![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 12 mei 2006 Locatie: Selfkant-Duitsland Leeftijd: 56
|
Toegegeven, het is niet standaard maar meer als 12 kanalen zou zo nu en dan echt handig zijn. Bij grote schaalzwevers met 10 of meer servo's in de vleugels bijvoorbeeld ........... Nu ben ik mij een beetje aan het orieënteren wat er zoal beschikbaar is (heb 4 kandidaten gevonden) maar misschien zijn er nog meer . En oh ja, mijn voorkeur gaat uit naar een handzender. 1. Futaba is de eerste maar heeft eigenlijk als nadeel dat je aan de ontvangerzijde helemaal niets kunt. Niet programmeren, geen ontvangers koppelen en geen satelliet. Is voor mij zoals ik het nu zie geen optie. ** 2. Graupner Hott heeft zo dadelijk (nog niet dus ) met de MC-32 een leuke zender, wel een pult Hun Gr-32 Hott ontvanger schijnt dubbel uitgevoerd te zijn, 4 ontvangers, is Hochstrom en is gedeeltelijk programmeerbaar. 3. Jeti. Daar komt een leuke 16 kanaals handzender binnenkort, ontvangers zijn fysiek te koppelen, a la ACT diversity, en programmeerbaar. Een redelijk compleet pakket. 4. Mpx heeft een Royal Pro 16 kanaals handzender. Ik vind die Royal handzenders echter simpelweg ......*** Heb een 9 gehad en die na 2 maanden meteen weer doorverkocht. Ergonomisch zijn ze wel ok maar de software is matig, mechanisch gezien hebben ze slechte stuurknuppels en idem schakelaars. Taiwan plastic en geen kwaliteit uit Niefern. Voor mij geen optie 5. ............. Dit zijn de kandidaten die ik heb opgespoord. Zal vast en zeker wel ergens wat gemist hebben dus alle info is meer als welkom note. * Ik weet dat er V-kabels zijn en diverse soorten van "verdelers" zodat je toch met 12 kanalen meer kunt ** Nu gebruik ik ACT S3D - Diversity. Dat wil zeggen dat ik 2, 10 kanaals ontvangers gebruik die fysiek gekoppeld zijn (4 ontvangers aan boord; 16 uitgangen worden gebruikt!)) en waarvan het beste sigmaal verwerkt wordt. Verder zijn alle ontvanger poorten softwarematig toe te wijzen. Dit vind ik (mijn gemoedsrust) een grote veiligheid. Ook de hogere stroomsterktes worden verdeeld over 2 stations *** prut
__________________ altijd weer die buitenlanders................ (schuim hoort op bier, niet in de lucht) Laatst gewijzigd door arno888; 19 juni 2011 om 07:50 |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 23 september 2002 Leeftijd: 41
|
Ik vind dat je al ver ben, tot een paar jaar geleden hadden we niet meer als 8 kanalen. De vraag schijnt echter nog niet groot genoeg te zijn. Je zou zeggen dat je makkelijk 2 zenders in 1 moet kunnen maken. dan kan je de vleugels rechts en links scheiden. Het zal best snel komen met de huidige 3d kisten waar ze veel servo's in gebruiken. Als je dan links en rechts helemaal gescheiden hou kan je in geval van storing nog met 1 kant sturen als je de failsafe alles op neutraal zet. Laatst gewijzigd door Bertus; 18 juni 2011 om 14:23 |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Citaat:
De 4000 is sowieso al mijn all-time favorit (al is het een stoeptegel
__________________ altijd weer die buitenlanders................ (schuim hoort op bier, niet in de lucht) | |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juni 2010
|
Waarom heb je die dan weggedaan......... Tijdens mijn persbezoekje aan Multplex enkele jaren geleden bleek dat enkele topverslaggevers van maatgevende Duitse tijdschriften ook waren overgestapt naar andere merken vanwege de snelle opmars van het 2,4 gebeuren. Maar deze gaven al heel snel toe dat ze ook liever direct weer terugstapten naar het multiplex systeem en op die dag namen de meesten ook gelijk de benodigde modulen mee, niet om te testen, maar om zelf weer hun MPX zenders te gebruiken en de andere merken weer buiten gebruik te stellen. |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 18 november 2004 Locatie: Meise Leeftijd: 47
|
Arno, Ik vlieg mijn zwevers met de T12FG van Futaba. In mijn Ventus zijn alle 14 kanalen in gebruik: 4 ailerons, 4 flaps, 2 airbrakes, 1 hoogte, 1 richting, 1 retract, 1 sleephaak Het KTW zit samen op het kanaal van de sleephaak. De wielrem zit zamen op het kanaal van de airbrakes. Kanaal 1 tot 12 is proportioneel te sturen, 13 en 14 zijn schakelkanalen. Op deze twee laatsten zit retract en sleephaak (+ KTW). De zender is makkelijk en overzichtelijk te programmeren. Ze hebben inderdaad geen terugmeldkanaal voor de telemetrie, maar hun Fasst lijkt me wel een super betrouwbaar en veilig systeem te zijn. |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juni 2007 Leeftijd: 64
|
En waarom zou je satelliet-onvangers willen gebruiken? Die heeft Futaba FASST niet nodig. Er wordt honderden malen per seconde tussen de twee antennes geschakeld om de antenne met het beste signaal te kiezen. Programmeren aan de ontvangerzijde? Dat doe je toch in de zender!
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 10 oktober 2002 Locatie: Huizen, BosModelAir basis Leeftijd: 36
|
Weatronics misschien nog? Ikzelf ben weg van Jeti, gebruik een R14 in m`n jet zonder extra satelliet (bij de R18 zit die standaard wel geleverd) en nooit 1 enkel hick upje kunnen ontdekken. Ook de MPX aansluiting direct op de ontvanger bevalt me goed en de daarbij toegestane hoge stromen door de ontvanger zodat een powerbox niet nodig is. Programmeren van de ontvangers gebruik ik ook, de zender kan dus minder uitgebreidt zijn en dan heb je toch de mogelijkheid van programmeren van mixers, dual rate, expo, vertraging etc. Nu nog wachten op de zenders Maar is en blijft een lastige keus denk ik.....
__________________ Zie al onze modelvliegtuigen op: BosModelAir |
| | |
| | #10 (permalink) | ||
| Weatronic heeft net als alle andere modulaire (na/inbouw)systemen het ppm signaal van je zender nodig. Welke zender heeft meer als 12 uitgangen op ppm ?? Vlgs mij geen enkele ............... Citaat:
![]() Jeti wilde nog de positie van de trims aanpassen meen ik; nu is dat a la Royal Pro van Mpx ![]() De Jeti handzender staat bij mij nog op 1 maar Graupners MC32 wint terrein ![]() ![]() Citaat:
__________________ altijd weer die buitenlanders................ (schuim hoort op bier, niet in de lucht) | ||
| | |
| | #11 (permalink) |
|
Ik ga voor de buik zender, kan ik m`n eigen buik een beetje mee afschermen Tevens is het systeem al betrouwbaar genoeg bewezen voor mij. Tja, die MC32 lijkt qua prijs een stuk hoger uit te komen dan de Jeti`s. Het Hott gebeuren moet ik nog even bezien, ze hebben redelijk wat steken laten vallen en bokkesprongen gemaakt om bij te blijven op de 2,4GHz markt. Alleen daardoor al zou kies ik persoonlijk niet (meer) voor Graupner 2,4. Met de zenders zelf op zich ben ik zeer tevreden
| | |
| | #12 (permalink) | |
| Lid sinds: 2 juli 2007
|
Ik gebruik Weatronic en onderstaande is niet correct. Citaat:
Daarnaast 'snapt' Weatronic het SPCM signaal van mijn Graupner, waardoor ik ook de 1024 stappen resolutie blijf behouden en niet terugval naar de beperkingen van PPM. Het mooie is dat je Weatronic kunt programmeren. Het hoeft niet. Je kunt ook gewoon je zender gebruiken en Weatronic als digitaal doorgeefluikje gebruiken, maar het kan wel. Je kunt het nog complexer maken door beide te doen. Je zender te programmeren (zoals je normaal doet) en in de Weatronic software nog allerlei extra servo's / functies extra laten meelopen. Je kunt dus in principe de kanalen van je zender gebruiken en de rest van de kanalen mixen/groeperen in de weatronic software. Ik weet niets van Jets en mixers die men daar gebruikt, maar bij aerobatics kisten (met meer servo's op 1 roervlak) kun je dus heel eenvoudig in de software meerdere servo's (met verschillende uitslagen en centers) op 1 kanaal mee laten lopen. Daarnaast kun je de meest complexe mixers aanmaken. Het enige (overduidelijke) nadeel is dat als je iets wilt aanpassen op het veld, je een laptop nodig hebt. Ik zou dus best meerdere servo's op 1 roer willen mixen met de software (dat pas je toch niet aan als dat eenmaal goed staat) Maar richting/hoogte, richting/rol mixers of dual rate / expo instellingen laat ik toch lekker in mijn zender omdat ik daar op het veld nog wel eens aan zit te draaien. Screenshotje. Links de kanalen in de zender. Boven de servo's in de kist. Klik op een blokje in de 'kruising' tussen een kanaal op de zender en een servo in de kist en je kunt vertellen wat de servo moet doen als er iets op dat kanaal gebeurd. ![]() Weatronic is qua mogelijkheden ontzettend uitgebreid. Voor zover ik nu weet kan ik in de software van weatronic veel complexere dingen doen dan ik met mijn zender kan (een toch ook geen 'instapversie' Graupner MC-24) Het kan heel interessant zijn om je daar eens een avondje in in te lezen. P.S. die programmeerfunctionaliteit is beschikbaar in alle weatronic 2.4ghz oplossingen. Dus niet alleen in die mooie "dual-ontvanger/powerbox/3-gyro" ontvangers, maar ook in de mini ontvangertjes van minder dan 100 euro. Die trouwens ook twee ontvangers in 1 behuizing zijn. Naast al die programmeermogelijkheden heeft Weatronic natuurlijk ook telemetrie waarbij de zender tijdens het vliegen allerlei waarschuwingen kan geven. Daarnaast worden alle telemetrie gegevens (standaard: spanning op de ontvanger, temperatuur, uitslagen van alle servo's, signaal sterkte van het ontvangen signaal. Uit te breiden met bijvoorbeeld Vario, Snelheid, GPS, etc, etc) live opgeslagen op de zender (geheugenkaartje) zodat je later middels grafiekjes alle telemetrie kunt teruglezen. Het lijkt wel Formule-1. Telemetrie: ![]() Had ik al gezegd dat ik enthousiast ben over Weatronic (dat haal je wel uit mijn verhaal denk ik)? Het is in principe gewoon plug en play (ik heb de 35mhz module uit mijn zender en de 35mhz ontvanger uit mijn kisten getrokken en weatronic voor teruggeplaatst. Verder niets. Geen instelling aangepast op de zender. Geen trim gewijzigd. Gewoon vliegen). Maar je kunt er knetter-veel mee als je zou willen. En de telemetrie is een leuke bonus. Ik heb een paar keer thuis de telemetrie uitgeplozen om te kijken of signaalsterkte goed bleef, de spanning niet inzakte en de kist niet te heet werd enzo). Tegenwoordig vlieg ik alleen nog maar. Het werkt allemaal toch wel.
__________________ Full Throttle Fury! Laatst gewijzigd door Fraggy; 21 juni 2011 om 15:52 | |
| | |
| | #13 (permalink) | |
| Citaat:
Meer als 12 servo's individueel aansturen kan ik niet en dat is waar ik naar op zoek ben edit: ff vergeten; weatronic is redelijk bekend
__________________ altijd weer die buitenlanders................ (schuim hoort op bier, niet in de lucht) | |
| | |
| | #14 (permalink) | |
| Lid sinds: 2 juli 2007
| Citaat:
Maar waarom zou meer dan 12 servo's individueel vanaf je zender willen aansturen? In principe zou ik met weatronics met 4 zender kanalen mijn F3A-X kisten kunnen vliegen door die 4 kanalen (gas,hoogte,richting,rol) in de weatronics software te verbinden met de servo's op alle roeren. Of dat nu 6 of 14 servo's zijn. Zoals ik al zei, ik weet niets van jets. (maar ik wil graag leren!) Dus ik vind het moeilijk om me voor te stellen dat je meer dan 12 losse proportionele functies op je zender wilt kunnen schakelen om je jet te vliegen. Dan zou ik echt handen te kort komen. Dan heb je (net als vroeger) een co-piloot met een 2e zender nodig!
__________________ Full Throttle Fury! | |
| | |
| | #15 (permalink) |
|
Vervang in beide bovenstaande verhalen Weatronics door Jeti dan zit je ook goed Hahaha. Tja, 12 aparte kanalen op een schaalzwever, even kijken hoever ik kom: 01 remklep links 02 rolroer links 03 hoogte 04 richting 05 rolroer rechts 06 remklep rechts 07 sleepkoppeling 08 instrekbaar wiel 09 wielrem 10 rook? 11 12 Pfoe, verder kwam ik niet, echter kan je veel koppelen. Ik bedoel remkleppen kun je 1 zendkanaal voor gebruiken en 2 ontvanger kanalen welk elk apart in te stellen zijn. Even naar de jets, ik gebruik nu in mijn F15 een R14, gebruik nog geeneens alles maar zit nu op het volgende, op de ontvanger: 01 ECU gas 02 taileron links 03 taileron rechts 04 neuswiel besturing 05 flap links 06 gear up/down en rem 07 flap rechts 08 ECU aux. 09 airbrake 10 cockpit openen/sluiten 11 12 13 14 5 en 7 heb ik echter gemixt in de ontvanger dus ik kan met 9 kanalen op de zender hetzelfde. Nu ga ik een nieuwe kist kopen (was het maar waar) met alles wat ik maar kan verzinnen en laat het nu een F14 zijn 01 ECU gas 02 rolroer links 03 hoogteroer links 04 richtingsroer links 05 rolroer rechts 06 richtingsroer rechts 07 flaps links 08 hoogteroer rechts 09 flap rechts 10 gear up/down 11 gear brake 12 cockpit openen/sluiten 13 air brake 14 rooksysteem 15 vleugelverstelling 16 navigatie verlichting 17 neuswiel besturing 18 ECU aux. Ai m`n R18 zit vol Maar dan zou ik 18 kanalen op m`n zender moeten hebben. Echter door de slimheid van de ontwerpers kunnen we de ontvanger programmeren en houden we 01 ECU gas 02 rolroer links/rechts 03 hoogteroer links/rechts 04 richtingsroer links/rechts + neuswielbesturing 05 gear up/down + gear brake 06 ECU aux. 07 flaps links/rechts 08 cockpit openen/sluiten 09 air brake 10 rooksysteem 11 vleugelverstelling 12 navigatie verlichting 13 14 15 16 17 18 Heb ik maar 12 zender kanalen nodig, nu komt Jeti met 16 dus voorlopig heb ik daar wel genoeg aan
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |