Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 14 september 2011, 22:03   #1 (permalink)

Leeftijd: 34
Standaard Alternatief voor Spektrum (vliegtuigen)

Hoi allemaal,

Ik overweeg om de overstap te maken naar een degelijke 2.4 GHz uitrusting. (Heb een eenvoudige 2.4 Ghz zender 4 kanaals zonder toeters en bellen)
Uiteraard kan je dan niet om Spektrum, maar bestaan er alternatieven die qua verhouding prijs/kwaliteit vergelijkbaar zijn?

Minimale vereisten zijn:
- programmatie van minstens 2 modellen
- subtrim, travel adjust en expo instelbaar per kanaal
- meest voorkomende mixers: V-staart , elevons, flaperons, ... (of zelf instelbaar)
Laten we zeggen geschikt voor indoor 3D (hoewel die mixers dan niet echt nodig zijn)

Zijn 2.4 Ghz RX en TX van verschillende fabrikanten onderling compatibel? Zijn DSM2 technologie en niet DSM2 technologie ook onderling compatibel?
Bij FM steek je gewoon zelfde kristal, maar hoe zit dat bij 2.4 GHz?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
HansL is offline   Met citaat reageren
Oud 14 september 2011, 22:37   #2 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

bdoets's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Een spektrum DX6i kan alle functies die je opnoemt (geheugen zelfs tot 10 modellen).
Een nadeel van spektrum is dat de ontvangers vrij prijzig zijn, MAAR... HobbyKing heeft prima DSM2 ontvangers die werken met Spektrum zenders.
Wel is Spektrum net overgeschakeld naar DSX (ipv DSM2); en ik weet niet zeker of dat compatible is. Wie weet dat?
In elk geval zijn die Orange ontvangers van HobbyKing prima kwaliteit, en ze kosten 10 à 20 dollar. (zoek op de HK site onder Spektrum ontvangers)

Voor de rest kan je bij 2.4 Ghz alleen zenders en ontvangers gebruiken van hetzelfde systeem, doorgaans dus van dezelfde fabrikant. Koop je een spektrum zender, dan zit je vast aan Spektrum ontvangers (behalve dan de ontvangers van doortrapte Chinese fabrikantjes...)

Ik weet niet precies wat je bedoelt met "alternatief voor Spektrum". Elk ander merk is een alternatief.... de grootste concurrent is Futaba, daar vind je zonder moeite ook zenders die voldoen aan de functie eisen die je stelt. (en er zijn ook Orange ontvangers voor).
Er zijn natuurlijk nog wel meer merken.
Oud 14 september 2011, 22:58   #3 (permalink)

Standaard

Ik dacht inderdaad ook al aan een Spektrum DX6i.
Mijn vraag was eigenlijk welke merken bieden evenwaardig materiaal aan: Futaba blijkbaar. Hoe zit het met de andere grote namen Graupner, Multiplex, ... kunnen zij tippen aan Spektrum?

Ik ben nu niet meteen HobbyKings grootste fan, maar dat is een andere verhaal. (HobbyKing opereert trouwens vanuit China...)

Ik begrijp dus dat je een fabrikant kiest en dan hiermee verder moet.
Oud 14 september 2011, 23:15   #4 (permalink)

PH_AJH's schermafbeelding

Leeftijd: 45
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HansL Bekijk bericht
Hoe zit het met de andere grote namen Graupner, Multiplex, ... kunnen zij tippen aan Spektrum?
Da's wel een bijzondere stelling....puur uit nieuwsgierigheid, hoe kom je er bij dat Spectrum op eenzame hoogte staat?

Als je het mij vraagt (maar dat is een persoonlijke mening) is er kwalitatief tussen de merken die jij noemt geen verschil aan te wijzen. Wat ik vaak hoor is dat de keuze tussen Graupner en Futaba vaak gebaseerd is op gewend zijn aan de menustructuur, die is bij deze twee merken wezenlijk anders en het is maar net wat je prettig vindt.
Multiplex staat bekend om het maken van zenders die er in veel ogen minder mooi uitzien maar ergonomisch onovertroffen zijn (dat heeft te maken met de vorm van de behuizing en plaatsing van schakelaars bijvoorbeeld).

Het is bij de merken die jij noemt denkt ik niet anders dan bij auto's; kan Volkswagen tippen aan Opel of Audi?

Zowel Graupner als Futaba en Multiplex hebben zenders vergelijkbaar met de Dx6i (Graupner MX12 HoTT, Futaba T7 serie, Multiplex Cockpit SX). Ze zijn allemaal anders, wat bij jou past moet je zelf kiezen. Het kan handig zijn om hetzelfde merk te nemen als de mensen met wie je veel vliegt; dan kunnen ze je makkelijker helpen.
PH_AJH is offline   Met citaat reageren
Oud 14 september 2011, 23:17   #5 (permalink)

Fotor's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

Spektrum, Futaba, Graupner en Multiplex zijn inderdaad de grote namen, en met deze merken kan je eigenlijk niet fout gaan. Voor Spektrum en Futaba zijn goedkope cloon ontvangers te krijgen. Persoonlijk ben ik geen fan van de Multiplex zenders (liggen mij niet lekker in de hand en programmeren vraagt nogal gewenning), maar er zijn genoeg gebruikers die wel heel tevreden zijn.

Volgens mij zijn zowel de Spektrum zenders als de Spektrum ontvangers die DSMX hebben downward compatibel met DSM2. Dus een SpektrumX zender kan een DSM2 ontvanger aansturen, en een DSMX ontvanger luistert ook naar een DSM2 zender.

Bijkomend voordeel van een Spektrum zender: Horizon (dat o.a. E-Flite, Parkzone en Hobbyzone onder zich heeft) biedt heel veel zeer goed vliegende en gunstig geprijsde modellen aan incl Spektrum ontvanger, waaronder ook veel indoor modellen.
Oud 14 september 2011, 23:19   #6 (permalink)

Standaard

Citaat:
Mijn vraag was eigenlijk welke merken bieden evenwaardig materiaal aan: Futaba blijkbaar. Hoe zit het met de andere grote namen Graupner, Multiplex, ... kunnen zij tippen aan Spektrum?
Ik ben geneigd te zeggen: ja. Maar dan ga ik puur af op wat ik hoor en hier lees... ik heb er geen ervaring mee. Er zijn nog wel een paar merken, maar dit is wel de hoofdmoot.
Citaat:
Ik ben nu niet meteen HobbyKings grootste fan, maar dat is een andere verhaal. (HobbyKing opereert trouwens vanuit China...)
Heeft ook een dependence in Hamburg (alleen heeft die niet het komplete assortiment, bijvoorbeeld geen ontvangers). Daar zijn de artikelen iets duurder, maar dat verdien je veelal weer terug doordat de verzendkosten europees zijn, en de douane doet niet moeilijk (want dat wil met pakjes vanuit China wel eens vervelend zijn).
Tenzij je een ruim budget hebt, loont het de moeite om HobbyKing in de gaten te houden... veel van hun electronica zit op pakweg 50% van de prijzen die je hier betaalt.
Oud 14 september 2011, 23:25   #7 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fotor Bekijk bericht
Bijkomend voordeel van een Spektrum zender: Horizon (dat o.a. E-Flite, Parkzone en Hobbyzone onder zich heeft) biedt heel veel zeer goed vliegende en gunstig geprijsde modellen aan incl Spektrum ontvanger, waaronder ook veel indoor modellen.
...bovendien bieden ze van die modellen vaak "bind-n-fly" versies aan, zónder zender. Die toestellen zijn vliegklaar en kunnen met iedere Spektrum zender gevlogen worden (zelf heb ik zo'n lief Blade MSR helicoptertje dat ik vlieg met m'n DX6i).
Oud 15 september 2011, 09:26   #8 (permalink)

Standaard

@PH_AJH
Ik beweer ook niet dat Sepktrum op eenzame hoogte staat... In mijn ogen profileert Spektrum zich als pionier in het hele 2.4GHz gebeuren (maar misschien is dit helemaal niet zo, ik heb het de laatste jaren niet meer van zo dichtbij gevolgd... vandaar mijn vraag)

Als ik moet kiezen tussen een A4, Passat of Insignia dan kies ik toch meteen voor de A4

Toch bedankt voor je duidelijke antwoord!
Oud 15 september 2011, 09:48   #9 (permalink)

Fotor's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

Het klopt dat Spektrum pionier is geweest voor 2,4 GHz, ze zijn volgens mij zeg maar de 'uitvinder' van het hele 2,4 GHz verhaal. Tegenwoordig zijn er echter vele spelers en is geen sprake meer van 'pionieren'. Andere aanbieders waren bijvoorbeeld eerder met telemetrie toepassingen. Spektrum blijft een grote speler, maar heeft geen voortrekkersrol meer.
Oud 15 september 2011, 10:37   #10 (permalink)
Moderatorteam

Burp's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Een groot voordeel van Spektrum is dat veel mensen er mee werken waardoor vragen stellen over instellingen etc snel beantwoord kunnen worden. Hetzelfde geldt voor Futaba. Andere merken worden gewoon minder vaak gebruikt wat overigens niets wil zeggen over de kwaliteit.
Oud 15 september 2011, 10:46   #11 (permalink)

wiebe's schermafbeelding

Standaard

Wie weet een beetje offtopic maar ik ben zeker gecharmeerd van de graupner zenders.
Ze kosten de helft van een futaba als je wat vergelijkbaars uitzoekt .
Nog een puntje om een zender te overwegen ,waar vliegen de meenste clubleden mee?
Als je bij een club zit die kunnen je ook helpen als je een voor hun bekende zender kiest .

Ik denk niet dat je een verkeerde keuze kunt doen ,zenders van graupner zijn ok maar hun net nieuwe 2,4 gig systeem zou ik niet kiezen .
Futaba schijnt zeer ok te zijn ,maar je moet zelf kiezen wat bij jouw past .
Zelf vlieg ik met graupner mc22 en een assan zet .
Oud 15 september 2011, 11:06   #12 (permalink)

_Dutchy_'s schermafbeelding

Leeftijd: 38
Standaard

Citaat:
Hoe zit het met de andere grote namen Graupner, Multiplex, ... kunnen zij tippen aan Spektrum?
Kan Spectrum tippen aan Weatronic of Jeti?
Oud 15 september 2011, 11:20   #13 (permalink)

Standaard

Nog een opmerking over zenders: er zijn Chinese zenders te koop bij oa HobbyCity, die veel kwaliteit bieden voor een miniprijs. Naservice kan een probleem zijn, maar voor Belgen nog een veel groter probleem: apparatuur zonder CE merk mag daar helemaal niet geïmporteerd worden. Je zou niet de eerste zijn wiens pakket gewoon in beslag werd genomen.
Oud 15 september 2011, 17:31   #14 (permalink)

PH_AJH's schermafbeelding

Leeftijd: 45
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wiebe Bekijk bericht
Ik denk niet dat je een verkeerde keuze kunt doen ,zenders van graupner zijn ok maar hun net nieuwe 2,4 gig systeem zou ik niet kiezen .
Ik wel...heb al een poosje een MX16 HoTT en volg gespannen de berichten er over En ik kan nergens wat vinden over negatieve ervaringen.
Het is één van de nieuwere zenders en de standaard aanwezige telemetrie, bedieningsgemak, prijzen (zowel van de zender als de losse modules en ontvangers) en het uiterlijk is wat mij betreft subliem.

Maar goed...uit het genoemde rijtje auto's zou ik ook de Passat kiezen
PH_AJH is offline   Met citaat reageren
Oud 15 september 2011, 20:15   #15 (permalink)

wiebe's schermafbeelding

Standaard

Hihi.

Houd er rekening mee dat weatronic/jeti/nieuwe hott .
Natuurlijk niet zoveel verkocht worden als de spectrum zenders en modulen .
Als je meer gebruikers hebt heb je ook meer kans op fouten en dan ook natuurlijk user errors .

Groeten Wiebe ,ps vliegt zelf nog wel eens met 35Mhz en met scherrer .
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten