![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #61 (permalink) |
| Lid sinds: 16 februari 2007 Locatie: Deventer Leeftijd: 45
|
Weinig kans....Planelover_CrAzY_Murdock is sinds 2 september niet meer op het forum geweest.
__________________ Groet, Arjan. Foolproof systems do not take into account the ingenuity of fools. Mijn vloot __Vintage Glider Group website |
| | |
| | #62 (permalink) | |
| Lid sinds: 28 december 2008 Locatie: Heel ver in het zuiden richting de zee Leeftijd: 38
| Citaat:
Ik ga er dan maar vanuit dat hij helemaal druk doende is in zijn labo
__________________ My spare time is controlled by a Weatronic FX-30 2,4 Ghz dual FHSS | |
| | |
| | #64 (permalink) |
| Lid sinds: 6 maart 2005 Locatie: Alphen aan de Maas Leeftijd: 20
|
Excuses voor de (extreem) late reactie, ik ben er sinds de zomervakantie weinig meer mee bezig geweest. Voor mij is het ook hobby en daarnaast heb ik nog enkele hobby's (paragliden, zweefvliegen) en een studie die veel tijd vergt. Alleen was ik me er niet van bewust dat de notificaties voor nieuwe posts uit stonden. Leuk om te zien dat er veel interesse voor is, mijn inbox zat vol met pm's over de vario. Nu weet ik in ieder geval zeker dat er een markt voor is. Over de pitotbuis-discussie: een TEC-buis werkt als een omgekeerde pitotbuis. Deze wordt aangesloten op de luchtdruksensor en dan heb je een gecompenseerde vario. Als je een pitotbuis pakt kun je door een gaatje in de voorkant de dynamische druk meten en door middel van een gaatje in de zijkant de statische druk, en kun je de TEC dus digitaal doen. Dat kost wel een extra sensor maar het grote voordeel is dat je geen gekromd buisje nodig hebt maar een rechte (minder luchtweerstand) en dat je de hoogte en snelheid precies weet. Echter bespaart het wel een hoop geld en wordt de vario kleiner, zonder tweede sensor. En de hoogte die je kunt aflezen van de TEC-buis varieert maar zo'n 15m bij een standaard zwever. Is dus zeker een optie voor de 'light' versie. Als de tentamens weer voorbij zijn ga ik een planning maken en even kijken wat haalbaar is en wat niet. Waarschijnlijk maak ik eerst een 'light' versie en daarna pas een meer geavanceerde. Zo kan ik de R&D kosten snel terug verdienen. Ook kost het me veel minder tijd om een light versie klaar te hebben, er gaan weinig extra kosten maar extreem veel tijd zitten in het dataloggen en het instellen via een computer. Een light versie zou de volgende functies kunnen hebben: 433MHz met standaard porto's te ontvangen (LPD en PMR band). Verschillende kanalen. Gevoeliger dan de huidige vario's en geen drift (hoeft niet eerst te kalibreren na het aanzetten, gewoon aan en vliegen). Alarm bij te laag voltage. In te stellen via ontvangerkanaal. Alarm wanneer er teveel glitches worden waargenomen. Een FPV versie zou dezelfde functies als de light versie kunnen hebben, alleen zonder de 433MHz zendmodule. Een luxe versie zou de volgende aanvullende mogelijkheden kunnen hebben: Een grondstation dat de hoogte en het accuvoltage spreekt (simpeler dan integreren in vario, en zo kan de vario zeer klein blijven). Hoogte, snelheid en voltage kunnen gesproken worden en worden gelogd. Data kan uitgelezen worden op een PC simpelweg door middel van een SD kaart die je uit het grondstation haalt. In te stellen via grondstation (met kabeltje tussen vario en grondstation) door de instellingen op de SD kaart te zetten. Mogelijk met knopjes op grondstation, en heel misschien via USB kabel van PC naar grondstation. Mogelijk firmware updates uitvoeren via grondstation (firmware op SD kaart zetten). Mogelijk taal van de spraakfunctie wijzigen. Mogelijk software waarmee je een real-time vario kunt laten zien in filmpjes die je maakt. De luxe versie zou misschien zelfs alleen kunnen bestaan uit een grondstation dat je er later bij kunt kopen. De data wordt dan niet in de vario zelf gelogd, maar in het grondstation. Maar eerst dus maar eens een planning maken voor de light versie.
__________________ May the aerodynamic forces be with you. |
| | |
| | #65 (permalink) |
| Lid sinds: 28 december 2008 Locatie: Heel ver in het zuiden richting de zee Leeftijd: 38
|
Mja, ondertussen heeft o.a. Graupner nu ook niet echt stilgezeten. Zie je nog steeds kansen?
__________________ My spare time is controlled by a Weatronic FX-30 2,4 Ghz dual FHSS |
| | |
| | #66 (permalink) |
|
Tegen een bedrijf als Graupner kan ik in m'n eentje natuurlijk niet op. Alleen om hun vario te gebruiken moet je wel per sé een ontvanger en zender van Graupner hebben. Voor mijn concept heb je niks extra's nodig behalve een portofoon. Simpel en doeltreffend. De uiteindelijke onderdelen heb ik ondertussen geselecteerd, inclusief portofoon kan de vario verkocht worden voor zo'n 100 euro. Ik ga een prefab TX module gebruiken, wat voor mij de ontwikkelingstijd drastisch zal verkorten.
| | |
| | #69 (permalink) |
| Lid sinds: 24 april 2012 Leeftijd: 50
|
Een vario op 433 MHz voor rond de honderd € zou n mooie koop zijn en ik hoop dat t je lukt. Kheb zelf n Picolario en de gesproken hoogte etc is leuk maar niet waar t om gaat. T gaat om de piepjes, niet? En de Pico kostte me nogal wat meer.... Ben benieuwd. Grt! Ptr |
| | |
| | #70 (permalink) |
|
De componenten zijn geselecteerd en ik heb een aantal onderdelen besteld om de eerste tests mee uit te voeren. De code is voor een groot deel al geschreven. Ik had een zeer mooie barometer chip gevonden - klein, accuraat, goedkoop - maar helaas heeft deze geen poort en kan er dus geen slangetje op aangesloten worden. Ik ga nog even kijken of het mogelijk is om een onderdeel te ontwerpen dat erop past en die in 3D te laten printen.
| | |
| | #71 (permalink) |
| Lid sinds: 15 juli 2008 Leeftijd: 58
|
Hallo, ik heb dit draadje maar helemaal gelezen omdat ook ik interesse heb in een variometer. Nu schijnt er een ARDUINO en druksensor BPF05 tezijn waar het ook mee moet kunnen. Heeft iemand al ervaring hier mee? Ik heb inmiddels een ARDUINO bordje en ga een druksensor bestellen en dan kijken wat ik daar mee kan maken. Respect voor de bouwer maar gaat wel wat langzaam. Ik weet ook ik moet het in hobby tijd doen |
| | |
| | #72 (permalink) | |
| Lid sinds: 25 juli 2008 Locatie: Den Haag Leeftijd: 49
| Citaat:
Ik ben ook aan het spelen met een gelijksoortig project. Ik ben benieuwd welke tx module je wilt gebruiken zodat het via een portofoon geluisterd kan worden. Heb je daar misschien een link naar? Groet, Sinan | |
| | |
| | #73 (permalink) | ||
| Citaat:
Met een Arduino en een BMP085 (of de opvolger, BMP180, die wat minder ruis heeft) kun je inderdaad zeer goed een vario maken, alleen mis je dan nog het zendgedeelte. Kun je al programmeren of moet je dat nog leren? Mocht je het nog moeten leren kan ik je een duwtje in de goede richting geven. Citaat:
Een andere manier om audio te zenden die ik net tegen kwam is deze hack. Hij zorgt er met dat circuit voor dat het kristal op een hogere of lagere frequentie resoneert, waar hij dus de output frequentie mee verandert en je dus FM modulatie krijgt. Alleen is dit erg gevaarlijk ten opzichte van de bovenstaande methode (asynchroon zenden), aangezien je niet precies weet wat de bandbreedte is en dus het elektromagnetische spectrum zit te vervuilen. Ik heb al een paar Hope-RF modules besteld via LYNX-DEV.com, maar nog steeds niks binnen gekregen, ze waren out of stock maar zouden op 21 mei alweer geleverd moeten zijn. Wil je ze dus bestellen, bestel ze dan ergens anders dan lynx-dev (octamex.de bijvoorbeeld).
__________________ May the aerodynamic forces be with you. | ||
| | |
| | #74 (permalink) | |
| Lid sinds: 25 juli 2008 Locatie: Den Haag Leeftijd: 49
| Citaat:
Misschien moet ik een goedkoop portofoon maar slopen of mijn 5.8GHz videozendertje misbruiken. Groet, Sinan | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| dlg, hoogte, vario, variometer, zwever |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |