Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 8 mei 2011, 10:47   #1 (permalink)

Standaard Brushless motor italeri schnellboot 1/35

Hoi heren,

op het net aan het neuzen geweest naar een aandrijving voor mijn italeri 1/35 schnellboot. En daar kwam ik dit tegen:

Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

specifications of Water Cool Brushless motor

Brushless motor model: 2845-2100 KV
Max current: 45 A
Input voltage: 7.4- 14.8 v
Weight: 170 gr
No load current: 1.1 A
Interal resistance: 52 mOhm
Cooling type: Water cool

Brushless motor which have special design with water cooling system. This system uses water to cool off the motor which can make the motor more efficient and Powerful.

Is dit wat voor mijn italeri 1/35 s-bootje of ga ik hem met 3 stuks overpoweren?? Heeft iemand een idee over vaartijd met deze motoren?? Hoeveel gewicht kan mijn s- bootje aan?? Meen me te herinneren iets van 3 kilo uit het bouwverslag van het 8ste. Dit i.v.m. de hoeveelheid lipo accu’s mee te nemen. Als schroef heb ik trouwens de Graupner, carbon hydropropellor S- serie uitgekozen (ook al in huis) met een spoed van 1.6 en een diameter van 33 mm.

Zou graag jullie mening weten over dit motortje voor mijn italeri 1/35 S- boot.

Gr. Frank

Frank Langeler is offline   Met citaat reageren
Oud 8 mei 2011, 11:29   #2 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 59
Standaard

Hallo Frank,

Dit soort motoren wordt het meest ingezet in speedboten, waarbij het niet van belang is, dat de motor pas op een derde van de gasweg aanspringt (want speedboten worden verondersteld snel te varen).
De aansturing van deze tweepool motoren op lage toeren is problematisch, de meeste regelaars zullen de motoren niet zó langzaam kunnen laten draaien dat je over het water kunt 'kruipen', manoevreren zal ook een hachelijke onderneming worden.

Het koppel van borstelloze motoren is fors groter dan de Speed 400 en 500, die in deze modellen (de Italieri Schnellboot) vaak worden toegepast

Met drie van deze motoren mag je van geluk spreken als er nog een derde van de romp in het water is bij vol gas.

Een ander 'euvel' is het feit, dat borstelloze binnenlopers erg heet worden als ze niet met volgas bedreven worden, dit heeft te maken met de manier van aansturen.
Ook de meeste regelaars hebben hier (thermische) problemen mee.
Waterkoeling op de regelaar en de motor helpen niet, de motor zal het water in de koeling op een gegeven moment in damp gaan omzetten, zó heet kan het worden.

Bij die temperaturen zullen de magneten gedemagnetiseerd raken en is je motor weg...

Terug lezend had mijn korte antwoord ook kunnen luiden; nee, deze binnenloper is niet geschikt voor een schaalmodel...

Kijk even in het Van Dutch topic van Lex, die gebruikt buitenlopers met een type regelaar, dat de motoren wél langzaam kan laten draaien.

Buitenlopertjes hebben ondanks hun kleine afmetingen en laag gewicht (da's ook een voordeel t.o.v. de blauwe binnenloper) een formidabel koppel, zodat je zo groot mogelijke schroeven kunt draaien met een redelijk rendement i.p.v. schuimkloppertjes.

De keuze aan toeren per volt (KV) zorgt ervoor, dat je de motor behoorlijk goed aan het gebruikte voltage en de gewenste toeren aan de prop kunt aanpassen.

De Graupner S-serie is bedoeld voor snelle planerende bootjes als een rigger of hydroplane, in een onderwatertoepassing is de spoed te groot en zal het stroomverbruik erg hoog zijn...

Groeten, Jan.

Laatst gewijzigd door pompebled; 8 mei 2011 om 11:33
pompebled is offline   Met citaat reageren
Oud 9 mei 2011, 16:14   #3 (permalink)

Standaard

Hoi Jan,

Bedankt, daar heb ik wat aan, zal eens opnieuw gaan snuffelen en dus ook eens kijken naar andere schroeven (nog iemand belang bij mijn S- serie schroeven??). Tevens even het topic van Lex opzoeken.

Nogmaals bedankt,

Gr. Frank
Frank Langeler is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten