![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 21 oktober 2003 Locatie: Zaandam Strafpunten: 3 Leeftijd: 34
|
Zo na een tijdje modelbouw-luwte ben ik weer eens bezig met een projectje. Maar ik loop een beetje tegen een probleem aan. Voor het project waar ik mee bezig ben heb ik eigenlijk 10 kanalen nodig, mijn FF9 (Futaba T9CP super) zender (met 2,4 Ghz module) heeft echter maar 8. De elektronica die ik aan wil sturen heeft echter maar drie standen uit de ontvanger nodig. 0%, 50% of 100%. (ik weet eigenlijk niet uit hoeveel “stappen” het signaal van de zender bestaat, dus ik hou het maar op 0% voor volledig dicht en 100% voor volledig open) Laten we er even voor het gemak vanuit gaan dat ik 4 apparaten aan de ontvanger wil aansturen, en elk apparaat kan 3 standen (dus 0%, 50% en 100%). Ik heb echter nog maar 2 vrije kanalen. Dus ik wil nu kijken of ik 2 apparaten over 1 kanaal kan sturen. Mijn idee is om een mix te maken van schakelaars op mijn zender, en deze mix weer te ontcijferen met een PIC aan de ontvanger waarna de PIC dus weer 2 losse kanalen uitspuugt. Als eerste dus 2 3-standen schakelaren “encoderen” met mixers op mijn FF9 zender. Mijn idee is om SW1 bij elk stapje hoger 10% uitslag op het kanaal te laten toevoegen, en SW2 40% uitslag (voor het gemak noem ik het even SW1 en SW2). Wat op het volgende neer komt: 0% SW1= stand 0 SW2= stand 0 10% SW1= stand 1 SW2= stand 0 20% SW1= stand 2 SW2= stand 0 40% SW1= stand 0 SW2= stand 1 50% SW1= stand 1 SW2= stand 1 60% SW1= stand 2 SW2= stand 1 80% SW1= stand 0 SW2= stand 2 90% SW1= stand 1 SW2= stand 2 100% SW1= stand 2 SW2= stand 2 Het achterliggende pic programma lijkt mij vrij simpel en met een marge van 5% lijkt het mij prima te doen het signaal weer te decoderen. Maar mijn vraag… is het überhaupt mogelijk om een FF9 zender zo te programmeren dat SW1 10% toevoegt op een kanaal en SW2 40% op datzelfde kanaal? Groetjes Michel
__________________ Gelukkig is de paardensport van mijn vriendin nog veel duurder |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Voor de FF9 zijn er geen multiswitch module's. en voor de prijs van een multiswitch module en multiswitch decoder koop ik liever een nieuwe 10 kanaals zender Een microcontroller daarintegen kost geen drol... [edit] Volgens mij is het mogelijk de FF9 te configureren dat hij bij elke mogelijke stand van de 2 3-standen schakelaren een andere waarde op het kanaal zet. Het kost mij alleen nu 4 van de 5 beschikbare mixers om het voor elkaar te krijgen. Eens zien of het ook efficiënter kan.
__________________ Gelukkig is de paardensport van mijn vriendin nog veel duurder Laatst gewijzigd door Satoer; 28 februari 2011 om 19:13 |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Het klopt dat er voor de FF9 geen multiswitch modulen zijn. Dat komt volgens mij doordat er een probleem is met de 2,4GHz apparatuur. Ik kan me vergissen maar volgens mij kan het "gewone" multiswitch systeem niet met de 2,4GHz zenders werken. De gegevens worden namelijk NIET aan één stuk door verzonden zoals bij de oude "MHz apparatuur". Bij de 2,4GHz worden steeds pakketjes data uitgezonden. Het is heel goed mogelijk dat een aantal van die data pakketjes niet aankomen doordat die b.v. door een andere zender "weggedrukt" worden. Het mooie van het 2,4GHz systeem is dat je die missende pakketjes niet merkt. Alleen als er veel verloren gaan wordt de besturing traag en kan uiteindelijk uitvallen maar dat zal niet snel gebeuren. Helaas zal door die af en toe missende pakketjes de synchronisatie niet meer kloppen en zal de multiswitch niet kunnen werken. Wanneer je zelf een dergelijk systeem wilt bedenken dan moet je hier wel rekening mee houden anders zal het bij jou ook niet goed werken.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Hoi Ernst, Ik wil de data niet serieel doorsturen, maar alle data in 1 blok. Voor elke mogelijke schakelcombinatie moet dus gewoon een enkele unieke waarde uitkomen, wat later weer door een microcontroller het signaal uit de ontvanger moet decoderen tot de losse schakel kanalen. De FF9 heeft 2 3-standen schakelaren. De rest zijn 2-standen schakelaren. Het is mij gelukt een 3 + 2 standen schakelaar te mixen op 1 kanaal met 2 mixers. Dus met 2 beschikbare kanalen zou ik 4 apparaten (2 met 3 standen en 2 met 2 standen) kunnen besturen wat mij 4 interne mixers kost (van de 5).
__________________ Gelukkig is de paardensport van mijn vriendin nog veel duurder |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 5 september 2006 Locatie: Merelbeke Leeftijd: 48
|
Michel, Ik zie een probleem in jouw codering tenzij deze toestand in realiteit geen probleem vormt natuurlijk). Om vier toestellen in 3 verschillende standen (onafhankelijk van elkaar) te zetten heb je 3^4 (= 81) verschillende toestanden mogelijk. Begin van de waarheidstabel: Code: T1 T2 T3 T4 0% 0% 0% 0% 0 0 0 50% 0 0 0 100% 0 0 50% 0% enz |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Ik probeer niet 4 schakelaren op 1 kanaal te mixen hè. max 2 schakelaren op 1 kanaal. Ik heb namelijk 2 beschikbare kanalen dus per kanaal heb ik met een 2-standen schakelaar plus een 3-standen schakelaar 6 verschillende mogelijkheden. Met 2 3-standen schakelaren heb ik 9 verschillende mogelijkheden. (wat ook nog te doen is op 1 kanaal)
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |