch dit is echt ontzettend duur en veel uitgebreider dan wat we momenteel nodig hebben. Wat we nodig hebben is een systeem dat op een vast interval een mechanische beweging genereert waarmee we bijvoorbeeld een spatiebalk indrukken of een Wacom-stylus op en neer doen bewegen.

De belangrijkste eigenschap is accuraatheid: de tijd tussen twee bewegingen moet een zo minimaal mogelijke variantie hebben. De lente van het interval is op zich van minder belang (liefst om de seconde).

Wat ik dus zoek is de combinatie van een servo en een aansturing die pulsen voor de servo genereert op een vast interval. Nu ken ik helaas echt niets van servo's en dergelijke, dus vandaar dat ik me tot de professionele modelbouwer wend om de juiste keuze te kunnen maken.

Alvast bedankt voor jullie goede raad.
m00se is offline   Met citaat reageren
Oud 15 oktober 2010, 14:27   #2 (permalink)

markw's schermafbeelding

Standaard

De servo's zelf kan je heel nauwkeurig aansturen met bijvoorbeeld een microcontroller met een kristal als tijdbasis.

Het probleem is echter dat de puls die naar de servo wordt gestuurd 1 tot 2 milliseconden duurt (de tijd dat hij 'hoog' is). Afhankelijk van de verwerkingstijd die de servo nodig heeft (in de tussentijd) om de motor naar de juiste positie te sturen geeft dit een kleine variatie in de reactietijd van de servo (heeft te maken met de sampletijd van de servo). De duur van de puls beperkt het aantal mogelijkheden per seconde om de servo naar de gewenste positie te sturen.

Misschien is het daarom beter een solenoid achtig systeem te gebruiken.

Mark

Laatst gewijzigd door markw; 15 oktober 2010 om 15:00
markw is offline   Met citaat reageren
Oud 15 oktober 2010, 16:34   #3 (permalink)

Leeftijd: 52
Standaard

Hoe stuur je zo'n solenoid aan? Zelfde manier als een servo? Zou deze controller bijvoorbeeld geschikt zijn voor mij?
www . parallax . com/tabid/768/ProductID/595/Default.aspx

Welke sterkte kan ik best voorzien voor de solenoid of servo, om bijvoorbeeld een Wacom stickje op en neer te doen bewegen (moet wel zo'n honderd keer na elkaar kunnen, en wil zeker niet overbelasten, want dat zal de accuraatheid niet ten goede komen).
m00se is offline   Met citaat reageren
Oud 16 oktober 2010, 00:29   #4 (permalink)

markw's schermafbeelding

Standaard

Zo'n solenoid kan eigenlijk niet eenvoudiger qua aansturing. Spanning erop is de as in de uiterste stand, spanning eraf is de as in de nulstand (het is een lineaire actuator)
markw is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Labels
aansturing, servo

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten