![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) | |
| Lid sinds: 27 september 2007 Locatie: Ureterp Leeftijd: 37
| Citaat:
PowerJack 6014 - evojet.DE gj
__________________ Wie niet in staat is om fouten te maken, is nergens toe instaat ! | |
| | |
| | #32 (permalink) | |
| Citaat:
__________________ Wie niet in staat is om fouten te maken, is nergens toe instaat ! | |
| | |
| | #33 (permalink) | |
| Citaat:
| | |
| | #34 (permalink) |
| Lid sinds: 2 december 2007 Locatie: Eindhoven Leeftijd: 41
|
heb even naar die power jack gekeken, zit naar mijn mening 1 nadeel aan. er zitten maar twee 1A regelaars in. Plus punt is wel de servo puls amplifier. Die twee regelaars zorgen wel voor een scheiding van de twee ontvanger accu's. Je kunt ook direct de twee RX accu's op een aparte servo kanaal direct aan de ontvanger aansluiten, Als ik het zo lees heb je meer dan voldoende. Een nadeel is dat je RX accu's niet gescheiden zijn, dit kun je makkelijk met een schottky diode in serie met iedere RX accu regelen. Waarom wil je de twee accu's niet parallel, als 1 van de cellen kortsluit, doordat hij kapot gaat, gaat hij de ander accu leeg trekken. Gerard het probleem wat ik heb gehad, kan ook makkelijk met minder sterke servo's, als de servo kortsluiting maakt doordat hij kapot gaat, gaan die stroom nog steeds lopen. Maar Bart,
__________________ MVSB , PilotRC Sbach 107" Electro , EF Extra 88" Electro, Flyfly MIG 29 (3 kW) met 2D trust vectoring. |
| | |
| | #35 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 7 januari 2004 Locatie: Prov. Drenthe. Leeftijd: 34
| Nee! pb jij HEM maar dat je nog 1 te koop hebt! Zo vervuil je het draadje ook niet Emil, mod
__________________ | Traxxas Stampede VXL | DJI F450 Naza| Gens ACE lipo's | TX: T3pk Assan, Spectrum DX3r & Graupner MX-16 HOTT | |
| | |
| | #36 (permalink) | |
| Citaat:
gj
| | |
| | #37 (permalink) |
| In Memoriam Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 januari 2005 Locatie: Schiedam Leeftijd: 64
|
Hallo allemaal, Voor de aanschaf van de eneloopcellen ga ik naar het batterijenhuis.nl. 8 stuks voor 19.95 Euro, en geen verzend kosten. Bestel uw batterijen online bij Batterijenhuis. Geen verzendkosten! Met vriendelijke groet Hans |
| | |
| | #38 (permalink) |
| Lid sinds: 2 september 2002 Locatie: Ederveen
|
Hmm, deze discussie heeft al een paar keer gewoed meen ik. Even mijn mening hierover: In de luchtvaart is het gebruikelijk om op kritische plaatsen in je systemen "redundancy" ( Redundantie - Wikipedia ) te hebben. Ofwel dat de zaak (minimaal) blijft doordraaien en je niet gelijk uit de lucht plettert. Vandaar minimaal 2 motoren, twee piloten, meervoudig hydraulisch, pneumatisch en elektrische systemen. Het is een filosofie, en bvb Boeing en Airbus hebben daar zo hun eigen kijk op, vertaald naar modelbouw zeg ik dus vaak: je moet een systeem gebruiken waarbij je je goed bij voelt. Dat je er binnen redelijke mogelijkheden alles aan doet je model zo veilig mogelijk te maken. De keuze wordt bepaald oa door je eigen ervaring en het model waarin je het toepast. Uiteraard ook door je portemonnee. Een Easy Glider vliegt prima met een enkelvoudig systeem. Een verdubbeling zou het model zwaarder maken (zo je er al plaats voor hebt), en weinig veiligheid (lees naar de buitenwereld toe) opleveren. Nou kun je eindeloos discussiëren over het gevaar van modelvliegtuigen, ook een op hol geslagen Easy Glider met volgas zou ik niet graag tegen mijn koppie willen krijgen. Het wordt anders als je met grote, dure, complexe of snelle modellen gaat werken. Niet alleen is het risico van deze modellen groter (naar buiten toe), maar je wilt zo'n model waar je lang aan gebouwd hebt en/of duur is geworden, niet zomaar kwijt. Het bouwen van veilige(re) modelvliegtuigen is natuurlijk niet een kwestie van een powerboksie hier en daar en klaar ben je. Het is een traject van goede keuzes maken bij de bouw en de inrichting van je systemen. Naast een goede constructie hoort daar passende besturing bij. Dat zijn goede kwaliteit servo's en die hebben vaak "dorst" als ze moeten werken, dus waarom geen goede betrouwbare voeding. Op zich is een goed werkend systeem met één accu naar het KISS principe ook niet slecht. Evenmin dat als je parachute springt dat ook met één chute kan. Ik betwijfel overigens of er mensen zijn die dat doen. Een reserve brengt naast een grote veiligheidsmarge echter ook gevaar, er zijn ook mensen verongelukt door het prematuur openen van die reserve chute. Al vele jaren geleden vloog ik (en een handvol anderen) met dubbele ontvangers in grote en complexe kisten. Nodig? In ieder geval gaf dat een prettig gevoel. Maar als iemand zijn zender op jouw frequentie zette, was het ook gedaan. Hoera voor de 2.4, die schrik is nu voorbij. De dubbele ontvanger met ieder een eigen voeding heeft mij 2 kisten voor een crash behoed. Maar de 2.4 is gevoeliger voor spanningsdips, de 35 stopte bij een dip misschien heel even, maar pakte direct daarna de draad weer op. Er zijn 2.4 systemen die 4 seconden doen over een "reboot". Genoeg voor een hartverzakking als je een jet vliegt en waarschijnlijk al te laat om een crash te vermijden. Onlangs nog met een kleine zwever meegemaakt en heb nu resoluut AL mijn (kleinere) modellen die nog met 4 cellen vlogen geparkeerd totdat er óf 5 cellen in zitten, óf een Lipo met een geschikte BEC. De meeste 2.4 fabrikanten schrijven ook 5 cellen voor. Ik vlieg mijn jets, grote zwevers en slepers uitsluitend met "Weiches". Veel Emcotecs en een paar Powerboxen. Ook ik heb zo'n ervaring als XYZ en toen heeft de Emco de kortstuiting afgevangen, de ontvanger was nog heel, maar de Emco bleef doorwerken maar moest wel gereviseerd worden. Bekabeling naar en servo zelf waren in rook opgegaan. Het gebeurde gelukkig op de grond.... Plus een dikke zwever verloren doordat er 2 (verschillende Nederland is een land van afmaaien wat boven het koren uitsteekt, ook in modelbouwland, soms wordt de aanwezigheid van een powerbox als "patserig" afgedaan, een uiterst sentimentele en een wat jaloerse benadering. Vlieg je dure kisten dan is de powerbox slechts een klein beetje meer van de grote hap. Hebben de eigenaren daar een goed gevoel bij, laat iedereen in zijn waarde, ze bedoelen het goed. Ik heb meer problemen met vliegers die een dure zender kopen en nog geen simpele mixer kunnen instellen. Naast de "weiche" functie doen de meeste powerboxen véél meer, zoals Berto ook al schrijft, zie daarvoor de beschrijvingen op de Emcotec en Deutsch sites. Oa vanwege de powerboxen heb ik afscheid genomen van de ontstoorfilters, die hatelijke ringkernen. Maar je kunt in elk systeem "gaten" schieten, niks is 100% safe. Ondanks al het veiligheidsdenken binnen de luchtvaart verongelukken er vliegtuigen met veel doden als gevolg. De UAV industrie (militaire toepassing van onbemande vliegtuigen) weet daar ook alles van, die hebben vergelijkbare problemen als wij en ook daar verongelukken ieder jaar weer ZEER dure "modellen" ondanks hoogwaardige en meervoudig redundante systemen (w.o. twee bedieningsstations, waarvan de tweede het direct kan overnemen als de eerste failt)..... Binnen BIGGS hebben wij een stelregel dat alle grote sleepkisten van een dubbele voeding voorzien moeten zijn en de nieuwe regeling voor modelvliegtuigen boven de 25 kg (die zéér traag verloopt) zal ook een dubbele stroombron als vereiste hebben. O, de Eneloops: gebruik ik al vele jaren. Ze zijn prima in een zender (idd de zelfontlading is minimaal) of kisten met een laag verbruik en geen stroom pieken. Ze kunnen namelijk geen hoog vermogen afgeven (je zult ze ook nooit als aandrijvings accu zien) en je kunt ze niet echt snelladen. Verder zijn ze prima. Tot slot een ouwe bekende uit de luchtvaart: If You think safety is expensive, try an accident. Laatst gewijzigd door Richard Branderhorst; 22 mei 2011 om 15:50 |
| | |
| | #39 (permalink) |
| In Memoriam Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 januari 2005 Locatie: Schiedam Leeftijd: 64
|
Hallo Richard, Je schrijft: Ze kunnen namelijk geen hoog vermogen afgeven (je zult ze ook nooit als aandrijvings accu zien) Kun je misschien wat specifieker zijn omtrent geen hoog vermogen, is het af te nemen vermogen gelijk aan een normale NIMH cel? Alvast bedankt Groet Hans |
| | |
| | #40 (permalink) | |
| Lid sinds: 10 oktober 2002 Locatie: Huizen, BosModelAir basis Leeftijd: 36
| Citaat:
In de "kleine" luchtvaart is alles gewoon enkel uitgevoerd. Vast gestelde eisen voor modellen boven de 25kg is hier of daar wel begrijpelijk, je moet ergens een grens trekken met betrekking tot de regelgeving en veiligheid (al is het IVW die vaak kwijt
__________________ Zie al onze modelvliegtuigen op: BosModelAir | |
| | |
| | #41 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juni 2003 Locatie: Groningen Leeftijd: 31
|
Het idee van dubbele stroom en power boxen komt uit de tijd van onbetrouwbare nicd die geladen werden met een continu (niet computer lader) en 35mhz ontvangers die veel last hadden van spannings rimpels (wat weer deels komt door slechte accu's). Tegenwoordig met goede bec systemen voor lipo bv en goede ontvanger accu's zoals eneloop, LiFe is het eigenlijk overbodig. Met een computer lader weet je heel goed de conditie van je accu. Vooral van lipo's is de conditie heel erg goed in te schatten. 1 goede accu is altijd nog betrouwbaarder dan 2 of meer nicd packs van vroeger waarvan je de staat nooit echt goed wist. Ook kunnen de huidige packs de stroom veeeeeeeeeeeeeeel beter aan dan de oude cellen (zeker op de lange duur). Met 2.4g heb je zo goed als geen last van de kleine hoog frequent rimpels van de servo's. Ook de langere draden heb je helemaal geen last meer van. Een gescheiden systeem is dus eigenlijk niet meer nodig tenzij je hoge servo stromen hebt. Zover ik nu zie krijg je dat pas bij kunstvlucht modellen van 10kg+ of jets van 20kg+ (jets vragen echt veeeeeel minder dan een 3d model met grotere roeren en enorme uitslagen). Mijn edge van 8kg heeft 1 2s life 2300 pack, die kan de stroom met gemak aan. Dit werkt heerlijk betrouwbaar, servo's kunnen 6V makkelijk aan dus bec is overbodig. Jet 1 van 8.5kg droog met 1 2200 lipo en 8A bec (turnigy). Dit gaat al 100 vluchten perfect zonder 1 probleem. Ontvanger daar is een AR7000, niets bijzonders. Jet 2 van 10kg droog vlieg ik met een dubbele bec van 5A totaal met 2x 1800 lipo, omdat dat erbij zat. Zelf had ik voor een 8A turnigy gekozen met 2200 lipo en goede schakelaar. Jet 3 van 8.1kg heeft een powerbox met 2x 2s life packs, ook omdat dat erbij zat. Zelf had ik voor een 8A turnigy gekozen met 2200 lipo en goede schakelaar. Jet 4 heeft weer een AR7000 maar nu met 1 2200 lipo en 5A bec waarbij de lipo ook voor de turbine gebruikt wordt. Dit is een kleiner model van 2.5kg droog, maar ook hier geldt eenvoud werkt prima. Wel belangrijk is een goede schakelaar. Ik gebruik alleen maar digitale van emcotec of powerbox systems. Dit was ook 1 van de redenen om een dubbele voorziening te gebruiken vroeger. En wat je ook in je toestel zet, single point of failure heb je altijd : De zender! Je hebt maar 1 zender met 1 zend moduul en 1 accu. De keuze blijft altijd je eigen maar ik zie echt geen reden om met de huidige techniek nog voor een powerbox te kiezen in de kleinere modellen (en ja, een jet van 10kg is een kleine
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| | #42 (permalink) |
| Lid sinds: 2 september 2002 Locatie: Ederveen
| Berto Dan vergis je je behoorlijk: Bvb een Cessna C172: dubbele ontsteking plus dubbele bougies per cilinder (voor de MLA misschien anders, en voor de TMG single ign). Dus dubbele magneten, waarvan één een "afslagmagneet", die het dus altijd doet zolang de motor ronddraait. Sowieso meercilinder motoren, die zijn veiliger als single cilinders. Instrumenten: luchtgedreven kunstmatige horizon, electrisch gedreven "Turn & Bank" , twee VHF radio's, twee VOR/ILS (voor IFR). Alternate static air source. Direct VHF 1 power source. Dubbele besturing (alleen zinvol indien de RH persoon ook kan vliegen) Plus TWEE propellerbladen en TWEE vleugels Tadango, jij hebt er goed over nagedacht en hebt een bewuste keuze gemaakt voor jou type modellen, prima, zoals ik zeg, JIJ voelt je er prima bij. Daar gaat het om. Ook je opm over de schakelaar is bingo: (was ik vergeten te melden): een klassieke schakelaar met (koolstof)contactpunten is een "accident waiting to happen". Vervuiling, trillingen, slijtage. De bijgeleverde stift, drukknop of magneet bediende schakelaars van Deutsch of Emcotec hebben een véél hogere betrouwbaarheid. Ik vlieg veel met sleepkisten, er zijn weekenden geweest dat samen met mijn zoon meer dan 150 sleeps maakten. Met het digitale servo tijdperk en 2.4 sytemen ben ik nóg kritischer geworden op het stroom verbruik en de zorg voor een goede voeding. Ik zou gruwelen van een 20+ kg sleepkist met een 150cc met één accu'tje. Mij niet gezien. Ik ben het niet zo met je eens over de betrouwbaarheid van de NC's. Ik heb in de ST NC accu's gehad (vele honderden oplaadcycli) van dik 6 jaar oud voordat ik ze verving. (altijd zeer goede UI lader gebruikt, in de winter steeds opnieuw formatteren). NiMh was een stap terug, er zijn series geweest die binnen één week de helft van hun capaciteit verloren. Van de Lipo's (lipi?) ben ik nog niet zo helemaal overtuigd, ik heb er toch al een stel moeten weggooien, ook nagenoeg nieuwe. Maar OK, dat kwam aan het licht door een goede lader en niet tijdens de vlucht. Ik vlieg AL mijn sleepkisten bvb met een gesplitst hoogteroer, ieder met een eigen servo. De keren dat de sleeplijn een HR servo gemold heeft met desastreus effect voor het model zijn in onze gelederen meer dan bekend. Met twee ELEV kun je hem mogelijk nog redden, ofwel gecontroleerd laten crashen. Uiteraard, een (zender) bat failure is catastrofaal. Maar een zender verbruikt een voorspelbare stroom en heeft geen pieken te verwerken. Zender failures zijn uiterst zeldzaam, even de beginperiode van de MC24 niet meegerekend (klopt, ik ben geen Graupner fan Jij (ik) als vlieger bent misschien nog de gevaarlijkste factor: een inschattingsfout, een verkeerde handeling/stuurfout, een overmoedige manouvre...You name it. Vandaar dat in commerciële luchtvaart altijd twee vliegers zitten die elkaar controleren, assisteren en bekritiseren, de beslissingen afwegen. Als huisartsen daar nou ook eens mee zouden beginnen..... Veel jetvliegers (in Deelen een vereiste) vliegen nooit alleen. TWEE zien meer als één. Hans, ik weet niet precies wat de max. belasting van een Eneloop kan zijn voordat-ie instort, daar zijn betere experts voor op dit forum. Het is zeker iets wat je in overweging moet nemen. Met 4 cellen in een 2.4 systeem echter "levensgevaarlijk". |
| | |
| | #43 (permalink) | |
| Banned Lid sinds: 5 augustus 2006 Locatie: Oss Leeftijd: 59
| Citaat:
Op de Piper zat/komt een dubbel paketje om langer te kunnen vliegen bij het berenvliegen bv. Mvg Johan | |
| | |
| | #44 (permalink) | |||||||
| Lid sinds: 10 oktober 2002 Locatie: Huizen, BosModelAir basis Leeftijd: 36
| Citaat:
Citaat:
1/2 veiligheid dus Wat betreft de afslag moet je even terug naar de schoolbanken, deze is alleen voor het starten van de motor. De "afslag" zorgt ervoor dat de "magneet" voldoende snelheid krijgt bij een zeer laag toerental om de bougie te laten vonken. Dit werkt tot zo'n 900 a 1000 toeren, daarboven doet ie niks meer. Tevens "verlaat" deze "afslagmagneet" het ontstekingstijdstip voor makkelijker starten. Dit kan trouwens 1 of op beide magneten zitten. Citaat:
Eerder met het feit dat men meer vermogen wil. Geloof mij maar Richard, je hebt liever dat een 1 cilinder motor ermee stopt dan dat je een viercilinder hebt waar 1 cilinder ermee uit scheidt. Met een 1 cilinder heb je geen keus en ga je naar beneden, hoe dan ook. Met een op 3 poten lopende motor ga je rekken en veel meer schade maken waardoor je jezelf aan de onveiligere zijde gaat brengen!! Citaat:
Kunstm. horizon kan ook elektrisch zijn en heeft dan geen back up. (zoals eigenlijke alle instrumenten, voor gewoon VFR is er geen enkele back up. Citaat:
Glaasje intikken is dan de manier Citaat:
Citaat:
Dus ook geen back up voor de "veiligheid".
__________________ Zie al onze modelvliegtuigen op: BosModelAir Laatst gewijzigd door Berto; 22 mei 2011 om 23:45 | |||||||
| | |
| | #45 (permalink) |
| Banned Lid sinds: 10 juni 2004 Locatie: Maasmechelen/Hapert/EBZW Leeftijd: 40
|
minder regels en meer gezond verstand is volgens mij de toekomst van de modelbouw. Regels hebben al genoeg kapot gemaakt bij de 1:1 vliegsport (een hoop regels en extra papieren de laatste 10 jaar, maar het is er niet veiliger op geworden) Boven de 25Kg is het anders dan is het geen echte modelbouw meer Maar daar is dan weer dringend tijd voor duidelijke regels. Er zijn er die 2 jaar aan het wachten zijn op toestemming ![]() Maar ja, het ging over powerboxen. De opmerking van een goede schakelaar is helemaal terecht heb ooit een schakelaar gehad waar bijna 1volt verlies optrad bij 2Amp belasting had ook regelmatig last van storing (35Mhz tijdperk) Dat is dan weer mooi met die AR9100 en 12100 (ar7100 ??) die hebben een failsave schakelaar (open contact is aan) ingebouwd |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |