![]() |
| | #16 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juni 2003 Locatie: Groningen Leeftijd: 31
|
Week pull-up moet het juist erger maken
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| | #18 (permalink) |
|
Wel als er iets "lekt". De diode zal iets lekken, heeeeel marginaal. Aangezien de input van de PIC zo goed als geen capaciteit heeft zal de spanning via de lekkende diode toch wegvloeien. De vraag is alleen hoesnel. Je kan dus meetfouten krijgen op de puls. Een pull-down zorgt voor veel stabieler en sneller systeem. Een spannings veld kan de PIC nu ook omhoog trekken, en dat is wel een probleem.
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| | #19 (permalink) |
| Lid sinds: 29 oktober 2007 Locatie: België - West Vlaanderen
|
Goed dat jullie me erop wijzen ! Voor de paar PCB's kan ik manueel een weerstand toevoegen en voor een tientje laat ik nieuwe maken. Misschien ook het moment om een high speed opto erin te verwerken. Wat was dat juist van de PIC laagohmig aansturen ? |
| | |
| | #20 (permalink) |
|
Laagohmig de FET aansturen
| | |
| | #21 (permalink) |
| Lid sinds: 23 juli 2008 Leeftijd: 52
|
@skirmit: nu ik nog eens naar het schema kijk is het me niet helemaal duidelijk wat de opto coupler erin doet. Kun je me dat nog eens uitleggen ? Ik zou verwachten dat de opto coupler een scheiding aanbrengt tussen de ontvangerkant en de vermogenskant. Maar in jouw geval wordt zowel de 0V (gnd) als de 5V kant aan beide zijden van de opto coupler gebruikt. Er vind dus geen scheiding plaats (dit ontdekte ik pas toen ik naar je layout keek).
__________________ Je kunt de klok niet terug draaien .... maar je kunt de klok wel opnieuw opwinden ! |
| | |
| | #22 (permalink) |
| Lid sinds: 22 juli 2007 Locatie: Den Haag Leeftijd: 35
|
Hallo Skirmitt, Leuk om jouw ESC ook hier te zien Daar ik ook de 12F386 gebruik voor mijn DIY-ESC en andere modules, kan ik je mededelen dat je de ontvanger er direct op kunt aansluiten zonder diode. Ik heb tot nog toe geen problemen ermee ondervonden. De ontvanger kan het signaal met diode niet meer naar GND trekken. Als input wordt de poort ook hoog-ohmig en zal dus gaan zweven als er geen pull-up of down aanwezig is. Zover ik weet, zijn alle uitgangen van een ontvanger met een pull-down verbonden. De FET die ik gebruik (de IRF 540) sluit ik direct aan op de PWM (CCP1) poort. Dus zonder opto-coupler en tot nog toe zonder veel problemen....(mits de motor maar goed ontstoord is) Zoals jij het nu toepast, heeft die opto-coupler bij jouw geen echte functie, tenzij je de PIC voed vanuit een ander 5V systeem via de ontvanger. (externe BEC of 4.8V accu) Verders vraag ik me af, of je schema klopt betreft je accu-meting op GP5 ! GP5 is namelijk geen analoge poort. Of meet je die accu-spanning op een andere manier, zonder analoge functie ? Als het een analoge poort zou moeten zijn, dan ben je nu ook beperkt aan je max accu-spanning. Een 12V accu zou dan een spanning geven boven de 6V ! (7,2V is geen probleem natuurlijk en daar gebruik je hem nu toch op ?) Oké... je kunt R4 altijd nog verkleinen indien je een hogere accu-spanning gaat gebruiken. Verder nog één opmerking... voor de netheid in je schema de GND van S1 naar pin 2+3 i.p.v. naar pin 4 Zoals het nu is getekend, is GP0 continue met GND verbonden. Verders ben ik uiteraard erg benieuwd naar je eindresultaat. |
| | |
| | #23 (permalink) |
|
Dat doe ik dus nooit meer, een proto bouwen uit de losse hand en dan pas het schema tekenen. Ook de fout van het meten van de batterijspanning is een fout daardoor. Ik heb het schema aangepast. De optocoupler is verwijderd. Pull down toegevoegd voor het inganssignaal. De diode moet echter blijven staan want als de chip geprogrammeerd wordt komt op die poort een hogere spanning en die zou mijn ontvanger kunnen kapot maken. Schema Revisie 2 |
| | |
| | #24 (permalink) |
|
Dat ziet er al beter uit (alleen nog die GND aan S1 aanpassen !) Voor R1 kun je ook de interne Pull-up weerstand gebruiken. Code: OPTION_REG.7 = 0 ' GPIO pull-ups enabled by individual WPU bits
;543210
WPU = %000001 ' enable pull-up on GPIO.0, disable the rest. De enige pin zonder een interne Pull-up, is die GP3. (behalve dan als die MCLR functie is geactiveerd, dan zal die "weak" Pull-up actief zijn) |
| | |
| | #25 (permalink) |
|
De pins van S1 zijn wel degelijk juist. Het symbool is echter verkeerd getekend. Ik heb het al in een paar schema's gebruikt zo, in een volgend project wordt het wel tijd om dat eens aan te passen. Ik weet weer wat doen, redesign van de PCB |
| | |
| | #26 (permalink) |
|
Aah oké... als het alleen het symbool is, dan zal het wel goed zijn Is inderdaad dan wel beter, om het aan te passen. Dan ziet men beter wat de functie is Kun je jouw geplaatste order nog stopzetten om deze update gelijk mee te laten nemen ? Zou wel beter zijn. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |