Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 2 maart 2011, 22:44   #1 (permalink)

Standaard Blijft de 35 Mhz nog steeds beschikbaar voor modelvliegen

Hoi,

Ik ben nu al een tijdje aan het zoeken maar kan het niet vinden.

Maar wat gaat er gebeuren als net als nu iedere fabrikant doet, alleen maar 2,4ghz sets verkopen?

Dus ik bedoel: gaan die 35 en de 40 Mhz straks vrij worden? En dan voor mij met name de 35 Mhz.

Ik begrijp heel graag dat sommige mensen op de 2,4 ghz willen zitten om nooit meer dat plaatje op hoeven te halen, en mekaar niet meer te storen ivm frequentie nummer.

Maar ik heb bv nog heel veel 35Mhz pcm ontvangers waar ik nog steeds met volle tevredenheid mee vlieg zonder storingen of tikken.

En door dat er steeds meer leden 2,4 Ghz vliegen hoef ik ook niet meer zo vaak te kijken of mijn kanaal bezet is. Is ook prettig mijner zijde.

Maar moet ik me nu zorgen gaan maken dat die kanalen vrij gegeven gaan worden voor andere doeleinden, en zo toch problemen ga krijgen in de toekomst?
Of blijft dit zo dat ik nog steeds veilig mag en kan vliegen?

Alvast bedankt.

Gr
airwolf is offline   Met citaat reageren
Oud 2 maart 2011, 22:51   #2 (permalink)

Lt.Lowenfast's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard 35MHz/40MHz

Ik denk dat 35-en 40MHz gewoon voor ons beschikbaar blijft.
Ik kan me geen voorstelling maken voor welke nieuwe (of reeds bestaande) toepassing deze frequentiebanden interessant zouden zijn of zouden kunnen worden.

Greetz,
Frank
Oud 2 maart 2011, 23:04   #3 (permalink)

Standaard

Hallo Frank,

Ja maar ik heb het ook maar van horen zeggen, maar maak me wel zorgen omdat ze er totaal niets meer van of voor leveren. De x-tallen worden zelfs niet meer gemaakt zeggen ze.
En er zijn er al die zeggen dat je niet meer aan vliegshows meer mag deelnemen als je nog op de 35/40Mhz vliegt

Maar als het niet vrijgegeven word, hoef ik me geen zorgen te maken.
Ik zelf heb nog diverse nieuw in de doos zittende ontvangers met bijbehorende X-tal.
Dan ga ik nog niet de overstap maken en veel geld uitgeven voor een 2,4 Ghz systeem.

Frank alvast bedankt.
airwolf is offline   Met citaat reageren
Oud 3 maart 2011, 16:14   #4 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Voorlopig zal je hierover geen zorgen hoeven te hebben. Veranderingen op dit vlak gaan v r e s e l i j k traag. Wanneer je gaat kijken in het frequentie register dan zal je zien dat er ook in de 30MHz band nog steeds een aantal kanalen zijn toegewezen aan de modelbesturing. Omdat deze frequentie nergens anders gebruikt wordt zijn er geen fabrikanten die voor deze band apparatuur maken. De markt in Nederland is daar te klein voor. Dat is zo langzamerhand ook wij bij die telecom lieden doorgedrongen maar veranderen? Ach waarom zou je. Dus wat let je om zelfs op de 30MHz te gaan "werken"? O, dat is wel weer waar, zelfbouw apparatuur mag niet meer dus hoe kom je nu aan die apparatuur?
Oud 3 maart 2011, 23:56   #5 (permalink)

Lt.Lowenfast's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard 30,35,40MHz.

Sja, clubs kunnen op vliegshows hun eigen regeltjes maken uiteraard, maar iemand weigeren omdat hij met een 35 of 40MHz zender werkt.... niet mijn idee van gastvrijheid.
Andersom kan ook, ik sprak een tijd geleden een helivlieger op een show in Belgie, die werd juist geweigerd omdat hij op 2.4GHz wilde vliegen. Zal waarschijnlijk wel met de toen geldende regels te maken hebben gehad.

Ernst, zou je het aandurven op 30MHz, zo kort achter de HF band? beetje propagatieverschijnselen in de ether en je ontvanger gaat loco.

Greetz,
Frank
Oud 4 maart 2011, 17:27   #6 (permalink)

Cheeta's schermafbeelding

Leeftijd: 24
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Grundmann Bekijk bericht
Voorlopig zal je hierover geen zorgen hoeven te hebben. Veranderingen op dit vlak gaan v r e s e l i j k traag. Wanneer je gaat kijken in het frequentie register dan zal je zien dat er ook in de 30MHz band nog steeds een aantal kanalen zijn toegewezen aan de modelbesturing. Omdat deze frequentie nergens anders gebruikt wordt zijn er geen fabrikanten die voor deze band apparatuur maken. De markt in Nederland is daar te klein voor. Dat is zo langzamerhand ook wij bij die telecom lieden doorgedrongen maar veranderen? Ach waarom zou je. Dus wat let je om zelfs op de 30MHz te gaan "werken"? O, dat is wel weer waar, zelfbouw apparatuur mag niet meer dus hoe kom je nu aan die apparatuur?
Ik weet nog een aantal 30mhz zenders van robbe te vinden anders hoor
ze zijn er wel degelijk.
Cheeta is offline   Met citaat reageren
Oud 5 maart 2011, 00:19   #7 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Dat klopt Alwin, alleen Robbe heeft een paar modellen gemaakt maar dat is nooit een echt succes geworden omdat de vraag gewoon te klein was. Ze zijn voor zo ver ik weet nog geen jaar te koop geweest en de meeste winkels hadden ze ook niet in voorraad.
Zelf heb ik ergens in 1998 een 27MHz setje omgebouwd naar de 30MHz voor een fotograaf. Hij gebruikte om een foto / film camera op afstand te bedienen. Om geen last te hebben van de gewone modelbesturing en ook te zorgen dat wij geen last van hem hebben heeft hij destijds hiervoor gekozen. Hij was zeer in zijn nopjes met die 6 kanaals besturing waarmee hij zo goed als alles op afstand kon bedienen. Ergens in 2004 heb ik nog een nieuwe accu in die zender gezet, ik denk dat hij hem ook nu nog gebruikt.

Frank, of je veel last zou hebben van zenders op lange afstand weet ik niet, ik heb de 30MHz nooit echt gebruikt. Op de 27MHz band kwam dat wel voor. Bij tijd en wijle kwamen de Italianen soms behoorlijk hard binnen. Op mijn "27Mc bakkie" kon je die lui duidelijk verstaan. Maar of we daar met de besturing ook last van hadden durf ik niet te zeggen. We waren toen allemaal nog behoorlijke beginners dus was het verschil tussen storingen van buiten af en "duimstoringen" niet altijd even duidelijk.

Laatst gewijzigd door Ernst Grundmann; 5 maart 2011 om 00:24
Ernst Grundmann is offline   Met citaat reageren
Oud 5 maart 2011, 16:14   #8 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door airwolf Bekijk bericht
... En er zijn er al die zeggen dat je niet meer aan vliegshows meer mag deelnemen als je nog op de 35/40Mhz vliegt ...
Zie ook http://www.modelbouwforum.nl/forums/...aan+toegestaan .
zelfbouw e-motor tipszelfbouw e-motor group • current kills

ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 5 maart 2011, 17:15   #9 (permalink)
Banned

Leeftijd: 38
Standaard

Wettelijk hoef je je denk ik geen zorgen te maken. Dat soort dingen werkt 'gebeurtenis-gedreven', dwz., er zou al iemand moeten komen die hééél graag de 35 Mhz band wil gaan gebruiken voor iets anders, en die persoon zou dan ook al erg goede argumenten moeten hebben, zou men (overheid) er tijd aan willen besteden om het te veranderen.

De kans daarop is vrij klein, daar 35Mhz tegenwoordig voor niemand meer interessant is om te gebruiken.

Qua verkrijgbaarheid van spullen.. er is ontzagwekkend veel 35Mhz spul verkocht, dat gaat nog jaaaaaaaren duren voordat het moeilijk verkrijgbaar zou worden. Nieuw zal ongetwijfeld wel een aflopende zaak zijn, maar 2e hands zal 35Mhz nog lang, lang leven.

Op evenementen.. tsja.. als je graag deelneemt aan evenementen, is het sowieso aan te raden om naar 2.4Ghz over te stappen.
Henri Zikken is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten