Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 15 maart 2011, 14:35   #1 (permalink)

Leeftijd: 19
Unhappy Hulp nodig onderdelen elektro vliegtuig(nieuw)

Beste

Ik ben vrij nieuw in modelbouw en wil toch wel eens wat raad weten van mensen die er vaak met bezig zijn.

Ik heb zelf alles opgezocht van onderdelen, wat er nodig is enzoverder.. Nu zit ik nog met een paar probleempjes, welke ACCU ik nodig heb en welke lader.. Hoeveel volt er nodig is en meer..

Hier even een lijstje van het materiaal. Indien er slechte/foutieve onderdelen inzitten, of te weinig laat het me graag weten !!

Ik bestel alles bij Conrad, is dat een goede website?

- Motor
- Controller, Receiver, 4 Servo's, Aan/Uit schakelaar, Kristal, Batterijbox
- Vliegregelaar
- Propeller

Dit voor 118,95 euro, ik weet niet of er foute onderdelen inzitten of niet. Ik weet wel dat ik nog pushrods etc nodig heb voor de vleugels te bewegen van het vliegtuig.

Wat ik dus nog nodig heb is:
- Accu
- Lader
- Iets vergeten?

Alvast bedankt !
Jessestr is offline   Met citaat reageren
Oud 15 maart 2011, 14:56   #2 (permalink)

Volhout's schermafbeelding

Leeftijd: 52
Standaard

Jessestr,

Je hebt nog een accu nodig (b.v. 3S 2200mA lipo) en een lader. Maar je hebt nog niet aangegeven wat voor vliegtuig je wilt bouwen. Vaak is het zo dat beginners een compleet pakket kopen (vliegtuig, electronica, zender) wat uitgezocht is, zodat alles goed bij elkaar past. Wat jij hebt uitgezocht aan motor zou passen bij een vliegtuig van zo'n 500-700 gram. Maar bij je zender zitten "standaard" servo's van zo'n 45 gram per stuk (dus bijna 200 gram). Dat kan een probleem opleveren voor het totaalgewicht van het toestel. Het is dus belangrijk dat je weet wat je gaat bouwen.

Overigens heb je gekozen voor een zender op 40MHz. Het is voor vliegtuigen gebruikelijk de 35MHz band te gebruiken. Gebruik van 40MHz is wel toegestaan voor vliegtuigen, maar wordt niet aangeraden.

Ik zou je aanraden de beginnerssectie van dit forum eens een avondje door te snuffelen, daar vind je heel wat informatie, en misschien wel een advies voor een vliegtuig (incl motor en zo). Daarnaast moet je even bij jezelf te raden gaan of een lidmaatschap van een vliegclub iets voor je is. Je krijgt deskundig advies (dus ga eerst praten, dan pas kopen) en vaak gratis lessen. Zodat je met je eerste vliegtuig je brevet kunt halen (want het heet niet voor niks "modelbouw"...bij vliegen hoort bouwen (repareren).

Volhout.
Oud 15 maart 2011, 15:02   #3 (permalink)

Standaard

Ik heb gekeken naar het gewicht, ik zou normaal 3 servo's nodig hebben. Ik kwam met een gemiddelde accu gewicht iets een totaalgewicht hebben van 500 Gram, de motor ondersteunt, 1000g. MAX. De bedoeling was om uit polystyreen een vliegtuig te maken.

De rest van de onderdelen ziet er goed uit?

Over de 40Hz, dat was de enige deftige controller die ik kon vinden voor een redelijke prijs, ik woon ook in België waar er geen vliegclubs zijn of andere. Er zijn zelf weinig hobbywinkels in de buurt, laat staan voor Remote Control.
Is het zo erg dat ik 40 Hz gebruik?

- Er staat bij motor aanbevolen propellor 9x7" inch dat is 22 cm x 17 cm. Is dat niet veel te groot ?

- Er staat ook bij de controller 1x Kristal, heb je er niet 2 nodig om te vliegen?

- Kloppen alle stekkersystemen?

Laatst gewijzigd door Jessestr; 15 maart 2011 om 15:23
Oud 15 maart 2011, 15:59   #4 (permalink)

Wiert Land's schermafbeelding

Leeftijd: 30
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jessestr Bekijk bericht
Ik heb gekeken naar het gewicht, ik zou normaal 3 servo's nodig hebben. Ik kwam met een gemiddelde accu gewicht iets een totaalgewicht hebben van 500 Gram, de motor ondersteunt, 1000g. MAX. De bedoeling was om uit polystyreen een vliegtuig te maken.

De rest van de onderdelen ziet er goed uit?

Over de 40Hz, dat was de enige deftige controller die ik kon vinden voor een redelijke prijs, ik woon ook in België waar er geen vliegclubs zijn of andere. Er zijn zelf weinig hobbywinkels in de buurt, laat staan voor Remote Control.
Is het zo erg dat ik 40 Hz gebruik?

- Er staat bij motor aanbevolen propellor 9x7" inch dat is 22 cm x 17 cm. Is dat niet veel te groot ?

- Er staat ook bij de controller 1x Kristal, heb je er niet 2 nodig om te vliegen?

- Kloppen alle stekkersystemen?
35mhz is alleen voor vliegtuigen gereserveerd, en 40mhz niet dus de kans is groter dat je gestoord word door iemand.

Er staat niet 1x kristal maar 1 paar (een paar is 2!!)
Futaba en JR kun je gewoon op elkaar gebruiken.

Maar als ik jou was ging ik toch een modelbouw winkel opzoeken of hier de beginners sectie doorlopen en een rtf kistje ofzo kopen want je moet natuurlijk nog veel meer hebben.
Wiert Land is offline   Met citaat reageren
Oud 15 maart 2011, 16:06   #5 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiert Land Bekijk bericht
35mhz is alleen voor vliegtuigen gereserveerd, en 40mhz niet dus de kans is groter dat je gestoord word door iemand.

Er staat niet 1x kristal maar 1 paar (een paar is 2!!)
Futaba en JR kun je gewoon op elkaar gebruiken.

Maar als ik jou was ging ik toch een modelbouw winkel opzoeken of hier de beginners sectie doorlopen en een rtf kistje ofzo kopen want je moet natuurlijk nog veel meer hebben.
Bedankt, heb net gezien dat ik op mijn vliegregelaar een vrije aansluiting heeft. Dus de batterij moet aangesloten worden met een bijhorende stekker op de vliegregelaar.

Wat heb ik volgens jou nog nodig dan ? Buiten de materialen voor het vliegtuigje zelf.

Laatst gewijzigd door Jessestr; 15 maart 2011 om 16:25
Oud 15 maart 2011, 16:48   #6 (permalink)

Wiert Land's schermafbeelding

Leeftijd: 30
Standaard

Stuurstangen, kwiklinks, roerbevestigingen, eventuele scharnieren etc...
Wiert Land is offline   Met citaat reageren
Oud 15 maart 2011, 17:00   #7 (permalink)

paramarc's schermafbeelding

Leeftijd: 35
Standaard

Het beste is om te leren vliegen in clubverband. Daar leer je de basisbeginselen van het vliegen zonder onnodig te crashen. Dit gaat sneller, is minder frustrerend en je hoeft niet om de haverklap je vliegtuig te repareren (modelbouw, zoals Volhout al aangeeft)

Maar als vliegen bij een modelbouwclub echt een onoverkomelijk probleem is door afstand, vervoer en je wilt toch zelf leren vliegen....... ga dan voor een easystar. Je gaat ongetwijfeld een paar keer flink crashen, de easystar is dan nog stevig en in de meeste gevallen gemakkelijk te repareren met CA (een soort secondelijm). Maar ook al is de afstand tot de modelclub groot, het loont zich naar mijn idee altijd om daar te leren vliegen.

Je kunt goedkoop beginnen met goedkope instapvliegtuigen met zender en alles er op en eraan, maar als je verder wilt met de modelbouwsport dan zul je vrij snel weer opnieuw moeten investeren in een nieuwe zender etc. Uiteindelijk ben je duurder uit.

Als je voor een klein budget toch een goede start wil maken, dan zou dit iets voor je zijn.

Albatros modelbouw - Easy Star RTF

Goed vliegtuig om mee te leren vliegen in de standaardsetup, en als je na verloop van tijd meer power wilt dan kun je er een sterkere borstelloze motor in zetten. Ik zou bij dit pakket wel een paar 7 cells accupakketjes nemen, 8,4 volt vliegt net even wat lekkerder dan 7,2 volt op een permax 400 motor.
paramarc is offline   Met citaat reageren
Oud 15 maart 2011, 17:57   #8 (permalink)

booster666's schermafbeelding

Leeftijd: 23
Standaard

hey, ook een belg ? als ik vragen mag ...
waar woon jij ergens, want er zijn in belgie wel degelijk enkele rc vliegclubs en ook redelijk wat goeie modelbouwwinkels voor de clubs kan je al eens kijken op
VML Home
daar staan ongeveer alle clubs op die er in belgie zijn (allez de officiele toch )
moest je in mijn omgeving wonen kan je al bij 2 winkels makkelijk terrecht en toch ook bij 2 clubs in deze regio.
bij conrad moet je al zeker niet gaan bestellen voor al je rc spullen, ze hebben al niet het beste materiaal (behalve misschien de zenders maar dan nog zijn er prullen tussen) en ze rekenen ook goed door qua prijs, ik zou als ik u was eerst al eens een lokale modelbouwwinkel binnenstappen en daar je plan uit de doeken doen en dan zullen ze u daar al wel veel verder helpen en waarschijnlijk ook voor minder geld
eventueel kan je ook je onderdelen bestellen bij een site zoals hobbyking daar zijn de prijzen een pak lager maar je moet wel lang wachten doordat dan bijna alles van china moet komen
Oud 15 maart 2011, 17:58   #9 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door paramarc Bekijk bericht
Het beste is om te leren vliegen in clubverband. Daar leer je de basisbeginselen van het vliegen zonder onnodig te crashen. Dit gaat sneller, is minder frustrerend en je hoeft niet om de haverklap je vliegtuig te repareren (modelbouw, zoals Volhout al aangeeft)

Maar als vliegen bij een modelbouwclub echt een onoverkomelijk probleem is door afstand, vervoer en je wilt toch zelf leren vliegen....... ga dan voor een easystar. Je gaat ongetwijfeld een paar keer flink crashen, de easystar is dan nog stevig en in de meeste gevallen gemakkelijk te repareren met CA (een soort secondelijm). Maar ook al is de afstand tot de modelclub groot, het loont zich naar mijn idee altijd om daar te leren vliegen.

Je kunt goedkoop beginnen met goedkope instapvliegtuigen met zender en alles er op en eraan, maar als je verder wilt met de modelbouwsport dan zul je vrij snel weer opnieuw moeten investeren in een nieuwe zender etc. Uiteindelijk ben je duurder uit.

Als je voor een klein budget toch een goede start wil maken, dan zou dit iets voor je zijn.

Albatros modelbouw - Easy Star RTF

Goed vliegtuig om mee te leren vliegen in de standaardsetup, en als je na verloop van tijd meer power wilt dan kun je er een sterkere borstelloze motor in zetten. Ik zou bij dit pakket wel een paar 7 cells accupakketjes nemen, 8,4 volt vliegt net even wat lekkerder dan 7,2 volt op een permax 400 motor.

Ik heb enkele vliegclubs opgezocht, de meeste liggen in Antwerpen wat 60 km hier vandaan ligt, sinds ik mijn praktisch rijbewijs maar volgende maand heb, en niet naar Antwerpen zal mogen is dat dus een probleem.

De bedoeling van dit project was eigenlijk om ZELF, een vliegtuig in elkaar te zetten, geen RTF vliegtuig kopen en vliegen. We gebruiken programma's zoals Inventor etc om blueprints uit te tekenen en alles aerodynamisch te maken.
Oud 15 maart 2011, 20:51   #10 (permalink)

paramarc's schermafbeelding

Leeftijd: 35
Standaard

Zoiets als dit?

http://www.modelbouwforum.nl/forums/...lon-piper.html

Draadje van 86 pagina's, genoeg leesvoer vanavond. Maar wel heel interessant voor jou
paramarc is offline   Met citaat reageren
Oud 16 maart 2011, 00:13   #11 (permalink)

Standaard

Onderdelen zijn besteld, met lichte wijzigingen, alle parts zouden moeten bij elkaar passen. Pushrods, koppen en staaldraad heb ik ook gekocht voor de servo's.

Nu zaterdag achter foamboard, polystyreen, lijm en meer !
Laten we hopen dat het lukt !

Ik ga alles filmen en later een kortfilm van maken zodat jullie kunnen meekijken hoe het is gebouwd.
Oud 16 maart 2011, 00:15   #12 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door booster666 Bekijk bericht
hey, ook een belg ? als ik vragen mag ...
waar woon jij ergens, want er zijn in belgie wel degelijk enkele rc vliegclubs en ook redelijk wat goeie modelbouwwinkels voor de clubs kan je al eens kijken op
VML Home
daar staan ongeveer alle clubs op die er in belgie zijn (allez de officiele toch )
moest je in mijn omgeving wonen kan je al bij 2 winkels makkelijk terrecht en toch ook bij 2 clubs in deze regio.
bij conrad moet je al zeker niet gaan bestellen voor al je rc spullen, ze hebben al niet het beste materiaal (behalve misschien de zenders maar dan nog zijn er prullen tussen) en ze rekenen ook goed door qua prijs, ik zou als ik u was eerst al eens een lokale modelbouwwinkel binnenstappen en daar je plan uit de doeken doen en dan zullen ze u daar al wel veel verder helpen en waarschijnlijk ook voor minder geld
eventueel kan je ook je onderdelen bestellen bij een site zoals hobbyking daar zijn de prijzen een pak lager maar je moet wel lang wachten doordat dan bijna alles van china moet komen

Heb nu degelijk wel bij Conrad besteld, na wat research heb ik 2 modelbouwwinkels in de buurt van Gent gevonden. Je had heeeel weinig spullen voor echt dure prijs, sommige onderdelen kosten meer dan het dubbele dan op Conrad.

Het komt wel goed !

Ondertussen hebben we (team) 3D model gemaakt voor de blueprints.
P-51 Mustang (WO II vliegtuig)

Click the image to open in full size.

Laatst gewijzigd door Jessestr; 16 maart 2011 om 00:20
Oud 16 maart 2011, 02:04   #13 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Ook indien goed ontworpen niiet geschikt om mee te leren vliegen: te snel, te laagdekker
Leesvoer
http://www.modelbouwforum.nl/forums/...-beginner.html
en
http://www.modelbouwforum.nl/forums/modelbouw-faqs/
-> [FAQ] Modelvliegen, algemeen
-> Aandachtspunten voor het beginnen met modelvliegen.

Eerst leren vliegen, paar kistjes van kit en tekening bouwen, dan pas zelf iets ontwerpen. Anders blijf je in vicieuze cirkel hangen. Zoek deskundige hulp bij leren vliegen.

En dit is met een bewezen, niet zelf ontworpen toestel
zelfbouw e-motor tipszelfbouw e-motor group • current kills

Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 16 maart 2011 om 02:45
ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 16 maart 2011, 07:57   #14 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ron van sommeren Bekijk bericht
Ook indien goed ontworpen niiet geschikt om mee te leren vliegen: te snel, te laagdekker
Leesvoer
http://www.modelbouwforum.nl/forums/...-beginner.html
en
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
-> [FAQ] Modelvliegen, algemeen
-> Aandachtspunten voor het beginnen met modelvliegen.

Eerst leren vliegen, paar kistjes van kit en tekening bouwen, dan pas zelf iets ontwerpen. Anders blijf je in vicieuze cirkel hangen. Zoek deskundige hulp bij leren vliegen.

En dit is met een bewezen, niet zelf ontworpen toestel

Heb ervaring met vliegsimulators. Een zelf ontworpen toestel zet je ook meer naar je eigen hand.
Oud 16 maart 2011, 08:37   #15 (permalink)
Aaalie
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jessestr Bekijk bericht
Heb ervaring met vliegsimulators. Een zelf ontworpen toestel zet je ook meer naar je eigen hand.
Je ontwerp ziet er mooi uit. Maar doe ons een plezier, en film de maiden vlucht .

Succes, ik hoop dat alles heel blijft!
  Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Labels
elektro, hulp, onderdelen, vliegtuig, welke

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten