![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2010
|
Hi, Ik heb een paketje geëmaileerde koperdraad gekocht om dat het erg dun is, en dus handig om door een smal constructie buisje te halen (zie foto). Nu wil ik de draadjes vast solderen aan het motortje en de besturing, maar zit dus met de email (glazuur) die isolerend werkt . Ik dacht eerst van het met een mes eraf te schrapen maar da's niet zo makkelijk, vervolgens heb ik geprobeerd van het er simpelweg vanaf te branden met een vlammetje, maar al gauw smelt er meer weg dan nodig. En nu dacht ik van de uiteinden in wat bijtend zuur te dompelen, maar heb hier geen ervaring mee. De vraag die ik dus heb is; wat is de handigste manier om het glazuur aan de uiteinden te verwijden, en eventueel met welk middel? Alvast bedankt, m. |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
|
Het zou me verbazen als het met zuur zou lukken. (Of het moet wel heel venijnig goedje zijn) Ik bedenk ook maar wat: uiteinde in een dubbelgevouwen schuurpapiertje ronddraaien? kijk... twee zielen 1 gedachte...
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 22 maart 2003 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 37
|
Aspirine.. Groet, Gerben
__________________ F5B komt naar je toe deze zomer! www.F5B.nl |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
hč, een aspirine? Ik ga het wel is proberen Heeft het dan een bijtende werking zoals een zuur? ivm een zuur was ik bang dat in het geval van een te straf product, dat het koper ook zou opgelost worden. Schuurpapier had ik nog niet aan gedacht, het draadje is wel maar 0.4 mm dik maar met fijn schuur papier vlot het misschien wel. Laatst gewijzigd door Blender; 7 februari 2011 om 12:31 |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Geen paracetamol nemen, maar aspirine zoalls chefarine 4. Het gaat om het zuur, dat in aspirine zit (acetylsalicylzuur).
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
ok, bedankt voor jullie replies. btw 'acetylsalicylzuur' is dat niet gewoon vloeibaar verkrijgbaar zodat ik de draadjes kan soppen zoals een koekje in de koffie, of ga ik het echt met de bout op een tabletje van bij de apotheker moeten doen? |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Banned Lid sinds: 30 maart 2010 Leeftijd: 38
|
Is het geen soldeerbaar draad? Het meeste draad wat nu verkocht wordt, is soldeerbaar. Daar moet je heel even een beetje geduld voor hebben, even de soldeerbout erop houden en 'ineens' pakt de soldeer. Anders inderdaad solderen op een asperine, of voorzichtig met een mesje wegkrabben. |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Ik heb het zonet nog is geprobeerd op 270° en het pakt niet goed, ik heb een 20 tal seconden moeten wachten voordat pakte, en dan nog, dit in tegenstelling tot een draadje waarvan ik het glazuur had weggebrand, dat pakte vrijwel meteen.
|
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Er zijn verschilende soorten isolatie voor dit soort (wikkel)draad. Overzichtje met maximumtemperaturen: Wire insulation information - RCG
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 8 februari 2011 om 13:26 |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juni 2006 Locatie: Groot Ammers Leeftijd: 32
|
Aspirientje werkt inderdaad feilloos, tabletje neerleggen, draadje erop, soldeerbout erop en wachten tot het pilletje bruine vloeibare smurrie voort gaat brengen, beetje tin erbij en vióla, je draadje is vertint.
__________________ Ik gebruik nooit Google, mijn vrouw weet alles. Landcapes by Jesse de Boom, on Flickr |
| | |
| | #13 (permalink) | |
| Citaat:
![]() Anyway, ik ben er dus gaan halen en heb het zonet geprobeerd en 't werkt perfect. Het stinkt idd serieus en met het soldeersel erbij komen er serieuze rook dampen vanaf. Ik heb een masker voor wanneer ik werk met epoxy harsen en dit komt wel goed van pas Super bedankt voor de support! grtz, m. | |
| | |
| | #14 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
| Citaat:
Zo'n masker helpt, ja, tegen stofdeeltjes en vloeistoffen die in de lucht verneveld zijn. Niet tegen gasvormige stoffen.
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was | |
| | |
| | #15 (permalink) | |
| Citaat:
"For organic vapours and dusts, mists and fumes." referentie pdf: http://multimedia.3m.com/mws/mediawe...4251%20PIS.pdf | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |