![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 12 december 2009
|
Beste, Ik heb thuis een minimoa van Hobbyking. Dit vliegtuig wordt geleverd met een 20A regelaar en een towerpro 2409-18 1000kv/180 w brushless outrunner. Hobbyking raadt aan om een 3cel lipo te gebruiken. Bij gebruik van een 3-cel lipo oververhit de motor en de plastieken mount smelt. Na wat opzoekwerk vind ik dat dit toestel gemaakt wordt door Art-Tech die een 9,6 ni cdm batterij aanraden. Ik heb dan getest met een 2cel lipo, dan verhit de motor niet, maar er is onvoldoende power. Daarna heb ik terug een 3cel batterij aangehangen en de throttle travel adjust in de High Positie verminderd tot 25% en de low positie vermeerderd tot 125%. De motor draait nu veel minder snel (maar sneller dan met een 2cel lipo) en wordt niet meer zo warm. Ik vraag me echter af of dit wel de juiste manier is om de voltage die de regelaar doorgeeft naar de motor te beperken met een spektrum DX7. Ik heb gelezen op forums dat je ook met de mixer THR-THR dit kan doen maar ik weet niet hoe ik dat moet doen. Kan iemand me dit stapsgewijs uitleggen? Vriendelijke groeten Guido |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 4 januari 2009 Locatie: Gilze Leeftijd: 26
|
Hey Is een prop van een maatje kleiner niet een veel betere oplossing? Groeten
__________________ >> Ossekopf Divisie! << |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Uitslag op regelaarkanaal verminderen is niet de juiste manier om motorstroom binnen de perken te houden. Zie http://www.modelbouwforum.nl/forums/...-very-bad.html Algemeen Toerental wil recht-evenredig (1e macht) oplopen met spanning: toeren = Kv x spanning. Motorstroom wil oplopen met kwadraat (2e macht) van spanning, veel harder dan je zou verwachten. Verdubbel het aantal cellen en stroom wil met factor 4 toenemen, veel meer dan verdubbeling! Ga je van 2 naar 3 cellen dan wil de stroom met factor (3/2)² = 2,25, zeg met factor twee. Om stroom weer omlaag te kregen prop met minder spoed en/of kleiner diameter gebruiken. Vermogen wil oplopen met derde macht van spanning: verdubbel je spanning dan zal vermogen met factor 2³ = 8 toenemen. Ga je van twee naar drie cellen dan wil vermogen met factor (3/2)³ = 3,4, zeg factor drie toenemen.
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 4 augustus 2011 om 22:15 |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
dit is een foute manier. Ik kan het je niet precies uitleggen, maar wat je nu doet kan schadelijk zijn voor je regelaar (staat ergens op het forum wel een uitleg over). Wil je minder vermogen/lager stroomverbruik, neem dan een kleinere propellor, maar houd in je zender op throttle 100%/100% aan EDIT: Ron heeft precies het draadje aangekaart wat ik bedoelde
__________________ EF Extra 300 48" EXP, Swift 2(verlicht) | |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 12 december 2009
|
Dag Johan, Hartelijk dank voor je snelle reactie. Ik had nog een folding prop liggen van 9*6 en inderdaad de motor wordt al heel wat minder heet. Ik zal morgen in de winkel een 9*3,8 gaan halen zoal je voorstelt. Ik begrijp niet waarom Hobbyking zo'n grote prop op deze motor heeft geplaatst. Had je al gehoord van het probleem van oververhitting bij de Minimoa van Hobbyking. Op de forums heb ik al ontelbare verhalen gelezen van smelten van de mount... niet te geloven. Nogmaals dank Guido |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Banned Lid sinds: 5 augustus 2006 Locatie: Oss Leeftijd: 59
|
HK is een handelaar die weer afhankelijk is van de leveranciers . Daar vliegt er geen 1 van . Als modelvlieger weet je al snel waar dat aan ligt . En ik meet elke motor op amperes na met de aan geradene prop . Mvg Johan |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Guido, zie ook Castle Creations | FAQ: General -> Can I control how much current passes through my speed controller by limiting full throttle travel on my transmitter with endpoint adjustments/trim?
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| begrenzen, brushless motor, motor begrenzen, regelaars, spectrum dx7 |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |