![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 31 januari 2004 Locatie: Groningen
|
Met een servo op kanaal 1 van de ontvanger, een 2e servo op kanaal 2 en de regelaar (jeti-borstelloos) op kanaal 3 kan ik enkel de motor aansturen. Deze laat zich dan goed regelen. De servo's brommen een heel klein beetje, iets meer of minder als ik de knuppels beweeg, maar dat is marginaal. Als ik nu de regelaar op b.v. kanaal 2 zet en de servo op kanaal 3 dan kan ik wederom alleen de motor aansturen. (nu wel met een andere stuurknuppel uiteraard) de servo's echter brommen enkel een beetje en bewegen niet. Servo's vervangen door andere, andere regelaar en andere ontvanger : niets helpt. Blijft over de zender.... Maar is er een wezenlijk verschil tussen het aansturen van een servo of een regelaar ? Dit probleem is van het een op het andere moment verschenen, gisteren nog gevlogen en nu dit probleem.... Wie o wie weet raad ? |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Ik zou de ontvangeraccu maar eerst eens opladen of vervangen. Als een regelaar op verschillende kanalen nog wel reageert kan dit alleen maar een spanningsprobleem zijn. Met de zender en de ontvanger kan het dan niets meer van doen hebben. Als er een regelaar met een BEC-systeem wordt gebruikt zal er wat met het BEC-systeem mis zijn. Regelaar afkoppelen en even opnieuw testen met een ontvangeraccu. Overigens, als men problemen met een zender veronderstelt, is het altijd raadzaam eerst eens een ander modelgeheugen te nemen.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Ik ben weer een stukje verder: De servo's zijn allemaal kapot, d.w.z. alle vier !! Mijn voorlopige conlusie is dat de eerste regelaar of ontvanger een te hoge spanning naar de servo's stuurt en ze daarmee de das om doet. Wat is de normale bedrijfsspanning van een servo ? Wil nu even voorzichtig zijn, vier defecte miniservo's is wel genoeg... Wat is waarschijnlijker : oorzaak regelaar of ontvanger (jeti rex) ? |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Welk type servo's zijn dat? Ik denk, dat het op z'n minst nuttig is om te (laten) onderzoeken wat er defect is. Aan de hand hiervan is de oorzaak meestal wel te achterhalen. De oorzaak van het defect moet je in ieder geval niet bij de ontvanger zoeken. Deze geeft namelijk de spanning ongewijzigd door. Er kan wel een defect zijn aan het BEC-systeem van de regelaar. De normale spanning, die een BEC-systeem geeft is 5 Volt. Soms wordt ook wel eens een 6 Volt BEC gebruikt en daarop moeten servo's ook gewoon in leven blijven. @ajs56a In principe is het mogelijk, dat een regelaar, die over een opto-coupler of over een buiten werking gesteld BEC-systeem beschikt nog wel werkt en servo's niet meer. Niet, dat dit erg waarschijnlijk is als je de servo's nog hoort brommen. In dit geval dus blijkbaar niet.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
@ajs56a : Het is een microjet met cd-rom motortje op 2 cellen Lipo. Erg licht, schade valt dan denk ik erg mee. (Komt bij dat m'n onderschrift ironisch en niet conform de waarheid is.. Heb een oude "grote" servo gepakt en deze eens aangesloten. Werkte goed. @ Jan : 2 servo's van het type graupner 2041 en de andere 2 ook van graupner, maar iets groter. (alu typeplaatje eraf) Daarna de verdachte regelaar gepakt en op de evenzo verdachte ontvanger aangesloten. Alles werkte naar behoren. Spanning op de connectoren van de ontvanger ongeveer 5 volt. Ik weet het niet meer, afwachten wat er gaat gebeuren...? Bedankt voor jullie meedenken en als ik weer problemen krijg gooi ik mijn frustraties onmiddelijk weer in dit draadje. (4 servo's kapot is niet mijn idee van leuk) |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 19 december 2004 Locatie: Goirle Leeftijd: 60
|
Ik heb weleens gehoord dat als je vleugels inpakt in noppen folie dat er door wrijving van de twee vleugelzakken onderling, er statische electriciteit ontstaat. Deze statische electr. zou de electronica in de servo doen exploderen. Gehoord van iemand die ging hellingvliegen in Duitsland en óók met 4 kapotte vleugel servo's aankwam!
__________________ http://www.emvcnieuwkerk.nl |
| | |
| | #12 (permalink) |
|
Ondertussen al heel wat vluchten gemaakt, met nieuwe servo's en dezelfde regelaar en ontvanger. En geen problemen meer. Tja, zal er waarschijnlijk nooit meer achterkomen wat nu precies de oorzaak was. Bedankt voor het meedenken. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |