![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 9 februari 2011 Locatie: Murcia, Spanje Leeftijd: 52
|
Hallo, ik heb vrijwel geen ervaring met de techniek van deze zender, vandaar mijn vraag: Ik wil deze zender met een tweede ontvanger gaan gebruiken en heb daarom een eenvoudige Modelcraft 3 kanaals ontvanger gekocht. Ik ben uitgekomen op de Modelcraft 3CH FM 40MHZ Receiver model 511499. Conrad bestnr.: 209156 - 89 Ik heb gelet op de frequentie 40MHz, en de modulatiemethode PPM in de verwachting dat dit zou werken. Maar het werkt niet? Heb ik de verkeerde ontvanger gekocht of is er iets anders fout? Extra informatie: ik lees in de gebruiksaanwijzing dat de zender zowel PCM als PPM zou kunnen?? Maar er staat niet bij hoe ik dat zou kunnen instellen. Overigens werkt de zender perfect met de originele ontvanger... ?? Ik heb twee sets kristallen (CH 50 en 53) die beide met de bijbehorende Futaba FP-R118F ontvanger prima werken. Graag wat meer informatie over deze zender en het gebruik ervan met andere ontvangers. Heeft iemand ervaring met andere ontvangers icm met de F-14 zender? Ik hoop dat iemand me kan helpen en op aanvullende informatie, Leo Laatst gewijzigd door satbeginner; 9 februari 2011 om 23:46 Reden: meer informatie beschikbaar |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
De F14 werkt alleen met het PPM systeem. Het is geen computer zender en kan derhalve het PCM signaal niet maken! Die modelcraft ontvanger zou in principe gewoon moeten werken maar.... Zit het juiste kristal in de ontvanger? Niet alleen het juiste kanaal nummer maar ook het juiste type? Bij ontvangers is het merk van het kristal meestal niet zo belangrijk, een Futaba ontvanger kristal zou moeten werken. Maar let op, het moet wel een ontvanger kristal zijn. Op zo'n kristal staat meestal Rx of E. Staat er Tx of S op het kristal dan is het een zender kristal en dat werkt niet in een ontvanger. Ook een dubbel super kristal zal niet werken. Die kristallen hebben meestal dx of ds achter het kanaal nummer staan.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Hallo Ernst, bedankt voor je reactie. Ik ben dankzij de andere post al meer te weten gekomen over PPM/PCM, in mijn geval speelt alles zich af in PPM. Mbt tot de zender/ontvanger combinatie, naar aanleiding van wat ik gelezen heb meende ik ook dat het zou werken, maar het heeft er alle schijn van dat inderdaad de kristallen roet in het eten gooien. Hier heb ik iets gevonden over kristal coderingen: Print Page - Frequency Chart for 40MHz Nu is het zo dat mijn originele Futaba set kristallen inderdaad gemerkt zijn als: FM Tx TYPE 40-6 40.665 CH 50, en FM Rx TYPE 40-6 40.665 CH 50 (Beide dus type 40-6) En de set voor kan 53 40.695 die ik bij Conrad erbij gekocht heb zijn respectievelijk gemerkt als: FM Tx 40.695 CH 53, en FM Rx 40.695 CH 53. De Futaba set heeft dus niet het in de UK posting aangemerkte verschil "As far as I know the 40-6 and 40-12 indicate Rx and Tx in Futaba speak", terwijl ze het in mijn Futaba zender/ontvanger prima doen. De Conrad-set heeft de 40-X codering er helemaal niet opstaan en doen het ook prima in de Futaba zender/ontvanger combinatie. Ik zal eens kijken of ik hier (we zitten nu in Spanje) iemand kan vinden met andere 40MHz kristallen om eea te testen. Mogelijk dat er nog mensen zijn die iets meer weten over de type aanduiding 40-x en wellicht zijn er mensen met ervaring met dit type Modelcraft ontvanger. Nogmaals bedankt voor je reactie, Leo (Satbeginner) |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Toch een beetje vreemd. De Futaba kristallen zijn behoorlijke standaard kristallen en werken in zeer veel ontvangers heel goed. Er zijn zelfs ontvanger fabrikanten die de Futaba kristallen voor hun ontvangers voorschrijven. Goed, ik ken de Modelcraft ontvangers niet echt. Daar bedoel ik mee dat ik er als gebruiker geen ervaring mee heb. Veel meer kan ik er dus niet over zeggen.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Ik heb als stap ter eliminatie een extra set kristallen besteld bij Conrad. Met de achtergrond die ik nu heb, ben ik wat verder gaan zoeken en ze blijken bij Conrad heel veel "standaard" kristallen te hebben. Van deze standaard soort had ik dus al een extra kanaalnummer wat niet bleek te werken. Maar ze hebben ook dezelfde kanaalnummers specifiek van en voor Modelcraft (dat had ik de eerste keer niet gezien). Daar heb ik nu ook een setje van besteld. (Voor de zekerheid en flexibiliteit heb ik wel weer een ander kanaalnummer als de kristallen die ik al heb.) Wat ik qua theorie achter de kristallen ondertussen gevonden heb is het volgende: Er zijn "Single Conversion" ontvangers, die mixen in één keer van de gekozen frequentie terug naar een 455 KHz waar vervolgens de gecodeerde signalen uitgehaald worden voor de besturing van de servo's. Ook zijn er "Dual Conversion" ontvangers, die gaan in twee separate stappen terug naar de 455 KHz. Er is een levendige discussie gaande tussen de voor- en tegenstanders van Single- en Dual Conversion ontvangers. De Dual conversion ontvangers schijnen minder last te hebben van storingen door naastliggende zender frequenties, maar zijn weer kritischer qua signaalsterkte en nauwkeurigheid van de afregeling in de fabriek. De Single Conversion ontvanger is minder kritisch qua afregeling maar zou in voorkomende gevallen last kunnen krijgen als het model ver van jouw zender weg is en daarmee dichterbij een andere zender als die toevallig op een naastliggend kanaal uitzend. Het kritieke punt qua kristal zit dus in het type ontvanger. Door het verschil van terugmixen heeft een SC ontvanger dus een ander ontvangkristal nodig dan een DC ontvanger, ook al zitten ze op dezelfde frequentie. In dit plaatje past dat wanneer je bij kristallen van het merk zender / ontvanger blijft je dus eigenlijk nooit last hebt. Erg veel informatie over welk merk welk type ontvangers gebruikt is niet te vinden. De Futaba codering 40-6 en 40-10 of soms 40-12 lijkt samen te hangen met het soort van ontvangerkristal. Zodra ik het setje Modelcraft kristallen in huis heb laat ik hier mijn bevindingen weer weten. |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Op dit forum heb ik al heel wat keren over kristallen het volgende geschreven: In de zender moet een kristal van het eigen merk. In een F14 moet dus een Tx van Futaba. Kristallen van een ander merk doen het niet of leveren een frequentieafwijking. In het meest ongunstige geval is deze frequentieafwijking 'slechts' ter grootte van 1 kHz en lijkt alles goed te werken. Toch kom je dan bereik te kort en is de kans op storingen groot. De maximale afwijking van een kristal bedraagt 10 ppm, wat op 40 MHz overeenkomt met 400 Hz. Standaard zenderkristallen bestaan dus niet, tussen verschillende merken bestaan grote verschillen. In een (single conversion-)fm-ontvanger stop je bij voorkeur een kristal van het eigen merk. Onze ontvangers zijn steevast opgebouwd rond dezelfde ic's van Toshiba of Motorola. Hierdoor zullen ontvangerkristallen ook altijd praktisch aan elkaar gelijk zijn. Bij twijfel aan het merk kun je het beste een Futaba ontvangerkristal gebruiken. Van de type-aanduiding op Futaba kristallen moet je je niets aantrekken. Op 40 MHz zenderkristallen staat 40-6, op 40 MHz ontvangerkristallen 40-6 of 40-10 (behuizing verschilt in lengte) en op 40 MHz dual conversion ontvangerkristallen 40-12. De enige reden, die ik kan bedenken dat zo'n 3-kanaals ModelCraft FM-ontvanger niet wil werken in combinatie met FM-zenders van andere merken, is dat deze op de spiegelfrequentie functioneert. Op 40 MHz is het gebruikelijk, dat de ontvanger op een frequentie werkt, die 455 kHz lager ligt dan de zenderfrequentie. Dit was tenminste altijd gangbaar. Er zijn echter inmiddels ook enkele merken die ontvangers hebben, die op een frequentie werken die 455 kHz hoger ligt dan de zenderfrequentie. Dat is de spiegelfrequentie. Voorbeelden zijn de 3-kanaals besturing van Jamara en de 4-in-1 ontvangertjes van Walkera helicoptertjes. Zulke ontvangers werken dan alleen op de eigen zender en op zenders, waarbij je de zgn. shift kunt instellen. Futaba kent dit laatste echter niet. V.w.b. single en dual conversion ontvangers het volgende: - een dual conversion ontvanger werkt alleen met dual conversion kristallen van het eigen merk. Bij Futaba staat er op 40 MHz dual conversion kristallen ook de tekst 'dual conversion' en zit er aan het kristalpapiertje een groen flap. - bij dual conversion ontvangers wordt er in twee stappen gefilterd. Dit houdt met name vreemde frequenties buiten de deur. Als je in Duitsland op 35 MHz gaat hellingvliegen moet je eigenlijk dual conversion ontvangers gebruiken. Bijv. op de Wasserkuppe is er met een single conversion ontvanger een grote kans, dat je storingen ondervindt van sterke tv- en radiozenders, die in het 105 MHz gebied opereren. Een dual conversion ontvanger heeft daar geen last van. - v.w.b. reikwijdte en de nauwkeurigheid van afregeling bestaat er geen principiëel verschil tussen single conversion en dual conversion ontvangers. Wél kan een fabrikant er voor kiezen om bepaalde ontvangertypen uit te rusten met een veel betere voorkring dan andere typen. Om bij Futaba te blijven: met de standaard R118F ontvanger van de F14 kun je met ingeschoven zenderantenne een goeie 100 meter wandelen voordat-ie het signaal verliest. Een R138DF (een ppm-ontvanger) of een R138DP (een pcm-ontvanger) kom je meestal iets verder. Met een R149DP (ook een pcm ontvanger) loop je met gemak de dubbele afstand en nog verder.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| f-14, modelcraft, ontvanger, zender |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |