![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #16 (permalink) |
| Lid sinds: 24 november 2006 Locatie: Borne Leeftijd: 55
|
heren dat is perfect , zal werken , maar erzijn al vele voor u gegaan om dit systeem K/K te bouwen , maar ook velen zijn hier mee op hun neus gegaan , dit systeem neemt je hele schip in beslag , kijk maar eens naar solingnet en mij ,hebben allebeide een K/K systeem , maar met wat jullie aanreiken gaat het niet worden ,jullie vergeten de GOLVEN ,golfslag is voor een scalemodel bijna een orkaan , waardoor het schip continu in bewegeging is en dit met electronische systemen een pedelbeweging gaat geven , sorry voor m`n eigenwijsheid maar ? , maar bouw eerst maar eens een complete boot en ga dan maar eens experimenteren , je zult zien je houd ermee op , maar nog steeds sucses .
|
| | |
| | #18 (permalink) |
| Lid sinds: 24 februari 2011 Locatie: Breda Leeftijd: 26
|
Ondertussen ging het al meer over hoe het theoretisch zou kunnen werken. hoe je omgaat met de golven is weer een ander verhaal. Je hebt wel het voordeel dat je vanaf het vaste land begint met een model. En om die golven eruit te filteren moet je gewoon een hele trage regelaar hebben, alleen weet ik niet of dan de functie van de keel nog voldoende is. Weet sowieso amper iets van boten en al helemaal niet waarom je de keel zou willen bewegen. Dus kan enkel vanuit de theorie een sensor principe met regelaar aangeven, net zoals de meeste anderen in dit topic.
__________________ Onwetendheid is een zegen, maar vaak is kennis toch wel handig. |
| | |
| | #19 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
Danny, een kiel is in eerste instantie ontworpen om het dwars wegdrijven te voorkomen. Net als de zijzwaarden bij platbodems. Als je die kiel zwaar maakt kan die ook nog mee helpen het schip rechtop te houden bij veel wind. Als je onderaan de kiel een gewicht plaatst geeft dat bij helling (kracht maal arm) een oprichtend vermogen. Alleen dat gewicht moet wel uit het lood (recht onder het schip) gaan wil het een arm geven. Als nu je schip gaat hellen en je maakt de arm langer (je beweegt het contra gewicht verder naar buiten) net als bij open bootjes alle gewicht zo ver mogelijk naar de kant, dan heb je met eenzelfde gewicht (eigenlijk hoor je massa te zeggen) meer resultaat dan wanneer dat aan een vaste kiel min of meer direkt onder de boot hangt. Vandaar dat de TS ook schreef bij een helling van +30 graden wil ik de kiel een uitslag geven van -40°. Dat is dan 10° verder dwars uit dan wanneer het een starre kiel zou zijn.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! Laatst gewijzigd door Baggeraar; 11 november 2011 om 16:17 |
| | |
| | #20 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juni 2003 Locatie: Groningen Leeftijd: 31
|
Kan iemand even een heel simpel tekeningetje maken want ik denk dat ik het snap, maar ben niet 100% zeker. De kiel moet dus niet loodrecht naar beneden blijven maar extra naar buiten staan zegmaar?
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| | #21 (permalink) |
|
Duidelijk baggeraar. Maar je wilt dus niet dat hij door de golven ook steeds gaat corrigeren (wat rexonamen dus schetste) In principe lijkt me dat te doen met een hele trage P regelaar die je toepast op de hellingshoek van het schip. Probleem is echter dat als de wind veel gaat varieren (zelfde frequentie als de golven) dat daar de kiel dan niet op reageert. Dus hij zou dan enkel langzaam op redelijk constante wind reageren. Bij een bocht kan het dan dus zijn dat je kiel een tijdje juist de verkeerde kant op staat. Of de bewegingsfrequentie van de boot op de golven is redelijk te voorspellen dan zou je die er met een notch filter uit kunnen krijgen.
__________________ Onwetendheid is een zegen, maar vaak is kennis toch wel handig. Laatst gewijzigd door DannyvG; 11 november 2011 om 16:33 |
| | |
| | #22 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juni 2003 Locatie: Groningen Leeftijd: 31
|
Dat is een kwestie van delay, decay en gevoeligheid inbouwen. Leuke uitdaging
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| | #23 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
Laatst gewijzigd door DannyvG; 11 november 2011 om 16:33 Zit ik even te googlen op kantelkiel, heb jij je vraag gewist. ![]() kiel
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #24 (permalink) |
|
Sorry voor replay maar traagheid gevoeligheid gaat ook niet lukken ,nog eenmaal mijn verklaring Golven (is water) zijn niet te beinvloeden en zijn ook niet regelmatig in hoogte /lengte , naar mijn weten en zelfbouw is dit niet tedoen tenzij je een slingerbak wil want als je overstag of voor de wind gaat gaat de kiel dit volgen ,of je moet dit uitschakelen dus waarom dan al die elektronica . je kan dit systeemde kantelkiel alleen maar besturen met en trage motor/winch en dat is al moeilijk ,heb er zelf 1 gebouwd. evt tezien op Eurosail | Stadskanaal . nogmaals excuus ben eigenwijs (gelukkig) |
| | |
| | #25 (permalink) |
|
Baggeraar, die vraag werd door tadango gesteld. Maar evengoed bedankt voor de link. Rexonamen, kun je iets specifieker zijn waar ik die verstelbare kiel kan vinden?
__________________ Onwetendheid is een zegen, maar vaak is kennis toch wel handig. |
| | |
| | #26 (permalink) |
|
Rexonamen, kun je iets specifieker zijn waar ik die verstelbare kiel kan vinden? Staan een paar mappen op oceanracer60f en dan gamesa , voor de spec hoe en wat is natuurlijk niet te zien . gr Rexonamen |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |