Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 23 mei 2011, 20:33   #1 (permalink)

Leeftijd: 39
Standaard Outrunner aanslaan als een branstof motor...

Hallo allemaal,

Ik heb even rondgekeken op het forum of dit fenomeen al voorbij gekomen is, heb dit echter nog niet gevonden.

Ik heb een motor uit een Art-Tech Cessna model, een 1500Kv, getransplanteerd naar een EZ*. Ik heb besloten dat die Cessna een beetje te hoog gegrepen is, en ik had al een extra motor besteld totdat ik een methode vond om de motoras in deze motoren te vervangen (in de hand van een wat minder kundige vlieger willen die assen wel eens breken ), dus ik had er een over.

Die 1500 Kv wordt aangestuurd door de art-tech regelaar uit hetzelfde toestel. Ik draai de moter echter op 3S ipv de 2S van de originele machine, omdat de Cessna een grote drieblads prop kan draaien, maar met mijn EX ben ik beperkt met de pylon hoogte dus daarmee kwam ik op een 6x5, of 6x3 drieblads.

Nu heb ik volgende, niet al te grote maar toch wel storende probleem.

De motor loopt bij het starten schokkerig heen en weer. als ik de prop een paar tikken geef in de juiste looprichting gaat hij vervolgens geweldig mooi lopen en levert deze de te verwachten power (zoals berekend met eCalc).

Ik heb een nieuwe regelaar op de motor gezien, een Turnigy Plush 25A. Tot mijn verbazing loopt de motor dat direct de goede kant op, maar lang niet hard genoeg, en hij ratelt.

Als ik met de EZ gezweefd heb en ik wil weer op de motor omhoog, dan lukt dat gewoon omdat de prop ook in dit geval wordt aangeduwd, neem ik aan.

Ik ga ervan uit dat de timing van deze motor zeer kritisch is en dat de Art-Tech regelaar er niet zo goed raad mee weet tijdens de start en de Turnigy al helemaal niet.

Ik heb alle combinaties van motorpolen en regelaarpolen geprobeerd zonder resultaat.

Op de 2S draait de motor met de turnigy nog steeds niet geweldig, met de originele ontvanger loopt deze prima.

Ik hoop dat iemand een tip heeft om deze situatie te verbeteren, van de andere kant is de motor aantrappen na enig oefenen niet al te lastig. Ik denk dat ze op een club erg zouden lachen als ze iemand een brushless zien starten als een brandstof motor...

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Groeten,

Marc
Oud 23 mei 2011, 20:46   #2 (permalink)
Banned

Leeftijd: 59
Standaard

Is de motor wel geschikt voor 3S .

En wat meet je voor Amperes .

Mvg Johan
plotterwelt is offline   Met citaat reageren
Oud 23 mei 2011, 20:55   #3 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Heeft de motor veel cogging (magnetische hobbeltjes) als je as met de hand draait?

Spanning is niet zo belangrijk, dat kan elke motor aan zo lang toerental maar niet te hoog wordt. Stroom moet gemeten en geweten worden.
• zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills •

ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 23 mei 2011, 20:55   #4 (permalink)

Standaard Geschiktheid voor 3S

Hmm, goede vraag.

Uit andere topics op dit forum meen ik te hebben begrepen dat de motor met name gelimiteerd is/kapot kan gaan door de amperes die er doorheen gaan.

De amperes voor deze motor zijn 15A zoals gedocumenteerd. Op de motor staat prop aanbevelingen voor 2S, maar zoals gemeld heb ik de prop keuze voor deze motor aangepast. Met de prop die ik nu heb zou ik hier netjes binnen moeten blijven.

Feit blijft dat hij geleverd is in een RTF die wordt geleverd met een 2S lipo. Dus wat dat betreft zou je gelijk kunnen hebben dat deze motor niet officieel geschikt is voor gebruik met een 3S.

Nogmaals, vliegen doet hij na een welgemikte tik prima... warm wordt-ie ook niet.

Groeten,

Marc
Oud 23 mei 2011, 20:58   #5 (permalink)

Standaard Cogging

Om de vraag van Ron te beantwoorden: ik vind zelf dat er flink wat cogging is in de motor, maar van de andere kant heb ik geen uitgebreide ervaring met dergelijke motoren. Dat gevoel heeft de motor overigens altijd over zich gehad, en de andere motor die ik van dit type motor heb, heeft dat ook.

Helaas heb ik geen spullen om de echte amperes te meten, daar mijn ampere meter slechts 10A kan hebben. (dat is een standaard multimeter)

Groeten,

Marc

Laatst gewijzigd door M1traz; 23 mei 2011 om 21:00 Reden: Ampere vraag beantwoorden.
M1traz is offline   Met citaat reageren
Oud 23 mei 2011, 21:04   #6 (permalink)

Standaard

Kost meer stroom om hem over de eerste hobbeltje te helpen. Als de motor ιιnmaal loopt, neemt massatraagheid die hobbeltjes voor zijn rekening. Misschien kan accu die hogere startstroom niet helemaal meer leveren.

Oud 23 mei 2011, 21:16   #7 (permalink)

Standaard Stroom...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ron van sommeren Bekijk bericht
Kost meer stroom om hem over de eerste hobbeltje te helpen. Als de motor ιιnmaal loopt, neemt massatraagheid die hobbeltjes voor zijn rekening. Misschien kan accu die hogere startstroom niet helemaal meer leveren.
Zou kunnen, en wil je eigenlijk helemaal niet tegenspreken, maar de grap is dus dat hij op 2S wel goed draait. De 3S accu is een splinternieuwe Robbe Roxxy 25C.

Ook wel geen goede mogelijkheden om hem door te meten maar ik neem nu aan dat het geen probleem met de accu is.
Oud 23 mei 2011, 21:20   #8 (permalink)

Standaard

Dan was mijn suggestie niet de oorzaak

Voor meten van grotere stromen kun je een shuntweerstand kopen. Aanrader. Of zelf een http://www.modelbouwforum.nl/forums/...shuntweerstand .
Zorg er bij stroom-meting aan de accu-zijde voor dat de stroomdraden niet te lang zijn, slecht voor regelaar.

Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 23 mei 2011 om 21:33
Oud 24 mei 2011, 13:09   #9 (permalink)

Standaard Amperemeter besteld

Heren,

Ik heb een amperemeter met shuntschakeling besteld. ik had niet zo'n zin om er een te gaan bouwen en er komt er nu een uit het oosten...

Ik denk dat dit verder geen invloed gaat hebben op het oplossen van dit probleem, wat de oorzaak verder ook is. Ik kan er mee leven. Gaat de motor eraan, dan is dat in de meeste gevallen met een EZ* geen probleem om hem veilig te landen.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Groeten,

Marc
Oud 24 mei 2011, 13:27   #10 (permalink)

GJVO's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Ga eens zoeken in de timing van de regelaar.
Denk dat daar een deel van het probleem zit.
Sommige regelaars zijn softwarematig niet goed, vooral opstarten kan dan moeilijk gaan, dat kan ook zo bij die Art-Tech zijn.
De Plush moet goed zijn, denk dat ie gewoon op verkeerde timing staat, hij moet hoog staan.

GJ
Oud 24 mei 2011, 18:54   #11 (permalink)

mad fighter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GJVO Bekijk bericht
Ga eens zoeken in de timing van de regelaar.
Denk dat daar een deel van het probleem zit.
Sommige regelaars zijn softwarematig niet goed, vooral opstarten kan dan moeilijk gaan, dat kan ook zo bij die Art-Tech zijn.
De Plush moet goed zijn, denk dat ie gewoon op verkeerde timing staat, hij moet hoog staan.

GJ
Hier sluit ik mij bij aan EN kijk meteen even of die motor zelf ook een verstelbare timing ring heeft, dus dat het moment op heel veel rpm staat en niet op kracht.(of andersom)
Oud 24 mei 2011, 19:00   #12 (permalink)

GJVO's schermafbeelding

Standaard

Een timingring op een brushless outrunner?
Heb ik echt nog nooit van gehoord
Ken het alleen van brushed motoren.

GJ
Oud 24 mei 2011, 19:13   #13 (permalink)

mad fighter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GJVO Bekijk bericht
Een timingring op een brushless outrunner?
Heb ik echt nog nooit van gehoord Ken het alleen van brushed motoren.
Outrunner Motor Timing Q's - FlyingGiants
klik hier voor BL motor met timing

Laatst gewijzigd door mad fighter; 24 mei 2011 om 19:16
mad fighter is offline   Met citaat reageren
Oud 24 mei 2011, 19:25   #14 (permalink)

GJVO's schermafbeelding

Standaard

Sorry, maar ik zie nergens iets over een timing ring.
Lijkt me ook onzin omdat je dat gewoon via de software kan regelen.
Als het bestaat dan weet Ron het wel te vinden.
Misschien vroeger met de eerste brushless motoren, nu zijn ze allemaal sensorless.

Bij een brushed motor was dit wel nodig en zat ook op de duurdere motoren.

GJ
Oud 24 mei 2011, 19:46   #15 (permalink)

Standaard

Ik heb timing-ring niet op brushless sensor-loze motoren gezien. Motoren met sensoren was nog voor voor mijn tijd.

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Labels
brushless, outrunner, regelaar, starten

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten