Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 13 december 2010, 11:33   #16 (permalink)

Leeftijd: 49
Standaard

Beste,

Er schijnt ook nog een probleem te zijn met deze zender Truck & Boat tov de "oude" icm ombouw naar 2,4 Ghz, de uitgang waarop je de module aansluit in de zender is stroom begrensd, en dusdanig laag dat je 2,4 module niet goed werkt !!!.

Corrien weet dit neem ik aan, anders weet Chris van 2e hands rc er oop veel van !!

Gr,

Tom
Oud 13 december 2010, 11:37   #17 (permalink)

blaauwen's schermafbeelding

Leeftijd: 51
Standaard

@Berto,

Ik doel op diezelfde poort met nr 2213 erbij, de lange draadbrug is dus de PPM pulstrein. Nu moet het niet moeilijk meer zijn.

groet, Aad.
Oud 13 december 2010, 11:37   #18 (permalink)

Berto's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

Kijk, klopt dus wat ik gevonden had met de post vanb Aad die hij net hierboven aangepast had

Waren beide zo`n beetje gelijk gepost
Oud 13 december 2010, 11:42   #19 (permalink)

blaauwen's schermafbeelding

Leeftijd: 51
Standaard

Alk ik goed ben voorgelicht is het PPM signaal een verschilspanning (please don't shoot me when I'm wrong) tussen de min en het PPM signaal. volgens mij kun je de plus op je batterijpak aansluiten.

Wel interessant deze case !

groet, Aad
Oud 13 december 2010, 12:38   #20 (permalink)

Trilliwilli's schermafbeelding

Standaard

Ben zelf ook aan het uitzoeken of ik op 2,4ghz kan overstappen.
Ik heb ook de FC16 Boat en truck en Servonaut levert hiervoor een module die ingebouwd kan worden.

Word aangesloten op de wel aanwezige trainerpoort, alleen heb je een verloopkabeltje nodig, want de stekker is anders.

Het kost je een multiswitch inbouwplaats, dus je kan nog 1 multiswitch inbouwen.
Robbe multiswitch en multiprop zouden allebei moeten werken.

Met de module kan je drie modellen met een simpele omzetting van een driestandenschakelaar aanspreken.

Of een functiemodel, zoals een hijskraan waar ik hem voor wil gaan gebruiken, met een rijontvanger en een ontvanger in de bovenbouw voor de hijsfuncties.

Ontvangers zijn ook in master slave te gebruiken, volgens de website.

Hoe dit precies werkt moet ik nog navragen, want ik heb het systeem nog niet aangeschaft.

Zit er een nadeel aan al dit moois, ja natuurlijk, de prijs.
Maar ik heb gebruikers gesproken die er heel tevreden mee zijn, en het is veilig, want een model op 2,4 ghz kan zonder zendsignaal niets doen, dus hij gaat niet aan de haal.

Maar zoals hier al vaker is gezegd, Corrien kan hier veel meer zinnige dingen over zeggen
Oud 13 december 2010, 12:47   #21 (permalink)

Berto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of een functiemodel, zoals een hijskraan waar ik hem voor wil gaan gebruiken, met een rijontvanger en een ontvanger in de bovenbouw voor de hijsfuncties.

Ontvangers zijn ook in master slave te gebruiken, volgens de website.
Jeti heeft ook de mogelijkheid om ontvangers te koppelen als master en slave.

Deze zitten dan gekoppeld via 1 "servokabel" welke zo lang als je maar wilt kan zijn.
Oud 13 december 2010, 16:09   #22 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trilliwilli Bekijk bericht
.........en het is veilig, want een model op 2,4 ghz kan zonder zendsignaal niets doen, dus hij gaat niet aan de haal.
Als het alleen daar om gaat ben je vermoedelijk goedkoper uit door 40 MHz PCM-ontvangers aan te schaffen.

De FC16 is overigens speciaal weer in het 40 MHz programma opgenomen als FC16 Boat 'n Truck om de mogelijkheid te houden alle multimodulen te kunnen gebruiken. De zender werkt zowel op ppm als pcm en ook de multi-decoders hebben een keuzeschakelaartje voor ppm-pcm.

De traineraansluiting is in zoverre gewijzigd, dat er geen in- en uitgang meer aanwezig is. Er is alleen nog een uitgang, waardoor uitsluitend trainermodule 4 nog bruikbaar is, waarvan je dan ook nog de twee draden van in- en uitgang onderling moet ruilen (zie de handleiding). De ingang was pin 2, de uitgang is en was pin 4. Vermoedelijk is pin 4 een stuk hoogohmiger dan vroeger pin 2 was, maar dit zou ik na moeten kijken.
Oud 13 december 2010, 18:40   #23 (permalink)

Standaard

Citaat:
Jeti heeft ook de mogelijkheid om ontvangers te koppelen als master en slave.

Deze zitten dan gekoppeld via 1 "servokabel" welke zo lang als je maar wilt kan zijn.
Dit is met een kraan niet handig, als de draad door de draaikrans heen moet, je wilt onbeperkt kunnen draaien en een glijcontact is ook storingsgevoelig.

Bij het Servonaut systeem werkt dit draadloos.

Citaat:
Als het alleen daar om gaat ben je vermoedelijk goedkoper uit door 40 MHz PCM-ontvangers aan te schaffen.
Kijk, dat wist ik dus weer niet. Overigens zijn er meer redenen voor een 2,4ghz:

-Geen kristallen meer, en dus geen rekening houden met mede gebruikers
-Op afstand aan en uit schakelen van je model
-Batterijcontrole op je zender van het model
-Geen of zeer korte antenne, die lange sprieten zitten altijd in de weg
Als ik hier iets noem wat ook op 40 mhz te gebruiken is zou ik dat nu niet weten, hiervoor schiet mijn kennis te kort.

Wat ik ook een voordeel vind van dit systeem is het dubbel gebruiken van de eerste zes kanalen door middel van een level schakelaar. Hierdoor kan bijvoorbeeld een model eerst rijden, en kan je daarna een laadkraan bedienen, met de dan nog 3 vrije kanalen die ook nog met Multiprop/switch gebruikt kunnen worden heb je dus 6+6+3=15 kanalen.

Deze zelfde schakelaar gebruik je ook voor de master/slave, en hierbij heb je als de schakelaar hetzelfde staat op de slave dezelfde functies als op de master, en bij omschakeling ga je van master naar de slave ontvanger.

Aansluiten gaat via de DSC poort, waarbij er in plaats van een trainermodule, een zendmoduleadapter geplaatst word. De accuaansluiting word ook hier op aangesloten.

Ik heb dit uitgebreid uitgezocht om niet voor verrassingen te komen staan als ik het voor een hoop geld aanschaf, en de reden waarom Yeti in mijn ogen wat functionaliteit betreft iets te kort komt.

Ook kan je nog gewoon op 40 mhz blijven werken, dus niet al je modellen ( als je er meerdere hebt ) hoeven gelijk omgebouwd te worden.

Ik heb al veel discussies hier op het forum gelezen om zo veel mogelijk te weten te komen van alle systemen en mogelijkheden, maar wat functionaliteit betreft heb ik nog geen beter systeem gevonden.

Alleen die prijs
Oud 13 december 2010, 19:11   #24 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Je hebt het hier over het systeem van Servonaut. Dat kost inderdaad wat, maar dan heb je ook wat. Ik heb het zelf nog niet uitgebreid bekeken, maar de specificaties zijn in ieder geval indrukwekkend. De prijs ook, maar dat mag dan wel. En inderdaad, de omschakelmogelijkheid voor een aantal kanalen is voor multifunctionele modelbouw erg interessant. Vooral het dubbel gebruiken van de kruisknuppels is handig.

In het project, waaraan ik zelf een beetje mag meehelpen doen we dat ook, maar dan met een eigen knutselsysteem. Om even op te scheppen is hier de zender te vinden:

http://www.modelbouwforum.nl/forums/327879-post14.html

En hier kun je zien hoe dat dan in de praktijk werkt:

http://airtoimedia.nl/Web/Upload/Cor...-Spierings.wmv
Oud 13 december 2010, 19:21   #25 (permalink)

Standaard

Hoi Corrien,

Nou ik heb Peter ( bouwer van de Spierings ) een tijdje geleden gesproken op een demo en hem het hemd van het lijf gevraagd. Hij heeft toen niet alleen de kraan maar ook de besturing laten zien.

Dus met jouw werk ben ik bekend en het is zeer fraai.

Op deze zelfde demo heb ik een mede minitrucker gesproken die het hier besproken Servonaut systeem gebruikte en ook daar een uitgebreide uitleg van gehad.

Vandaar dat ik me er even in verdiept heb, want deze man was zeer enthousiast over de werking en wilde niets anders meer.
Oud 13 december 2010, 19:46   #26 (permalink)
key
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 48
Standaard

dit is een zender speciaal bedoelt voor trucks en aanverwanten met nog meer mogelijkheden en een nog hogere prijs.
brixlelektronik | Brixlcontrol - Sender
key is offline   Met citaat reageren
Oud 13 december 2010, 19:52   #27 (permalink)

Standaard

@key

Dit is inderdaad een mooi systeem, werkt met bluetooth, dus onbeperkt aantal kanalen.

Echter de TS heeft al een Robbe FC16 die hij wil ombouwen, dus hier heeft hij niet zo veel aan.
Volgens mij ook geen dealer of ondersteuning in Nederland/België, dus dat is ook lastig.
Oud 13 december 2010, 20:05   #28 (permalink)
key
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 48
Standaard

Ik heb dit gepost omdat hij zelf dit gepost had .

Ik heb al veel discussies hier op het forum gelezen om zo veel mogelijk te weten te komen van alle systemen en mogelijkheden, maar wat functionaliteit betreft heb ik nog geen beter systeem gevonden.

Ik weet ook wel dat dit uit een andere kategorie komt, maar zo heeft hij ook dit eens gezien .
key is offline   Met citaat reageren
Oud 13 december 2010, 20:17   #29 (permalink)

Cheeta's schermafbeelding

Leeftijd: 24
Standaard

tsja de prijs is ook niet echt portomonnee vriendelijk
1500 euro ben je zo verder.
Cheeta is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten