![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 27 maart 2008 Locatie: Vianen Leeftijd: 45
|
Hallo, Ik heb voor dit seizoen een trainer gebouwd die ik graag elektrisch wil aandrijven. Vleugelspanwijdte 130 cm, totaalgewicht 1,8 kg. Setup: ESC - Turnigy Plush 40amp Speed Controller Motor - Turnigy TR 35-42D 1000kv Brushless Outrunner Prop - 11x5.5 of 10x7 Lipo - ZIPPY Flightmax 3000mAh 3S1P 40C Zender - Futaba 2.4 T7C Ontvanger - R617FS Het verbruik gemeten op de grond. WOT geeft een verbruik van 26A. Geen overbelasting dus van zowel de ESC en motor. Nu mijn probleem: Zolang alle componenten koud zijn loopt de motor prima. Worden de ESC en motor goed handwarm, dan stopt de motor vanaf ongeveer 50% throttle met lopen en doet na een fractie van een seconde weer een poging enz. Schiet af en toe door naar het maximale toerental (+/- 9000 toeren). Heb inmiddels de volgende acties ondernomen/gecontroleerd: De lengte van de bekabeling vanaf de lipo naar de ESC zo kort mogelijk gemaakt (15cm); Diverse instellingen gemaakt op de ESC tussen "startup mode" en "Timing"; Alle bekabeling gecontroleerd op goede verbinding; De afstand tussen de ESC en de ontvanger is meer dan 10cm; Doordat ik twee modellen wil bouwen heb ik alles dubbel gekocht. Inmiddels alles uitgewisseld. Resultaat gelijkgebleven! De "throttle range setting" opnieuw gekalibreerd, zodat de minimale en maximale uitslag van de stick op de zender goed staat; Zo spannend is deze setup toch niet........ Zie ik iets over het hoofd Graag jullie suggesties! Jan-Willem |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Guest
|
Idd, zo spannend is de setup niet. Leuke combinatie. Maar het is vreemd dat deze "goed handwarm" wordt, als je hiermee lekker warm bedoelt. Hoe staat je timing ingesteld? En hoe staat je lipo afslag? Kan je de klemspanning meten tijdens het afslaan? |
|
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Andere accu geprobeerd JW? Probeer de regelaar(s) koel/koud te houden. Zou niet nodig moeten zijn maar als e.e.a. dan wel goed gaat, weten we weer wat meer.
__________________ Vriendelijke groeten Get a life ... get a Watt-meter!!! Drive Calculator volts jolt zelfbouw e-motor tips zelfbouw e-motor group current kills |
| | |
| | #4 (permalink) | |
|
Hallo Ron en Aldert, Wat de timing betreft kan ik je het volgende vertellen: ik heb al diverse instellingen en combinaties gemaakt die het probleem niet oplossen. Na jullie reactie heb ik toch nog maar eens een testopstelling gemaakt om jullie vragen goed te kunnen beantwoorden en de regelaar weer teruggezet (via de programming card) op de default instelling. Cut Off Type - soft-Cut Cut Off Voltage - Middle Start Mode - Normal Timing Mode - Low Na deze basis setting gemaakt te hebben, een nieuwe test gedaan. Ditmaal ook met mijn Power Analyzer tussen de Lipo en de ESC. Resultaten: In tegenstelling tot mijn eerste bewering dat de klacht pas optreed bij het handwarm worden, traden de klachten gelijk op. Bij een 100% open throttle (WOT) meet ik 280W bij 11,5V en 24A. Tijdens het "stotteren" zie ik de spanningen natuurlijk wel fluctueren, maar niet echt wegvallen. Ook heb ik met de 2e Lipo getest. Deze is qua type gelijk, maar heeft wel een paar langere kabels (zelf eerder verlengt). Resultaat: gelijk. Om de test eerlijk te houden, de Power Analyzer er tussen uit gehaald, plus de andere Lipo waaraan de korte bedrading zit weer terug geplaatst. Resultaat: gelijk. Op mijn lader geven de lipo's een inwendige weerstand aan van 14 tot 15 M Ohm. Naar mijn idee oke. De suggestie van Ron is niet zo makkelijk. Bij een eerdere test heb ik juist zowel de motor plus de regelaar met een regelbare fφhn iets verwarmt, tot een bedrijfstemperatuur zoals je deze zou aantreffen "op de grasmat met een zonnetje er op". Toen merkte ik dat de klacht toenamen. Maar met de zojuist beschreven test bleef de boel ιcht op een handwarm niveau. Nu is het wel zo dat toegepaste motor te gebruiken is tot maximaal 4 cellen. Ik gebruik 3 cellen...... Om jullie nog wat meer deelgenoot te maken hieronder twee pica's van de home made trainer. Phoe, een heel verhaal, maar ik hoop dat het de boel wat verduidelijkt. JW ![]() Citaat:
| |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Citaat:
Nope. Motor gaan niet kapot van hoge of lage spanning, motoren gaan kapot door stroom (-> warmte).
__________________ Vriendelijke groeten Get a life ... get a Watt-meter!!! Drive Calculator volts jolt zelfbouw e-motor tips zelfbouw e-motor group current kills | |
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Citaat:
__________________ Vriendelijke groeten Get a life ... get a Watt-meter!!! Drive Calculator volts jolt zelfbouw e-motor tips zelfbouw e-motor group current kills | |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 2 november 2010 Locatie: idbv Antwerpen, Belgie
|
Motor is kwestie is 14 polen. Uit de manual van de Plush: Timing:Low / Medium / High, default is Low. Note2 Usually, low timing value can be used for most motors. We recommend the Low timing value for 2 poles motor and Medium timing value for motors with more than 6 poles to get a high efficiency. For higher speed, High timing value can be chosen. Medium of High dus - High geeft bij de ons bekende gevallen de beste resultaten. Mvg, Ralf |
| | |
| | #13 (permalink) | |
|
Heren, Zoals eerder besproken is de toegepaste ESC een Plush-40. Vandaag toevallig via de post een Plush-60 binnen gekregen t.b.v. een ander project. De "40" maar eens vervangen voor de "60". Op de werkbank test gedraaid. Zowel de motor als de ESC met de regelbare fφhn op een redelijke bedrijfstemperatuur gebracht. Het probleem heeft zich (met de prop 11x5.5 - WOT 24A bij 11,8V) niet meer voorgedaan !!?? De praktijk zal natuurlijk moeten uitwijzen of het probleem nu ιcht verholpen is, maar voor de aankomende dagen staat er denk ik een beetje te veel wind om een testvluchtje te maken. Heb de Timing van Low naar High gezet. Heb daardoor voor mijn gevoel meer trekkracht. Zou dit betekenen dat de 40A ESC niet zwaar genoeg is voor de motor? Het zou wel toevallig zijn als twee nieuwe 40A ESC's defect zijn. Tenslotte nog een vraag aan Johan: Citaat:
De reactie van Johan over Polen in relatie tot graden is nieuw voor mij. Is daar ergens meer info over te vinden? Groeten, Jan-Willem Laatst gewijzigd door Jan-Willem R; 28 april 2011 om 21:19 | |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Lid sinds: 3 augustus 2006 Locatie: Leerdam Leeftijd: 48
|
Hoi Jan-Willem Heb het zelfde probleem. vandaag het volgende binnen gehad regelaar: HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY TRUST 55A SBEC Brushless Speed Controller motor: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 540S V-Spec Inrunner w/ Impeller 1100kv hoeveel pole deze motor is weet ik niet. Motor start moeilijk op eerst volgas dan terug naar half gas komt stotend opgang. Draait hij dan blijft hij draaien en reageert dan ook op gas geven doe je het gas dicht is het probleem er weer. regelaar op verschillende settings geprobeerd. regelaar op een ander motor geprobeerd werk hij goed. motor getest met een 40Amp turnigy werk het ook goed.
__________________ 3DNT elektro - airwolf met futura contest -Trex 600 pro met microbeast- Swift 2 - 117 stealth - Extra 260 - F16 funjet -depdart- Sebart angelS 30e - Multicopter |
| | |
| | #15 (permalink) | |
|
Hallo Arie, Tja.... inderdaad een vergelijkbaar probleem. Mooi dat je het snel hebt kunnen vinden. Ik ben wel even bezig geweest de oorzaak te zoeken. Ging in eerste instantie af op de specs Ondanks dat het volgens de afgegeven specs allemaal op elkaar zou moeten aansluiten blijkt bij mijn testvlucht deze week met een 60A ESC het probleem volledig verholpen te zijn. Dus een maatje grotere ESC gebruiken heeft mijn probleem opgelost! Volgende uitdaging is het feit dat ik te weinig vermogen heb om goed te kunnen starten en bij een beetje wind de vaart er in te kunnen houden in de lucht. Met de huidige setup heb ik met een prop van 11x5.5 bij 9000 rpm max 280W tot mijn beschikking. Aangezien de vleugel redelijk dik is en romp niet echt uitblinkt qua aerodynamische vormgeving moet ik er een wat zwaardere motor op plaatsen. Ik wil daarbij wel mijn huidige lipo's (3000mAh 3S1P 40C) blijven gebruiken. Ik heb wat rondgekeken en kom adviezen voor een trainer tegen die lopen van 70w~100w per 1lb. Omgerekend dus voor mijn trainer 1,9kg = 4,2lb = 420W Zou beteken (uitgaande van de 100W per lb) dat ik 140W mis. Oftewel 40%. Ik heb de volgende motor op het oog: HobbyKing Online R/C Hobby Store : NTM Series 35-36A 1400Kv / 550W Deze motor zou met een prop van 11x5.5 en 3s 543w / 49A moeten leveren. Laat dit 500W zijn, dan moet het toch ruim voldoende zijn nietwaar? Andere suggesties uiteraard welkom Jan-Willem Citaat:
| |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| esc, outrunner |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |