![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 16 oktober 2007 Locatie: Delft Leeftijd: 19
|
Beste medemodelvliegers en electrotechneuten. Voor een FPV project wil ik de antenne van mijn zender verlengen zodat die op het dak van de club kan staan zodat er vanuit binnen gevlogen wordt. De spotter staat buiten met een trainerkabel. Ik heb er zelf niet zo heel veel verstand van dus vraag ik het maar even. Ik had eigelijk 2 mogelijke plannen. - de antenne verlengen met Coax kabel en het uiteinde aan een 35mhz antenne op een standaard. - de 5 (eigelijk maar 4) draadjes uit de module aansluiting van de zender verlengen met UTP kabel en die naar de module die dan naast de antenne op de standaard staat. Het 2e idee heeft eigelijk mijn voorkeur maar ik weet niet hoe storingsgevoeilig het signaal is tussen de zender en module. Als het kan om de rijkweidte te vergroten door bijvb een grotere antenne is dat ook wel leuk, hij staat toch op een dak. Grt Ron |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 8 september 2002 Locatie: veldhoven,nl
|
Ron, op 35 Mhz is meestal het gebruik van een lineaire versterker op je zender de simpelste oplossing. stel je maakt je zender 10 watt of zo dan kun je heeeeeeel ver weg. dan is het ook mogelijk een bijvoorbeeld 27 Mhz halve golf (5,5 meter)antenne te verbouwen naar een 35 Mhz antenne en deze met coax aan te sluiten. jan ps, om gedoe te voorkomen..het mag waarschijnlijk niet.
__________________ Jan |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Een versterker mag misschien niet, maar mijn antenne verbouwen toch wel?? Het doel is om de antenne op een andere plaats te hebben als de zender. Als je binnen zit met de antenne houd het gebouw toch een hoop tegen. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 8 september 2002 Locatie: veldhoven,nl
|
bovendien kun je dan een halve golf nemen ipv de 1/8 golf op je zender, dat zal de reikwijdte al verveelvoudigen. FPV Hobby - Futaba & JR 7 watt booster of http://fpvhobby.com/127-433-mhz-long...rc-system.html
__________________ Jan Laatst gewijzigd door Jan scholten; 15 september 2011 om 22:15 |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Bedankt Jan, ik zal het onthouden als ik eens langeafstands vluchten wil maken. Maar met de RX/TX combo die ik heb mag ik bij zijn als ik 500m haal. Het is ook een beetje boven budget. Coax en UTP heb ik liggen, het soldeer werk kost mij 10 minuten. Ik vraag me alleen af wat de beste optie is. |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 5 februari 2003 Locatie: drenthe
|
Een module op het dak zal het beste werken . Wel zorgen dan je wat massa ook aan het dak knoopt . Maar simpeler is jij de trainer zender in handen en de spotter de leraar zender . Die staat toch al buiten.
__________________ robbe hunter /picojet combat /graupner bussard/twinstarr /easystarr/smiley/jpower cessna /poppy. |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
spotter? hihi..buiten..ja dat is ook. heb je al een set gekocht dan? wat heb je dan? ik wil wel wat mee prutsen..binnenkort eens over babbelen.
__________________ Jan Laatst gewijzigd door Jan scholten; 15 september 2011 om 22:59 |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Ik zal er eens mee gaan expirimenteren. Een hooggeplaatste antenne heeft sowieso veel voordeel. Maar ik zie het nog niet gebeuren dat mijn spotter 30 minuten lang (waarschijnlijk voor niks) op een knop staat te drukken |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 24
|
uhmmm ik snap het probleem met je zender niet??? De spotter die buiten staat heeft de leraar zender in zijn handen daar zit dus ook het zend gedeelte in. Jij hebt de leerling zender in je handen en daarom dus geen zendvermogen nodig. Daarnaast betwijfel ik of dit de manier van fpv moet gaan worden??
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
Ik heb de ervaring dat electrotoestellen die op meer dan 50 meter afstand onder de 2 meter boven de grond vliegen soms wel eens de neiging hebben om zich in te graven.(storing) Nu heb ik daar met de PCM ontvanger dan wel minder last van, maar een hooggeplaatste antenne heeft dan nog mijn voorkeur. |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 5 februari 2003 Locatie: drenthe
|
Ik moet je als redelijke radio idioot vertellen dat het voor kg niet veel uitmaakt . Zeker niet als je op zicht vliegt . De inbouw in je tuigje is vele malen belangrijker dan je zender antenne . Zeker de hoogte boeit niet echt veel . Als je binnen een km blijft moet het makkelijk te doen zijn . Wil je dat niet dan ben je nog steeds aan het prutsen,dat klinkt hard maar zo zie ik het . Groeten Wiebe.
__________________ robbe hunter /picojet combat /graupner bussard/twinstarr /easystarr/smiley/jpower cessna /poppy. |
| | |
| | #13 (permalink) |
|
Weer wat geleerd. Ik dacht altijd dat de grond het signaal beinvloed door bomen, hekjes en zelfs lang gras wat in de weg staat. Wel apart dat ik met die PPM ontvanger vlak boven de grond na 50 meter al storing had en dat ik hem verticaal gewoon vrijwel uit het zicht kon vliegen. In het FPV toestel komt de PCM ontvanger ook ver uit de buurt van regelaars en zendertjes. De antenne recht naar achter de staart uit zal ook wel helpen. |
| | |
| | #14 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 11 augustus 2007 Locatie: Niet ver van Kampen
| Citaat:
Als je een bereiktest doet met je spullen (ingeschoven antenne, draaiende electromoter en van de zender af lopen met je model) hoe ver kom je? Als ik jouw was zou ik eerst energie steken in het controleren op storingen in je spullen en dan pas een externe antenne.
__________________ Groeten, Erik | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |