![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 19 december 2010 Leeftijd: 41
|
Omdat ik al vaak wat heb gehad aan de informatie die anderen in dit forum hebben gepost wil ik graag wat terug doen in de hoop dat dit draadje ook van nut is voor andere modelbouwers die hun zender willen ombouwen naar 2.4 Ghz. De keuze om mijn huidige zender (Futuba FC-18plus) om te bouwen i.p.v. een nieuwe zenderset te kopen is omdat ik eigenlijk zeer tevreden ben over deze zender, maar de voordelen van 2.4 Ghz ook zie. Hoewel er verschillende leveranciers zijn van 2.4 GHz ombouwmodules heb ik ervoor gekozen om de module van Futuba te kopen. Ten eerste vanwege mijn goede ervaringen met dit merk en ten tweede omdat ik van Futuba verwacht dat deze producent er over een aantal jaren ook nog steeds zal zijn, iets wat nog maar de vraag is van de kleinere producenten die nu in de markt stappen om een graantje mee te pikken van de omschakeling naar 2.4 GHz. |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 24
|
nu gelijk 2 vragen. hoe wordt dit aangesloten? en werken de multiswitches nog met deze 2.4ghz set van futaba.
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #4 (permalink) | |
| Citaat:
Ik zal in de komende posts beschrijven hoe ik de module heb ingebouwd, ik ben hierbij afgeweken van de standaard methode zoals door Futuba in de handleiding wordt aangegeven om een aantal redenen waarop ik nog terugkom. Wat betreft de multiswitches moet ik de scheepsbouwers teleurstellen, maar deze werken niet in combinatie met de 2.4 GHz module. Gewone schakelaars die werken overigens wel in 2.4 GHz mode. | |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
ok jammer dan hou ik het voorlopig bij jeti want daar werken ze wel mee.
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Wat betreft de schakelaars kom ik meteen bij het eerste probleem waar ik tegenaan liep. De antenne wordt op de zender aangebouwd op twee optionele plaatsen voor schakelaars of modules. Omdat ik zelf twee trimmodules en een aantal schakelaars heb ingebouwd was er dus geen plaats meer over om de 2.4 GHz antenne aan de zender te bouwen met de meegeleverde adapter van Futuba. Ik snap eerlijk gezegd niet dat ze voor deze methode hebben gekozen want er zullen wel meer modelvliegers zijn die tegen dit probleem aanlopen, een beetje knullig vind ik zelf. Zo zou de antenne dus geplaatst moeten worden met de bijgeleverde adapter: |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
En zo ziet het frontje er bij mijn zender uit: ![]() Er zijn nog net twee plaatsen naast elkaar beschikbaar om de controle leds te plaatsen maar om de antenne te plaatsen heb je twee vrije plaatsen boven elkaar nodig, dit gaat dus niet lukken. Daarnaast vind ik de oplossing van Futuba ook niet de schoonheidsprijs verdienen en omdat ik ook niet van plan ben om de 35 MHz nog te gaan gebruiken ben ik op zoek gegaan naar een alternatieve oplossing om de antenne te plaatsen. |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 12 september 2003 Locatie: Monster Leeftijd: 46
| |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 25 februari 2008 Locatie: nieuwveen Leeftijd: 27
|
jammer van futaba dat ze het niet i.c.m. de multi modules werkend hebben. als ik het goed bekijk ben je bij de standaard uitrusting dus 4 inbouw plaatsen voor schakelaars kwijt... wat is de prijs van zo'n setje??
__________________ groeten jordi www.mvwoubrugge.nl www.asfaltrockers.nl tamiya: scania trekker 6x4, volvo trekker |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Dat is ook een interessante oplossing, maar wat ik niet helemaal goed kan zien op de foto is of je de antenne dan ook nog kan zwenken om zijn scharnier punt. Misschien kan je daar nog wat extra informatie over geven? En hoe zit het met de dikte van antenne aansluiting, want deze moet precies goed zijn wil je de antenne er spellingsvrij in kunnen klikken.
|
| | |
| | #11 (permalink) |
|
dit is gedaan met een jeti inbouwd die gebruikt een 6,3mm schroef connector. antenne is geheel los te nemen zodat alleen de sma connector nog blijft zitten. en de antenne is gewoon te knikken ja.
| | |
| | #12 (permalink) | ||
| Lid sinds: 12 september 2003 Locatie: Monster Leeftijd: 46
| Citaat:
Citaat:
| ||
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Omdat ik niet van plan ben om nog de 35 Mhz te gebruiken zou ik dus het bij voorkeur de antenne van de 2.4 GHz op de plaats van de 35 MHz antenne monteren. Helaas werkt de methode zoals hierboven beschreven voor de Jeti antenne niet voor de Futuba antenne. Toevallig kwam ik in een tijdschrift een artikel over 3D printen tegen. Voor wie niet weet wat dat is, het heeft niks met 3D televisie te maken. 3D printen wordt veel gebruikt voor prototyping, je kan er 3D modellen die je eerst in een CAD programma hebt gemaakt mee uitprinten. Als je er meer over wilt weten moet je er maar even op googlen. Inmiddels zijn er ook bedrijven die voor particulieren producten willen maken voor enigzins redelijke tarieven en het leek mij wel leuk om dit eens in de praktijk uit te proberen. Ik heb eerst de houder van de 35 MHz antenne uitgebouwd. Dit is vrij eenvoudig te doen, de houder zit als het ware tussen twee rails in de zender geschoven en is vervolgens door middel van twee "puntlassen" vastgezet. Door een beetje gedoseerd kracht te zetten kon ik de houder er weer uit schuiven. Vervolgens de antennedraad los schroeven en je hebt de antennehouder er helemaal uit. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |