![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Ik heb de moderatoren gevraagd de CE berichten uit http://www.modelbouwforum.nl/forums/...problemen.html naar dit draadje te verplaatsen. Even geduld ...
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| | #2 (permalink) | |
| Lid sinds: 15 april 2010
| ![]() Zoals je hierboven kunt zien, is de CE markering gewoon een echte. Waar plotterwelt zijn merkwaardige idee vandaan haalt dat als iets niet in het DE warenhuis te koop is, het meteen geen CE markering hééft vraag ik mij echt af. HobbyKing kan de voorraad al niet bijbenen, nog meer producten op nóg meer plaatsen zit ongetwijfeld in de planning, maar daar zijn ze nog niet klaar voor. Dan gaan ze ten onder aan het eigen succes. Bij de populairdere producten moet je nu al gauw een maand wachten. Overigens kun je HobbyKing gewoon een mailtje sturen met de vraag of ze de CE markering willen bevestigen. Gezien de bovenstaande foto zou het mij verbazen wanneer ze niet met tenminste een antwoord zouden komen. Ik denk dan ook dat mensen echt een beetje te achterdochtig zijn, al ben ik mij er geheel van bewust dat er ook veel Chinees spul op de markt gebracht is geweest met nep CE markering. Dat is wel veelal van dat kermis spul, prularie waar geen hond naar kraait als het CE niet echt is. Bij zendapparatuur kan HK het zich niet permiteren om zichzelf buiten de Europese markt te plaatsen met nep CE, dus ik geloof er geen snars van dat die CE markering 'nep moet zijn'. Overigens staat die CE markering ook gewoon op foto's op de HK website op de doos, op de ontvanger en op de zendmodule, dus je had het al kunnen weten. In diezelfde doos heb ik ook mijn zenders mogen ontvangen. Citaat:
Laatst gewijzigd door Quasti; 16 januari 2011 om 14:48 | |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 20 augustus 2003 Locatie: Sassenheim Leeftijd: 42
|
Een CE tekentje zegt niets, kom met officiele certificaten om ons op andere gedachtes te brengen en tot zover heeft nog niemand iets kunnen aantonen.
__________________ Micro RS4: 100+ km/h, Mugen MRX4, Kyosho TF4-R spider, een ver verbouwde M18 en een Zoom400 voor het betere laagvliegwerk |
| | |
| | #4 (permalink) | |
| Lid sinds: 15 april 2010
| Citaat:
In feite zegt een certificaat ook net zo min wat, want wanneer dat niet gesteund wordt door de praktijk dan betekent dat net zo min wat goeds voor de consument. Let wel, een CE markering is niets meer of minder dan een claim van een fabrikant dat het product voldoet aan de Europese eisen die gelden voor dat type product. De aansprakelijkheid van de consument is daarbij vaak sowieso veel groter dan dat van de fabrikant; niet voor niets wordt er vaak gewaarschuwd dat men het product alleen in 'veilige context' moet gebruiken e.d. Maar in ieder geval is nu hopelijk de onzin uit de wereld dat het tekentje nep zou zijn of er niet op zou zitten o.i.d. Laatst gewijzigd door Quasti; 16 januari 2011 om 15:09 | |
| | |
| | #5 (permalink) | ||
| Lid sinds: 1 juli 2004
| Citaat:
Citaat:
Ik denk dat veel mensen kunnen beamen dat Chinezen het soms niet zo nauw nemen met wetten en regels als de omzet in het geding komt. (denk aan kinderspeelgoed met loodhoudende verf, poedermelk met melamine, giftige stucpleister etc.) Dus een beetje rommelen met fake CE-markeringen zal ook niet echt een belemmering zijn. Het is dan ook wel tegenstrijdig dat, als er al een dependance in Europa is, producten die blijkbaar erg gewild zijn daar niet verkrijgbaar zijn. Laatst gewijzigd door Micropuller; 16 januari 2011 om 15:21 | ||
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 12 januari 2011
|
ik heb ook een beetje research gedaan en ontdekt dat de 'turnigy 9x' eigenlijk een 'gerebrande' Flysky FS-TH9 zender is. Al deze 9X zenders (zoals bijv. van iMax, Eurgle en Turnigy) zijn 'gerebrande' Flysky zenders. hier het officiele CE certificaat uitgegeven door het 'bundesnetzargentur' (en deze zijn niet de eerste de beste) link: http://www.flysky-cn.com/Certificate/FS-TH9X.jpg Laatst gewijzigd door fpvflyer; 16 januari 2011 om 15:23 |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Banned Lid sinds: 5 augustus 2006 Locatie: Oss Leeftijd: 59
|
Elke zender moet een eigene certifikaat hebben . Dat moet of bij de zender zitten als je hem koopt of te downloaden zijn op de site van de fabriekant of importeur . Van Robbe staan ze bv. ter beschikking voor elke zender op de site. Een van een ander merk te laten zien heeft helemaal geen betekenis . Mvg Johan |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Enkele commentaarregels hierbij: - het document betreft de FlySky FS-TH9X. Dit certificaat geldt dus niet voor andere merken of typen. Ook al zijn dit dezelfde, deze moeten hun eigen CE hebben. - het document is niet uitgegeven door het Bundesnetzagentur. Er staat op, dat het keuringsinstituut met identificatienummer 678 is aangewezen als Notified Body door de Bundesnetzagentur. Dit instituut heeft dit document opgemaakt en vermeldt in wiens opdracht dit is gedaan. Dit is eigenlijk nog belangrijker informatie. - op het document staat ook volgens welke Europese directieven het apparaat is gekeurd. Die zijn niet goed leesbaar, maar erboven staat wel dat het als Short Range Device (SRD) is getest. Dat is tabel 1 van de brochure 'Vergunningsvrije Toepassing' van Agentschap Telecom. Zie de faq: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ereldwijd.html - SRD devices hebben een maximaal vermogen van 10 mW e.i.r.p. en worden vaak gekeurd door dit instituut. Je vindt het nummer 678 dan ook op veel coaxiaal heli'tje en op zenders voor automodellen. - Breedband datasystemen (max. 100 mW e.i.r.p.), waaronder vliegzenders ressorteren wordt meestal gekeurd door de notified bodies 681 en 682. Als toevoeging: Om het produkt vervolgens op de markt te mogen brengen moet een importeur/fabrikant/vertegenwoordiging-van-de-fabrikant ook nog een conformiteitsverklaring opmaken en bij het apparaat voegen. Dit maakt hem daarmee produkt- en CE-aansprakelijk.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Citaat:
| |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 24
|
ze moeten hoe dan ook beschikbaar zijn en sterker nog je bent zelf verantwoordelijk ze beschikbaar te hebben bij controle. hoe en wat de fabrikant ze beschikbaar moet stellen zal ik niet weten maar ze moeten er zijn. Flysky is zover ik weet de fabrikant achter de meeste turnigy hobbyking zenders. Echter heeft flysky dus wel de CE certificaat gemaakt of deze correct is heb ik geen kaas van gegeten maar ze hebben er 1 opgesteld. Hobbyking/turnigy hebben de zenders ingekocht maar hierbij kennelijk geen ce certificaat. Ook is hobbyking/turnigy niet verantwoordelijk als jij het in hongkong besteld. Bestel je het in hun warenhuis in DE zijn ze hier wel voor verantwoordelijk. Buiten de EU kopen maakt je importeur.
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
@corrien zo te zien heb je er echt wel verstand van. maar je moet toch met me eens zijn, dat we het voor de 'turnigy 9x - v2' gewoon niet weten of deze nu wel of niet een CE merk heeft? wanneer deze verklaring niet op de site van HK staat of omdat de zender niet rechtstreeks in het DE-warehouse wordt verkocht kan toch geen bewijs zijn dat deze geen geldig CE merk heeft. nogmaals. ik zeg niet dat deze zender wel een CE merk heeft en ik zeg ook niet dat deze zender geen geldig CE merk heeft. Gewoonweg omdat we het niet weten....... |
| | |
| | #12 (permalink) | |
| Banned Lid sinds: 5 augustus 2006 Locatie: Oss Leeftijd: 59
| Citaat:
Door de ombouw van penplotters naar snijplotters (van daar nog de naam plotterwelt) hat ik zelf er mee te maken . Mocht ook alleen maar bepaalde produkten gebruiken anders moesten de plotters nieuw gekeurd worden . Ik heb de firma dicht gemaakt toen de china markt open ging en de plotters zonder CE gewoon voor een paar dollar door iedereen werden verkocht. En dat jij de certifikaten van spektrum niet vind is een teken dat je niet goed gekeken hebt. Ik vond ze anders wel bij de importeuren van de EU binnen een paar minuten. Mvg Johan | |
| | |
| | #14 (permalink) | |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Het gaat hier (weer) over slechts één zender en daar is een algemeen CE draadje niet voor bedoeld. Overigens is het bij zelfimport nauwelijk interessant om er over te discussiëren omdat je zelf toch eindverantwoordelijke blijft en er niet op terug kunt vallen. In een ander draadje heb ik al een zo compleet mogelijk beeld van CE-aspecten proberen te schetsen, samen met enkele verwijzingen. Ik had mezelf daarbij beloofd in dit draadje daaraan slechts één posting te wijden, maar dit is dus al bij voorbaat mislukt ( Citaat:
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. | |
| | |
| | #15 (permalink) | |
| Citaat:
bij nader inzien: ik 'un-abboneer' me van dit topic, want het gaat weer dezelfde kant op zoals: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...-receiver.html waar de mod uit alle ellende maar een slotje op heeft moeten doen. en om te voorkomen dat ik straks mede-oorzaker ben dat dit hier ook gebeurd, laat ik het bij deze afweten Laatst gewijzigd door fpvflyer; 16 januari 2011 om 17:04 | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |