Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 12 december 2010, 18:13   #16 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Rins, zoals ik al schreef ik kan heel ver met je meer gaan maar het is niet zo erg als je het voor doet. Ik ben ook elektronicus (al bijna 35 jaar) en ging er ook altijd van uit dat je met het parallel schakelen uit moet kijken. De praktijk is echter bij lange na niet zo erg als gedacht wordt.
Er zijn duizenden, ja echt duizenden, toepassingen waar gewoon twee of meer 78XX regelaars parallel worden gezet. In zo'n beetje elke regelaar met een BEC die je in de modelbouw tegen komt zitten er minstens 2 vaak 3 parallel. Ik heb zelfs een regelaar gezien waar er 5 parallel in zitten.
Voor dat de schakelende voedingen algemeen goed werden kwam je dit ook in "professionele" toepassingen tegen. Ook nu kan je het nog vinden op plaatsen waar een schakelende voeding niet bruikbaar is.

Er zijn wel een aantal regels waar je je aan dient te houden. Ten eerste MOET je alleen regelaars van hetzelfde type en dezelfde fabrikant parallel zetten. Dus geen 7805 van de firma A parallel zetten aan één van de firma G! Ook moet je nooit oude en nieuwe regelaars parallel zetten. Dat geldt vooral bij reparaties. Is er één regelaar kapot gegaan, vervang dan altijd alle regelaars die parallel staan tegelijk en niet alleen de defecte.

Wanneer één regelaar 1A kan leveren kan je uit 2 parallel GEEN 2A trekken. In de praktijk zal het op ongeveer 1,75A uit komen. Hier gaan sommige fabrikanten van regelaars wel eens de mist in. Het gebeurt vrij vaak dat er twee regelaars parallel staan en dat de specificaties vertellen dat je de BEC mat 2A mag belasten. Piekstromen die maar kort duren oké maar geen continu stroom!
Zorg er ook voor dat alle regelaars van voldoende koeloppervlak zijn voorzien. Dat is noodzakelijk voor een goede werking. Ook hier schort het nog wel eens aan bij "onze" regelaars.

Pas op met hoge ingangsspanningen. Veel regelaars die gemaakt zijn voor 4S LiPo, of meer, zullen geen BEC meer hebben. Dat komt door het feit dat er dan te veel vermogen verloren gaat waardoor de spanningsregelaars van de BEC te heet worden. Tegenwoordig zie je dat er dan voor een schakelende BEC gekozen wordt maar daar kleven toch ook nog problemen aan. Zoals ik al schreef zijn mijn ervaringen met schakelende voedingen voor een BEC niet echt bemoedigend, maar dat is een ander verhaal.

Je hebt gelijk dat de regelaar met de hoogste uitgangsspanning de meeste stroom zal leveren. Dat verschil is echter zo klein dat de stroomverschillen evenredig klein zullen zijn. Daar komt bij dat de regelaars van een hele reeks beveiligingen en stabilisaties zijn voorzien. De regelaar die de meeste stroom levert zal warmer worden dan de andere. De temperatuur beveiliging zal de uitgangsspanning iets terug regelen om de oplopende temperatuur tegen te gaan. Als dat gebeurt zal de tweede regelaar (of regelaars) meer stroom gaan leveren. De stroom wordt zo automatisch over de regelaars verdeeld.

Een tweede ding wat hier gebeurt is dat de regelaars verouderen. Iets waar weinig mensen bij na denken als ze het over elektronica hebben. De regelaar die het meeste te verduren heeft zal het snelste verouderen. Door die veroudering zal de uitgangsspanning iets zakken. Héé dat is nu net wat we nodig hebben!

In de praktijk zullen we dus maar zeer weinig of zelfs helemaal geen problemen tegen komen wanneer we 2 of meer regelaars van het type 78XX of soortgelijke parallel zetten.
Oud 12 december 2010, 19:35   #17 (permalink)

Standaard

Ernst, bedankt voor je uitleg.
heb met belangstelling jou bericht wel 2 keer gelezen.
Ik hoopte een bijdrage te willen leveren omdat ik een beetje mijn twijfels had.
Zelf hou ik het voor het zekere en vond dus andere schema's die ik goed vond en ook als zodanig gebruik in mijn varende modellen.
Maar wat ik zeker niet wilde met mijn berichten was een hele ommekeer teweegbrengen en mijn wil opleggen aan anderen.
Iedereen is gelukkig vrij om te kiezen .
Maar ik zal wel eens gaan experimenteren met 78xx zaken met in het achterhoofd je bovenstaande relaas.
Allemaal nog veel bouwgenot zowel met het model als in de elektronica voor het model.
HG
Rins
rins is offline   Met citaat reageren
Oud 12 december 2010, 22:35   #18 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Die schakelingen met een PNP transistor om de maximale stroom te vergroten hebben ook zo hun nadelen.
Het grootste nadeel is wel dat er geen kortsluitbeveiliging is.
De stabiliteid van het geheel wordt minder.
Het toch al niet zo bijster hoge rendement wordt nog minder.
Er komt de nodige elektronica extra bij.
Die laatste twee hoeven niet echt een probleem te zijn maar kunnen het onder bepaalde omstandigheden wel zijn of worden.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten