![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 3 augustus 2003 Locatie: Zeewolde Leeftijd: 54
|
Gezocht maar niet gevonden: een schakeling die een lipo volledig ontkoppelt wanneer de spanning onder 3V/cel komt, zodat 'ie niet langzaam alsnog leeggetrokken wordt. Het zou moeten kunnen lijkt me, er moet toch ook iets dergelijks in onze mobieltjes zitten...? Dirk |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 7 januari 2004 Locatie: Prov. Drenthe. Leeftijd: 34
|
Tja je zou iets met een transistor kunnen schakelen, of een solidstate relais, lijkt me het makkelijkste.
__________________ | Traxxas Stampede VXL | DJI F450 Naza| Gens ACE lipo's | TX: T3pk Assan, Spectrum DX3r & Graupner MX-16 HOTT | |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 23 juli 2008 Leeftijd: 52
|
Dirk, Wat wil je afschakelen ? Er zijn best wel ontwerpen die weinig reststroom hebben. Vaak is het probleem "hoe schakel je weer in".??? Als dat met een drukknopje kan, dan is het vrij simpel. Hoeveel stroom moet erdoor ? Wil je inductieven (of zwaar capacitieve) lasten schakelen ? In vrijwel elke Elektor halfgeleidergids (Augustus nummer) staat zo'n ontwerp om zelf te bouwen. Harm
__________________ Je kunt de klok niet terug draaien .... maar je kunt de klok wel opnieuw opwinden ! |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juni 2007 Leeftijd: 64
|
Misschien is deze LiPo beschermingsschakeling van Conrad wat je zoekt. Beschermingsschakelaar voor LiPo accu - Lineaire IC's - Conrad Electronic
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Harm, het gaat om een tweede leven voor mijn 'mindere' lipo's in transistor radio's en zaklampen e.d. (die neem ik nl. graag mee naar veld bij nachtvliegen en zo )Dus geen bijster hoge stromen, maar ik wil wel volledige afschakeling. Een reset schakelaar ontkom ik niet aan denk ik , maar dat vind ik ook prima. Dirk |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Citaat:
En 3,7 μA is niet veel, maar toch.... | |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juni 2007 Leeftijd: 64
|
In "gewone" consumentenelektronica waarin Li-Po's worden toegepast worden deze beschermd door dit soort schakelingen. Zelfs ingebouwd in het Li-Po pack. In apparatuur van TomTom heb ik deze beveiligingsschakelingen in het Li-Po pack aangetroffen. De prijs van de Conrad printjes is zo laag dat het een experiment niet in de weg hoeft te staan.
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Je hebt gelijk, ik ga die (mee)bestellen om eens wat te testen. En 3,7 μA is eigenlijk wel heel erg weinig, komt neer op ca 35mAh in een jaar, dus zelfs na een jaar is een beetje lipo nog niet dood. Bedankt, Dirk |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 20 augustus 2003 Locatie: Sassenheim Leeftijd: 42
|
Bij www.pkracing.nl zijn er ook savers te koop die tussen de servokabel van de ontvanger naar de regelaar moet steken en zo de regelaar kan disablen.
__________________ Micro RS4: 100+ km/h, Mugen MRX4, Kyosho TF4-R spider, een ver verbouwde M18 en een Zoom400 voor het betere laagvliegwerk |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |