Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 13 februari 2011, 19:48   #1 (permalink)

Tadango's schermafbeelding

Leeftijd: 31
Standaard Welke goede brandstof pomp om te tanken?

Ik zoek een goede brandstof pomp om te kunnen tanken. Ik heb een nieuwe simprop (kavan) pomp geprobeerd maar deze liep meteen vol met brandstof en werkt dus niet meer goed. De brandstof loopt in de motor vanuit de tandwielen tussen de motor as en het glij lager.

Wie weet een goede pomp die hier geen last van heeft? Ik zag deze bij lindinger : Modellbau Lindinger Onlineshop Heeft iemand hier ervaring mee?
Oud 13 februari 2011, 20:25   #2 (permalink)

Standaard

Het soort brandstof is bij een pomp heel belangrijk.
benzine of metanol....sommige kunnen wel tegen het ene maar niet tegen het andere en omgekeerd.

gr Richard
Richardcj is offline   Met citaat reageren
Oud 13 februari 2011, 20:54   #3 (permalink)
Moderatorteam

brutus's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tadango Bekijk bericht
Ik zoek een goede brandstof pomp om te kunnen tanken. Ik heb een nieuwe simprop (kavan) pomp geprobeerd maar deze liep meteen vol met brandstof en werkt dus niet meer goed. De brandstof loopt in de motor vanuit de tandwielen tussen de motor as en het glij lager.

Wie weet een goede pomp die hier geen last van heeft? Ik zag deze bij lindinger : Modellbau Lindinger Onlineshop Heeft iemand hier ervaring mee?

Hoi,

Pomp je er jet fuel mee? Goed kans, dat als je het O-ringetje wat als afdichting fungeert vervangt voor een benzine bestendige, dat het dan goed werkt.

Ik heb in het verleden een paar van die Kavan pompjes om zeep geholpen, tot ik eindelijk eens de moeite nam om het papiertje wat er bij zat te lezen: Als je het pompje met de motor omhoog wijzend monteerd, heb je normaal gesproken geen problemen met deze pompjes.

Wat je kunt proberen, is naar de sloop gaan en daar een brandstofpomp van een auto op de kop te tikken. Zou nooit weer kapot mogen gaan. Durf alleen niet te zeggen of die ook omkeerbaar zijn....

Groet, Bert
brutus is offline   Met citaat reageren
Oud 13 februari 2011, 21:15   #4 (permalink)

Arier's schermafbeelding

Leeftijd: 45
Standaard Goede brandstof pomp om te tanken?

Nadat mijn kavanpomp het begaf heb ik op advies van een clubgenoot ca. 6 jaar geleden een ouderwetse ruitensproeierpomp gekocht bij de lokale autogarage. Hij gebruikt die al minstens 15 jaar. Tegenwoordig worden die meestal in het reservoir gehangen dus in de vloeistof, die zuigen niet zelf aan. De ouderwetse die buiten het reservoir geplaatst worden doen dat wel. Wij gebruiken er zo één: VDO - Automotive en Industrie - Ruitensproeier Systemen - Ruitensproeierpomp met houder - electrisch
Best wel duur maar ze gaan heel veel jaren mee.

Groeten, Arie
Arier is offline   Met citaat reageren
Oud 14 februari 2011, 17:51   #5 (permalink)

StefanF's schermafbeelding

Leeftijd: 35
Standaard

Dat Is volgens mij precies het zelfde pompje zoals deze in de 1e posting staat, op het groene stickertje na dan.
Oud 14 februari 2011, 19:27   #6 (permalink)

Standaard

Zo'n kavan is benzine bestendig en ik heb hem goed gemonteerd maar door druk op de leidingen loopt er toch brandstof in de motor. Dit is al de 2e dus dat werkt gewoon niet.

Die van VDO en van Lindinger lijken inderdaad heel erg gelijk, ook benzine bestendig.

Ik zie deze ook af en toen : Pumpe für alle Flüßigkeiten 7 bis 15V - - Airfighter.eu - Wordt ook door orbit gebruikt in hun tank systemen. Wel weer prijzig......
Oud 14 februari 2011, 20:04   #7 (permalink)

hmeijdam's schermafbeelding

Leeftijd: 51
Standaard

Ik ben ook wel benieuwd of iemand hier een model weet die goed werkt, want ik heb zo'n HobbyKing brandstofpompje met een slinger, en die zuigt ook niet goed aan als de leiding en pomp nog niet vol met vloeistof zit.
Oud 14 februari 2011, 22:16   #8 (permalink)

Berto's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

Met zo`n slinger pompje pomp je niet elke vlucht 3 a 4 liter in jemodel tanken

Hee Herman,

zo`n pompje van airfighters is wel mooi, maar ook prijzig, daar koop je 3 of 4 van de ruitensproeierpompjes voor.
en als je die goedmonteerd met de slangen aan de onderzijde en steeds leegdraait gaat ie lang genoeg mee.
Oud 14 februari 2011, 22:21   #9 (permalink)

Arier's schermafbeelding

Leeftijd: 45
Standaard goede brandstofpomp?

Citaat:
Dat Is volgens mij precies het zelfde pompje zoals deze in de 1e posting staat, op het groene stickertje na dan.
Volgens mij heeft Stefan helemaal gelijk .
Toen ik de posting las lukte het niet de link te openen, waarschijnlijk was Lindinger even niet te bereiken .
Het pompje van VDO is een tandwielpompje, degene die ik kocht kwam uit een sloopauto. Ik heb geen ervaring met benzine maar met methanol gaat zo'n pomp minstens 15 jaar mee, en dan wordt hij 50 middagen per jaar gebruikt . Door de plus en min om te draaien werkt de pomp ook andersom.
Groeten, Arie
Arier is offline   Met citaat reageren
Oud 15 februari 2011, 08:31   #10 (permalink)

Standaard

Tja, die kavan's waren 25 euro en nu 2 kapot, da's ook zonde en dan heb je nog niets. Zal wellicht aan het gebruik liggen maar de pomp boven de tank monteren begin ik niet aan, moet niet nodig zijn.

Handpompje is inderdaad niet handig voor 2 liter per tankbeurt Brushless erop is een optie
Oud 15 februari 2011, 09:02   #11 (permalink)
Moderatorteam

Standaard

Citaat:
Tja, die kavan's waren 25 euro en nu 2 kapot, da's ook zonde en dan heb je nog niets. Zal wellicht aan het gebruik liggen maar de pomp boven de tank monteren begin ik niet aan, moet niet nodig zijn.

Handpompje is inderdaad niet handig voor 2 liter per tankbeurt Brushless erop is een optie
Handpompje is niet alleen niet handig, ook niet erg duurzaam. Een Graupner benzinebestendige handpomp van 50 Euro gaf het bij mij binnen 3 maanden op.
Zou het dan toch maar doen, de pomp boven de tank monteren.... Op dit formaat bestaat een mechanical seal nou eenmaal niet, en een rubber as-afdichting kan niet wat jij wilt.
Andere optie, maar die is veel lastiger, is de pomp voorzien van isolatie afsluitertjes en een draintje....(niet om de pomp te drainen maar om drukopbouw door temperatuurverschillen te voorkomen). Dan staat er alleen vloeistofdruk in de pomp als hij draait.

Een optie die ik nog niet voorbij heb zien komen is de peristaltische pomp. Die zijn er voor de meest uiteenlopende chemicalien, oplosmiddelen en zuren te krijgen, zowel electrisch als handbediend. De pest is alleen dat het pompslangetje ook kapot kan, en vind dan maar eens een stuk geschikte slang.... (je raad het al... de pomp heb ik, de slang niet....)
Maar het is een optie...

Groet, Bert
Oud 15 februari 2011, 09:14   #12 (permalink)

Standaard

Wellicht een optie maar geen eenvoudige, en daar hou ik wel van Maar het is niet alleen een brandstof niveau probleem. Als ik een tank vol pomp bouw ik druk op in de hopper tank. Als ik de pomp uit zet zal die druk ook op de tank leiding komen, en dus op de pomp. Hierdoor loopt er brandstof in de motor. Ik kan ook brandstof rond blijven pompen zonder problemen maar 1 keer op het veld de tank vullen en het is daarna mis. Ik pomp de slangen altijd al leeg na het tanken, dat helpt iets maar niet genoeg.
Oud 15 februari 2011, 09:16   #13 (permalink)

Berto's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

Mijn ruitensproeierpomp is ook niet boven de tank gemonteerd maar in m`n jetstartkist.
Heb wel de motor aan de bovenzijde en de slangen aan de onderzijde.

Werkt voor mij prima en ook nog betaalbaar.
Oud 15 februari 2011, 09:29   #14 (permalink)
Moderatorteam

Standaard

Citaat:
Wellicht een optie maar geen eenvoudige, en daar hou ik wel van Maar het is niet alleen een brandstof niveau probleem. Als ik een tank vol pomp bouw ik druk op in de hopper tank. Als ik de pomp uit zet zal die druk ook op de tank leiding komen, en dus op de pomp. Hierdoor loopt er brandstof in de motor. Ik kan ook brandstof rond blijven pompen zonder problemen maar 1 keer op het veld de tank vullen en het is daarna mis. Ik pomp de slangen altijd al leeg na het tanken, dat helpt iets maar niet genoeg.
Als dat je probleem is, dan lijkt het mij logisch om iets te verzinnen wat die drukopbouw tegen gaat. Maar dat gaat jouw individuele model aan en daar kan ik dus weinig zinnigs over zeggen.
Dan zie ik nog een andere optie: Een terugslagklep in je vulslang opnemen, in combinatie met een tweewegkraantje, zodat je de terugslagklep kunt by-passen als je een model leeg moet tanken. Want dat is inderdaad slopend voor die pompjes: druk op de pomp terwijl het ding stilstaat....

Dus de pomp pompt brandstof naar een T-stuk. Aan de ene tak een terugslag klep, aan de andere tak alleen een afsluiter. die twee takken laat je even verderop weer bij elkaar komen met weer een T-stukje. Afsluiter dicht is model vullen en de pomp beschermd door de terugslagklep, afsluiter open is model leegtrekken....

Is dat mogelijk een optie? Technisch in elk geval simpel haalbaar, en in de praktijk ook niet al te veel gedoe, lijkt mij....

Groet, Bert

Laatst gewijzigd door brutus; 15 februari 2011 om 09:34 Reden: Denkfout: maar één afsluiter nodig, geen twee...
Oud 15 februari 2011, 09:34   #15 (permalink)

Standaard

Dat is een optie, heb ik ook aan gedacht maar anderen hebben dat niet dus waarom heb ik er dan wel last van? Elke jet die je via een hopper tankt bouwt wat druk op, alle 3 doen ze het bij mij. De brandstof loopt normaal ook probleemloos door de tandwielen door de zwaartekracht dus een beetje druk vanuit de tank moet toch niet zoveel problemen opleveren zou je denken?
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten