Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 31 januari 2011, 17:36   #46 (permalink)

StefanF's schermafbeelding

Leeftijd: 35
Standaard

he Vos10, waar woon je ergens? misschien dat er wel iemand in de buurt woont waar je terecht kunt, is wel zo makkelijk. Voor de schakelaar heb je nodig van de conrad: servokabel 23726, weerstand 82k 403482 en een tuimelschakelaar 700533.
Oud 31 januari 2011, 17:40   #47 (permalink)

Standaard

Marc, het is inderdaad led, alleen ik heb er al 2 motoren in liggen (900bb) en dat vreet ook aardig wat stroom, maar inderdaad misschien valt het dan nog wel mee wat die leds meer verbruiken,

Ik zal het wel niet begrijpen van die aan/uit schakeling van de boot , of ik nu een schakelaar op de boot omzet of een schakelaar op de zender ik zie het verschil niet ?? naja moet ik maar niet teveel over nadenken dan maar en dat gewoon zo houden zo als het nu is.. maar die verlichting wil ik dus wel graag schakelen via de zender.

Er wordt ook nog gesproken over dat er een weerstandje tussen moet , nu keek ik naar de bestaande draadjes / aansluitingen in de zender maar als ik de draadjes volg zie ik dat (weerstandjes) er nu ook niet tussen zitten?
vos10 is offline   Met citaat reageren
Oud 31 januari 2011, 17:56   #48 (permalink)

Standaard

Hallo Stefan, kan je me ook een link geven waar ik dat zeg maar kant en klaar kan aanschaffen, zonder dat ik dat zelf moet gaan solderen ? En als ik dan de module 227389 - 89 erbij neem en die op de ontvanger aansluit ben ik klaar zeg maar? En dan neem ik aan dat de verlichting via de boot accu gaat? Hoe krijg ik m dan op de batterijpack eventueel?

ps kom uit dordrecht trouwens..
Oud 31 januari 2011, 18:02   #49 (permalink)

Standaard

Vos,

Op zich is er ook geen verschil, alleen als jij een schakelaar tussen jouw accu en de rest van de boot zet is de gehele boot spanningsloos en dus veilg. Indien jij een zender geschakelde schakelaar op de boot zet staat dus de ontvanger en de schakelaar constant onder spanning en in spanning te wachten of jij iets gaat doen. Risico hier is dat jouw boot door een storingssignaal een eigen leven gaat leiden. Het zou dus kunnen dat jij je boot een keer wilt optillen en dat jouw schroeven jouw handjes compleet aan gort rijten (extreem voorbeeld) meer voor de hand liggend is dat jouw schroeven droog gaan draaien op vol vermogen en dat daardoor iets kapot gaat.

Weerstand kom ik zo ff op terug eerst ff eten.
MarcS is offline   Met citaat reageren
Oud 31 januari 2011, 18:09   #50 (permalink)

Standaard

bedankt en eet ze. tot zo
Oud 31 januari 2011, 18:10   #51 (permalink)

Standaard

Aansturing verlichting.

Ik heb gekozen voor een Robbe Duoswitch, hierdoor kun je met 1 stick beweging 2 zaken schakelen. Zo'n ding werkt net als een normale 1 polige schakelaar. Thuis heb jij vast een schemerlamp met zo'n schakelaar die in de draad verwerkt zit. Met de schakelaar 'verbreek' of 'maak' jij contact in een van de draden waardoor de lamp gaat branden.
In de gelijkstroom wereld schakel (maak of verbreek) je eigenlijk alleen maar de + draad, de - draad kun je gewoon vast laten zitten.

Terug naar jouw verlichting.
De Duoswitch sluit ik aan op de ontvanger, waardoor ik een + kan schakelen. De lamp sluit je dus als volgt aan:

Van Accu naar Duoswitch, Duoswitch schakeld, van duoswitch naar lamp (alles nog steeds plus).
De Min sluit je Accu -> lamp aan.

Aansluiting op Duoswitch spreekt voor zich als je handleiding eenmaal ziet.

Overigens kun je ALLE min (-) draden in je boot met elkaar verbinden en vervolgens naar je Auuc - pool brengen.

Beetje duidelijker zo?
MarcS is offline   Met citaat reageren
Oud 31 januari 2011, 18:43   #52 (permalink)

marten77's schermafbeelding

Standaard

Hier 2 directe links naar een kant en klare schakelaar:
F1600 FLAT HEVEL 3 standen Puls voor F14 -FC16 (deze gaat vanzelf weer terug naar zijn middenstand !)
F1600 FLAT HEVEL 3 standen VAST voor F14 -FC16 (deze blijft in zijn stand staan)

De volgende link is de DuoSwitch die MarcS bedoelt:
Robbe DUO Switch MEMO-PULS nr. 1-8445

De keuze betreft het type schakelaar is aan jouw...
Zelf zou ik de Puls schakelaar kiezen en de DuoSwitch op Memory zetten.
Als je nu met de schakelaar een korte puls naar voren zou geven, dan gaat kanaal-1 aan...
Zodra je de schakelaar loslaat, dan gaat de schakelaar vanzelf weer terug naar zijn middenstand...
Als je kanaal-1 weer uit wilt hebben, dan geef je nogmaals een korte puls naar voren en kanaal-1 gaat weer uit.
Met de schakelaar naar achteren, kun je kanaal-2 aan/uitzetten.

Succes
Oud 31 januari 2011, 21:52   #53 (permalink)

Standaard

hartstikke bedankt voor de info! hier kan ik denk wel wat mee! Groetjes
Oud 10 februari 2011, 14:23   #54 (permalink)

Standaard

Hallo,

Ik heb ook nog een vraag over de duoswitch van Robbe. Ik begrijp dat je 2 apparaten kunt schakelen d.m.v. 1 kanaal door bijvoorbeeld naar voren of naar achteren de stick te bewegen.

Ik wil graag een lamp en een motor bedienen. Kan iemand mij het schakelschema uitleggen. Ik wil graag de boel bedienen door de stick ingedrukt te houden net zo lang als nodig is. Dus geen klik functie.

Alvast bedankt
TheoBelt is offline   Met citaat reageren
Oud 11 februari 2011, 09:58   #55 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Op de Duoswitch Memory zit een jumpertje. Als je dit losneemt is het 'memory'-gedeelte verdwenen en werkt de switch zoals je wil. Functie 1 wordt dan ingeschakeld zo lang je de knuppel naar voren houdt en functie 2 als je de knuppel naar achteren beweegt. In de middenstand zijn beide functies uit.

In de handleiding staan diverse bedradingsplannen opgenomen. Je moet de laatste tekening gebruiken, waarin twee lampjes staan getekend. Eén van de lampjes vervang je door een motor en je hebt wat je wil. De handleiding is overigens hier te downloaden:

http://data.robbe-online.net/robbe_p...122_1-8445.pdf
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten