![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Lid sinds: 10 april 2006 Locatie: Delft
|
De nieuwe klus is een Scorpion HK-4225. Ik wil een kv van iets boven de 600. Ik ben van plan een proefwikkeling te doen met dunner draad om te kijken waar ik op uit kom. Maar eerst moet de persdoorn voor het inpersen van de lagers nog af.
__________________ Sponsored by HobbyManiac || GAUI X7: PowerDekker 4530, BLS255HV, BLS256HV, 12s, Vbar 5.2+ YGE160HV, DX8 DSMX || mCPX BL || Voodoo 700 |
| | |
| | #32 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
| http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ml#post1879198 van Scorpion motoren.
__________________ Vriendelijke groeten Get a life ... get a Watt-meter!!! Drive Calculator volts jolt zelfbouw e-motor tips zelfbouw e-motor group current kills |
| | |
| | #33 (permalink) |
|
Die filmpjes kende ik al maar ik was vergeten dat je lagers ook met een doppenset kan inpersen. Verder met de 4225: Deze motor komt in mijn eigen heli (Voodoo 600) i.p.v. de Pyro. Uiteraard is het de bedoeling dat het een upgrade wordt vergeleken met de Pyro Het leuke van de 4225-kit is dat deze 10 polen heeft t.o.v. de Limited Edition (LE), die je zo kan kopen. De LE heeft "maar" 8 polen, dat betekent dat ik met mijn motor meer koppel kan genereren. Vandaag een proefwikkelingetje van een deelmotor gedaan op de HK-4225 met dun draad zodat ik snel de kv-waarde kan bepalen: het gaat dus een 5+6yy worden, dit geeft een gemeten kv van 619. Ook deze motor bestaat dus uiteindelijk uit 2 parallel geschakelde deelmotoren. Hier een plaatje van de proefwikkeling, dit draait dus ongeveer 7500rpm op 3s: ![]() Nu maar eens kijken welke draaddikte ik er op kan krijgen. Volgens Ralph Okon moet er 1.5mm op passen, maar geen idee of ik dat voor elkaar krijg. Mijn dikste wikkeling tot nu toe is 1.32mm. Hoe dan ook: de bestelling voor 1.5 en 1.6mm draad is geplaatst, je moet tenslotte alle opties open houden
__________________ Sponsored by HobbyManiac || GAUI X7: PowerDekker 4530, BLS255HV, BLS256HV, 12s, Vbar 5.2+ YGE160HV, DX8 DSMX || mCPX BL || Voodoo 700 Laatst gewijzigd door _Dekker; 16 januari 2011 om 18:01 |
| | |
| | #34 (permalink) |
|
Ondertussen de statordrager maar wat verder bewerkt: De eerste bewerking was al gedaan, nl het passend maken van de drager zodat hij strak passend in de stator geschoven kan worden. Nu heb ik ook de scherpe randen van het gat waar straks de draden naar buiten gaan, afgerond. Het zou zonde zijn als de regelaar of motor kapot gaat doordat de draden op die plaats doorschuren.
__________________ Sponsored by HobbyManiac || GAUI X7: PowerDekker 4530, BLS255HV, BLS256HV, 12s, Vbar 5.2+ YGE160HV, DX8 DSMX || mCPX BL || Voodoo 700 |
| | |
| | #35 (permalink) |
|
Waarom moest je de statordrager bewerken, te dik???
__________________ Vriendelijke groeten Get a life ... get a Watt-meter!!! Drive Calculator volts jolt zelfbouw e-motor tips zelfbouw e-motor group current kills |
| | |
| | #36 (permalink) |
|
Bij de kit past de drager nog niet in de stator, je moet dat nog zelf passend maken. Ik heb het gat in de stator geruimd en het gouden laagje van de drager afgehaald. Als ik de boel wil verlijmen dan heb ik zo de beste hechting. De passing mag niet te ruim zijn, het moet allemaal behoorlijk stroef in elkaar passen want anders loop je kans dat bij bv zo'n proefwikkeltestje als hierboven de stator van de drager in de klok schiet. De magneetkracht is erg fors... aan die dunne draadjes alleen krijg je de stator dan niet meer uit de klok.
| | |
| | #37 (permalink) |
|
Je zou een schroef/boutje kunnen indraaien op de overgang van stator naar statordrager, een 'key' verbinding. Eventueel met verzonken kop vanwege (niet) beschikbare ruimte.
| | |
| | #38 (permalink) |
|
Klopt, het kan met een M2 stelschroefje, alleen ik heb geen tap die zo diep kan. Je moet nl onderin de kamer waar het lager komt beginnen met tappen. Maar misschien dat ik bij deze motor alsnog een stelschroefje ga toepassen. Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
__________________ Sponsored by HobbyManiac || GAUI X7: PowerDekker 4530, BLS255HV, BLS256HV, 12s, Vbar 5.2+ YGE160HV, DX8 DSMX || mCPX BL || Voodoo 700 Laatst gewijzigd door _Dekker; 17 januari 2011 om 19:30 |
| | |
| | #39 (permalink) |
|
Wikkeldraad is nog steeds niet bezorgd. Nou ja, dan maar de stator verder aanpakken. Ik heb de randen van de glasvezel bescherming wat afgeschuind zodat het dikke draad daar een mooiere bocht kan maken. Het is ook gelukt om zo'n stelschroefje te plaatsten, hiermee zou de stator demonteerbaar gemaakt kunnen worden. Eerst het tappen van het (M2) draad: ![]() Daarna het stelschroefje erin, deze is 10mm lang, al bijna 2x zo lang als de M2 boutjes waarmee Kontronik de stator van de Pyro700 vast zet. Deze houdt het dus wel uit: ![]() Zo zit hij gemonteerd, het lager komt hier dus bovenop: ![]() Hier nog even een plaatje waarin je kan zien hoe ver het schroefdraad in de statordrager doorloop: ![]() En nu maar wachten tot het koper er is
| | |
| | #40 (permalink) |
|
Koperdraad is binnen, meteen een klein proefje gedaan met 1.5mm. Het is pittig, maar ik heb er wel vertrouwen in. ![]() Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
| | |
| | #41 (permalink) |
|
Dus jij bent degene die al dat koper van ProRail steelt? Voor draad kun je ook naar je lokale motor/trafo-hersteller. Goede professionele kwaliteit, ruime keuze in diameters en soort isolatie. Motor meenemen (heli, alles), vinden ze leuk, zo'n dingetje dat ze zonder takel of steekwagen kunnen hanteren. Waarschijnlijk krijg je draad voor niks mee. Wel 'achterom' lopen naar de werkplaats, niet vragen aan de 'pennelikkers' van het kantoor. Klosjes meenemen om draad op te wikkelen. Afgebroken prop of satιh-pen gebruiken om draad aan de duwen. Methods for winding/packing (more) copper, vingertop-sparend: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=401641 http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=381117 http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=400958
__________________ Vriendelijke groeten Get a life ... get a Watt-meter!!! Drive Calculator volts jolt zelfbouw e-motor tips zelfbouw e-motor group current kills Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 26 januari 2011 om 00:37 |
| | |
| | #42 (permalink) |
|
Goede informatie over de verschillende soorten isolatie-coating, m.n. hun duurzaamheid en temperatuurbestendingheid: Wire insulation information - RC Groups
| | |
| | #44 (permalink) |
|
Gisteravond heb ik die 1.5 proefwikkeling eraf gehaald om ook eens 1.6mm te proberen, maar dat is helaas een brug te ver met 11 windingen, 10 zal wel gaan denk ik. Vanavond dus maar door met de 1.5mm. De kans dat je de stator beschadigt met dit draad is heel wat groter dan bij 1.32mm omdat je gewoon veel meer kracht moet uitoefenen om het draad te buigen/goed te leggen. @Ron: de info die je steeds geeft is mij grotendeels bekend, anders was ik niet aan het wikkelen begonnen, maar voor de mensen die meer willen weten is dit natuurlijk interessante informatie.
| | |
| | #45 (permalink) |
|
Ben inmiddels een pijnlijke hand rijker maar het ziet er goed uit. Deze wikkelingen hebben de 1000V test alvast goed doorstaan ![]() Ik wikkel eerst ook de andere tanden op deze manier. Elke tand waar nu 4 wikkelingen op zitten krijgt later nog 2 extra wikkelingen op de plaatsen waar de losse draadstukjes zitten. Die ruimte is alvast zo gereserveerd omdat je het niet voor elkaar krijgt daar achteraf ruimte voor te maken. Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
__________________ Sponsored by HobbyManiac || GAUI X7: PowerDekker 4530, BLS255HV, BLS256HV, 12s, Vbar 5.2+ YGE160HV, DX8 DSMX || mCPX BL || Voodoo 700 Laatst gewijzigd door _Dekker; 28 januari 2011 om 00:51 Reden: Aanvulling |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |