Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 1 maart 2011, 19:09   #16 (permalink)

Standaard

tja Joël, autonoom vliegen is al lastig en een duikboot autonoom laten varen lijkt mij nog lastiger.
maar die foto's die bosreus heeft geplaatst zijn echt super heftig. alleen al die kabelboom
fpvflyer is offline   Met citaat reageren
Oud 1 maart 2011, 19:21   #17 (permalink)

Blup-blup's schermafbeelding

Leeftijd: 23
Standaard

hehe ja inderdaad, dat heeft me toendertijd zeker wel de nodige haren omhoog laten staan!

Maar volgens mij heb je bij een nauwkeurigheid van 10 meter een cirkel met een STRAAL van 10 meter om de duikboot heen waarin hij zit kan bevinden. Dit wil dan toch zeggen dat de maximale afwijking van het middelpunt van de cirkel 10 meter is. Of ben ik op me achterhoofd gevallen?
Oud 1 maart 2011, 20:17   #18 (permalink)
Moderatorteam

Psygho (Emil)'s schermafbeelding

Leeftijd: 34
Standaard

Klopt. pak nu de cirkel...

Je kan nu in theorie op de uitsterste zijde van de cirkel staan (vanuit het midenpunt gerekend) dus dat word 2x straal...

Benieuwd naar de regels op ons mooie forum? Modelbouwforum.nl - >> Regels & voorwaarden <<
Psygho (Emil) is offline   Met citaat reageren
Oud 1 maart 2011, 20:18   #19 (permalink)

Standaard

Maar dan is je nieuwe middelpunt toch op het randje van de cirkel en wordt vanuit daar je nieuwe positie berekend?
Oud 1 maart 2011, 20:36   #20 (permalink)
Moderatorteam

Psygho (Emil)'s schermafbeelding

Leeftijd: 34
Standaard

Je kan vanuit de nieuwe positie dus 10 meter links of 10 meter recht verkeerd zitten... Als je het zo steld zou het idd maar max 10 zijn.

Bij aflees gevallen, heb je altijd + of - zoveel procent, daar gaat het wel op.... Hmm sorry voor de verkeerde info...

Benieuwd naar de regels op ons mooie forum? Modelbouwforum.nl - >> Regels & voorwaarden <<
Psygho (Emil) is offline   Met citaat reageren
Oud 1 maart 2011, 20:38   #21 (permalink)

Standaard

Foutjes zijn er om gemaakt te worden! Al met al kan er alsnog gezegd worden dat de nauwkeurigheid niet klein is Daar komt het op neer.
Oud 1 maart 2011, 22:19   #22 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Je hebt inderdaad een fout mogelijkheid van 10 meter beide kanten op, in totaal dus 20 meter. Wanneer je voldoende ruimte hebt kan dat best goed gaan maar dan moet je echt heel veel ruimte hebben.
Zoals ik ook al schreef de nauwkeurigheid kan in jouw geval nog best meevallen omdat je maar langzaam beweegt. De "meetfout" van de GPS module is dan kleiner en de afstand tussen elke meting is een stuk kleiner zodat je door het berekenen van een "gemiddelde" de fout kan verkleinen. Toch verwacht ik dat niet dat je veel beter zal uitkomen dan 8 of misschien 7 meter.

Die subs op de foto worden volgens mij NIET via GPS bestuurd. Wat ik daar aan elektronica zie ie op z'n zachtst gezegd gedateerd. Die foto's zijn volgens mij al de nodige jaren oud. Naar mijn schatting zelfs meer dat 10 jaar.
Ik heb het idee dat deze een inertial navigation system gebruiken. Dat is een systeem gebaseerd op giro's en versnellingsopnemers. Dit systeem is gebaseerd op het systeem dat gebruikt werd in de Space Shuttles en F16's. Eind 70tiger begin 80ger jaren was dat het beste van het beste en was de exacte werking ervan nog militair geheim. Nu is het voor deze toepassingen al lang achterhaald en kan iedereen met de kennis en de centen ervoor zo iets thuis maken. De benodigde computerkracht kan door heel veel PIC processortjes al geleverd worden. Dat inertial navigation system is uitermate geschikt voor dit soort toepassingen omdat het over alle drie de assen werkt.
De persoon (personen) die met hun bouwsels op de foto's staan zullen die kennis en het geld er wel voor hebben dus hebben ze deze prachtige stukjes huisvlijt gemaakt.
Oud 3 maart 2011, 12:28   #23 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Bij duikboottoepassing is absolute positie, OL-NB,niet van belang. Is een vorm van differentiële GPS te doen? D.w.z. positie t.o.v. positie naast het bassin?
zelfbouw e-motor tipszelfbouw e-motor group • current kills

Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 3 maart 2011 om 12:31
ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 3 maart 2011, 13:55   #24 (permalink)

Standaard

In het speedboten forum:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/...idsmeting.html

Oud 3 maart 2011, 14:10   #25 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Helaas Ron, GPS werkt niet differentieel. Ook is de fout niet constant, die verloopt. Het is dus niet onmogelijk dat je bij het inschakelen een afwijking hebt van bijvoorbeeld 8 meter naar links en 10 meter naar achteren. Na verloop van tijd kan dat makkelijk "verlopen" naar 3 meter naar links en 2 meter naar voren om weer later misschien wel 1 meter naar achteren en 10 meter naar rechts. Ok, dit is wel extreem gesteld maar het komt voor!

Denk er aan dat het GPS systeem een echt oud systeem is. Het is in de 70ger jaren van de vorige eeuw ontwikkeld en in de daarop volgende decennia opgebouwd. Goed de laatste satellieten zijn nog geen 10 jaar geleden omhoog gegaan maar het is en blijft een oud systeem.
Met het nieuwe Europese systeem (Gallileo) komt er een behoorlijke verbetering aan. Helaas zal het nog wel even duren voordat het operationeel is, vooral nu er weinig geld beschikbaar is!
Oud 4 maart 2011, 01:28   #26 (permalink)

Standaard

Ik heb om eerlijk te zijn geen flauw idee wat differentiele GPS betekend Heb wel begrepen dat enkele duurdere modellen AUV's werken met bakens die onderwater geplaatst worden en zo een onderwater GPS signaal simuleren maar werken op basis van geluidstrillingen volgens mij. Zo krijgen de bakens een GPS coordinaat toegekend en kan de positie van de duikboot uiteindelijk bepaald worden door zijn positie t.o.v. de bakens te bepalen!

Maar dat systeempje kost wel wat en heeft een beperkt bereik! Jammer genoeg. Maar wat zou dat differentiele GPS inhouden, of in ieder geval het principe erachter. Want Ernst zegt dat het niet bestaat
Oud 4 maart 2011, 18:23   #27 (permalink)

Standaard

Bij differentiële GPS weet je één punt (b.v. naast het bassin) nauwkeurig en bepaal je de relatieve positie t.o.v. dat punt.

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten