![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #17 (permalink) |
| Lid sinds: 3 januari 2011 Locatie: 's Hertogenbosch Leeftijd: 23
|
hehe ja inderdaad, dat heeft me toendertijd zeker wel de nodige haren omhoog laten staan! Maar volgens mij heb je bij een nauwkeurigheid van 10 meter een cirkel met een STRAAL van 10 meter om de duikboot heen waarin hij zit kan bevinden. Dit wil dan toch zeggen dat de maximale afwijking van het middelpunt van de cirkel 10 meter is. Of ben ik op me achterhoofd gevallen?
__________________ Greetings, Joël |
| | |
| | #18 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 7 januari 2004 Locatie: Prov. Drenthe. Leeftijd: 34
|
Klopt. pak nu de cirkel... Je kan nu in theorie op de uitsterste zijde van de cirkel staan (vanuit het midenpunt gerekend) dus dat word 2x straal...
__________________ | Traxxas Stampede VXL | DJI F450 Naza| Gens ACE lipo's | TX: T3pk Assan, Spectrum DX3r & Graupner MX-16 HOTT | |
| | |
| | #20 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 7 januari 2004 Locatie: Prov. Drenthe. Leeftijd: 34
|
Je kan vanuit de nieuwe positie dus 10 meter links of 10 meter recht verkeerd zitten... Als je het zo steld zou het idd maar max 10 zijn. Bij aflees gevallen, heb je altijd + of - zoveel procent, daar gaat het wel op.... Hmm sorry voor de verkeerde info...
__________________ | Traxxas Stampede VXL | DJI F450 Naza| Gens ACE lipo's | TX: T3pk Assan, Spectrum DX3r & Graupner MX-16 HOTT | |
| | |
| | #22 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Je hebt inderdaad een fout mogelijkheid van 10 meter beide kanten op, in totaal dus 20 meter. Wanneer je voldoende ruimte hebt kan dat best goed gaan maar dan moet je echt heel veel ruimte hebben. Zoals ik ook al schreef de nauwkeurigheid kan in jouw geval nog best meevallen omdat je maar langzaam beweegt. De "meetfout" van de GPS module is dan kleiner en de afstand tussen elke meting is een stuk kleiner zodat je door het berekenen van een "gemiddelde" de fout kan verkleinen. Toch verwacht ik dat niet dat je veel beter zal uitkomen dan 8 of misschien 7 meter. Die subs op de foto worden volgens mij NIET via GPS bestuurd. Wat ik daar aan elektronica zie ie op z'n zachtst gezegd gedateerd. Die foto's zijn volgens mij al de nodige jaren oud. Naar mijn schatting zelfs meer dat 10 jaar. Ik heb het idee dat deze een inertial navigation system gebruiken. Dat is een systeem gebaseerd op giro's en versnellingsopnemers. Dit systeem is gebaseerd op het systeem dat gebruikt werd in de Space Shuttles en F16's. Eind 70tiger begin 80ger jaren was dat het beste van het beste en was de exacte werking ervan nog militair geheim. Nu is het voor deze toepassingen al lang achterhaald en kan iedereen met de kennis en de centen ervoor zo iets thuis maken. De benodigde computerkracht kan door heel veel PIC processortjes al geleverd worden. Dat inertial navigation system is uitermate geschikt voor dit soort toepassingen omdat het over alle drie de assen werkt. De persoon (personen) die met hun bouwsels op de foto's staan zullen die kennis en het geld er wel voor hebben dus hebben ze deze prachtige stukjes huisvlijt gemaakt.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #23 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Bij duikboottoepassing is absolute positie, OL-NB,niet van belang. Is een vorm van differentiële GPS te doen? D.w.z. positie t.o.v. positie naast het bassin?
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 3 maart 2011 om 12:31 |
| | |
| | #24 (permalink) |
|
In het speedboten forum: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...idsmeting.html
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| | #25 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Helaas Ron, GPS werkt niet differentieel. Ook is de fout niet constant, die verloopt. Het is dus niet onmogelijk dat je bij het inschakelen een afwijking hebt van bijvoorbeeld 8 meter naar links en 10 meter naar achteren. Na verloop van tijd kan dat makkelijk "verlopen" naar 3 meter naar links en 2 meter naar voren om weer later misschien wel 1 meter naar achteren en 10 meter naar rechts. Ok, dit is wel extreem gesteld maar het komt voor! Denk er aan dat het GPS systeem een echt oud systeem is. Het is in de 70ger jaren van de vorige eeuw ontwikkeld en in de daarop volgende decennia opgebouwd. Goed de laatste satellieten zijn nog geen 10 jaar geleden omhoog gegaan maar het is en blijft een oud systeem. Met het nieuwe Europese systeem (Gallileo) komt er een behoorlijke verbetering aan. Helaas zal het nog wel even duren voordat het operationeel is, vooral nu er weinig geld beschikbaar is!
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #26 (permalink) |
| Lid sinds: 3 januari 2011 Locatie: 's Hertogenbosch Leeftijd: 23
|
Ik heb om eerlijk te zijn geen flauw idee wat differentiele GPS betekend Maar dat systeempje kost wel wat en heeft een beperkt bereik! Jammer genoeg. Maar wat zou dat differentiele GPS inhouden, of in ieder geval het principe erachter. Want Ernst zegt dat het niet bestaat
__________________ Greetings, Joël |
| | |
| | #27 (permalink) |
|
Bij differentiële GPS weet je één punt (b.v. naast het bassin) nauwkeurig en bepaal je de relatieve positie t.o.v. dat punt.
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |