Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 10 november 2011, 12:37   #1 (permalink)

Leeftijd: 22
Standaard Graden meten + omzetten in actie servo

Voor een modelbouw jacht van 1,2 meter wil ik een canting keel bouwen.

Vergelijkbaar met: VO70 Kanting Keel - YouTube

Nu vraag ik mij af of het mogelijk is een sensor in te bouwen welke de helling van het jacht bepaald (referentie punt staat bijv vast op kant of wordt bepaald aan de hand van een swingend gewicht binnen de romp).

Deze sensor moet vervolgens de gemeten waarde doorgeven en aan de hand van die link wordt bepaald onder welke hoek de canting keel moet staan.

Bijvoorbeeld:
Bij 30 graden helling moet de kanting keel op -40 graden helling staan.

Het lijkt mij mogelijk dit te regelen maar in de modelbouw winkel konden zij mij niet helpen vandaar dat ik uw hulp inschakel. Wat zijn uw ideeën en hoe kan ik dit volgens u verwezenlijken?
Alle hulp is welkom!
ruudsjoukes is offline   Met citaat reageren
Oud 10 november 2011, 13:52   #2 (permalink)

Micropuller's schermafbeelding

Standaard

Zoiets?

Micropuller is offline   Met citaat reageren
Oud 10 november 2011, 14:26   #3 (permalink)

Leeftijd: 26
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ruudsjoukes Bekijk bericht
Bijvoorbeeld:
Bij 30 graden helling moet de kanting keel op -40 graden helling staan.
Zou bij 0 graden helling de kanting keel ook op 0graden moeten staan?
En zou bij -30graden helling de kanting keel op +40graden moeten staan?
Zoja dan zou je misschien een heading hold gyro kunnen gebruiken van een heli. Echter heb je na inschakelen wel enkele seconden stilstand nodig om zijn nulpunt te bepalen.

Je zou dan met een kanaal dat je over hebt ook nog zelfs de echte hoek zelf bij kunnen regelen vanaf de zender.
Oud 10 november 2011, 15:27   #4 (permalink)

hanskez's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

ik denk dat dat met 2 giro's te maken moet zijn
Oud 10 november 2011, 15:32   #5 (permalink)

Tadango's schermafbeelding

Leeftijd: 31
Standaard

giro's verlopen op den duur en zijn bedoeld om moment krachten te compenseren. Hier wil je toch een iets ander systeem. Accelleratie sensor is de beste optie.
Oud 10 november 2011, 15:54   #6 (permalink)

Standaard

Je zou inderdaad ook een accelerometer in 1 richting kunnen gebruiken en dan in verhouding tot de zwaartekracht de scheefstand kunnen berekenen. Echter moet je dan zelf aan de slag.

HH gyro van een heli zou een vrijwel kant en klare oplossing zijn.
Ik heb het hier niet over de ouderwetse tolgyros of piezo gyros maar de moderne Mems gyros.
De HH gyro meet een rotatie en geeft een bepaalde servo uitslag en houdt die vast. Maar ik denk wel dat je dan een gyro zou moeten hebben waarbij je de I-actie kunt uitschakelen en enkel de P en D overhoudt, dus dan zit je al in een behoorlijke prijsklasse te kijken (vbar bijvoorbeeld)...
Oud 10 november 2011, 16:40   #7 (permalink)

Leeftijd: 15
Standaard Servotester

Ik weet niet of het werkt, maar met een servotester moet het mogelijk zijn.
Als je aan de potmeter van de servotester een "swingend" gewichtje hangt, waardoor, naarmate de helling van de boot, de pulsuitgang van de tester verandert, waarmee je dan een servo die de kiel beweegt mee aanstuurt?

Zo'n servotester lijkt mij de meest goedkope oplossing (zelf te bouwen!), mits de potmeter natuurlijk soepel draait.

Mvg.,

Evarne
Oud 10 november 2011, 17:24   #8 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Kijk HIER eens even. Daar vindt je een hele reeks aan hoekmeters.
Als ik het zo bekijk zal het type E2 voor jouw de beste oplossing zijn. Dan moet je de versie met een bereik van + en - 45° nemen.
Overigens zijn er meer merken die dit soort meetapparatuur maken, even zoeken levert je een hele berg mogelijkheden op.
Succes.
Oud 10 november 2011, 17:32   #9 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tadango Bekijk bericht
giro's verlopen op den duur en zijn bedoeld om moment krachten te compenseren. Hier wil je toch een iets ander systeem. Accelleratie sensor is de beste optie.
Sorry Tadango maar een accelleratie sensor (accelerometer) is juist een versnellings opnemer en per definitie niet geschikt! Alle giro's die in de modelbouw worden gebruikt zijn niet echt geschikt voor deze toepassingen. Zoals al geschreven verlopen ze maar ze reageren ook alleen op veranderingen. Dus op het moment dat je gaat bewegen zal hij reageren maar op het moment dat je de beweging stopt, ook al blijf je in een hoek t.o.v. het begin staan, zal de giro terug naar 0 gaan. Alleen de HH zal de stand waarin hij op dat moment staat vast houden. Op het moment dat er tegen gestuurd wordt zal de giro overigen in de tegenovergestelde richting uitslag geven en dat wil je ook niet!
Oud 10 november 2011, 19:10   #10 (permalink)

rexonamen's schermafbeelding

Leeftijd: 55
Standaard

Hallo alles werkt maar als je dit maakt zou ik eerst maar eens googlen staat genoeg op , maar wat jij wilt is op de kant perfect uitvoerbaar maar met zeilen wordt dit een ander verhaal je zeilt namelijk niet altijd (bijna nooit) op een vaste koers je boot word dat net als een klepel , ik kan je zeggen dat je kiel altijd telaat overkomt ,en als het snel gaat heb ik hierboven al beschreven , maar zou zeggen sucses .

gr Rexonamen
rexonamen is offline   Met citaat reageren
Oud 10 november 2011, 19:34   #11 (permalink)

Tadango's schermafbeelding

Leeftijd: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Grundmann Bekijk bericht
Sorry Tadango maar een accelleratie sensor (accelerometer) is juist een versnellings opnemer en per definitie niet geschikt! Alle giro's die in de modelbouw worden gebruikt zijn niet echt geschikt voor deze toepassingen. Zoals al geschreven verlopen ze maar ze reageren ook alleen op veranderingen. Dus op het moment dat je gaat bewegen zal hij reageren maar op het moment dat je de beweging stopt, ook al blijf je in een hoek t.o.v. het begin staan, zal de giro terug naar 0 gaan. Alleen de HH zal de stand waarin hij op dat moment staat vast houden. Op het moment dat er tegen gestuurd wordt zal de giro overigen in de tegenovergestelde richting uitslag geven en dat wil je ook niet!
Zo'n accelleratie sensor meet G krachten. Dus ook de 1G recht naar beneden. Zo noemen ze die dingen nu eenmaak. Telefoon bevat ook een accelleratie sensor en die weet precies wanneer hij recht ligt.
Oud 10 november 2011, 19:43   #12 (permalink)

rexonamen's schermafbeelding

Leeftijd: 55
Standaard

Hellemaal meen eens maar we hebben het over water Golven en niet iets wat je in de hand hebt ,water heeft een onberekenbare beweging die dit niet om kan zetten tot 0 , maar ja geef je nog steeds sucses ,
rexonamen is offline   Met citaat reageren
Oud 10 november 2011, 20:02   #13 (permalink)
xyz

xyz's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

hier dus ook de KMZ51 kan perfect tilt meten ten opzichte van de aarde
met een micro controller meten en omzetten naar een servo puls.

Had een voorbeeld maar heb hem moeten kannibaliseren voor anderen projecten.

Bart,
Oud 11 november 2011, 11:52   #14 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tadango Bekijk bericht
Zo'n accelleratie sensor meet G krachten. Dus ook de 1G recht naar beneden. Zo noemen ze die dingen nu eenmaak. Telefoon bevat ook een accelleratie sensor en die weet precies wanneer hij recht ligt.
Neen! Een acceleratie sensor meet acceleratie! Hij meet de G krachten die optreden TIJDENS accelereren. Wanneer er geen acceleratie of deceleratie optreed is de uitgang van een dergelijke meter 0 (nul)! Zo is het mij altijd geleerd en heb ik het ook meegemaakt toen ik nog bij Fokker werkte. Tijdens de prototype periode van de Fokker 100 en Fokker 50 zijn er honderden vluchten gemaakt met het vliegtuig volgeplakt met accelerometers om trillingen en dergelijke te meten.
Hoekveranderingen en hele trage veranderingen worden met synchro's, giro's en andere apparaten zoals clinometers gemeten.
De sensor in een telefoon is GEEN acceleratie sensor wanneer hij ook stabiele situaties kan meten. De naam zelf zegt het al het is een apparaat dat versnellingen meet. Dat die naam nu ook voor de sensors in telefoons wordt gebruikt is jammer want eigenlijk is het 100% verkeerd. Het komt waarschijnlijk doordat de eerste sensoren WEL accelerometers waren. Ze reageerden alleen op de draaiing, draaide je heel langzaam dan werd het niet opgemerkt!

Snap je nu waarom ik er altijd zo op hamer dat de juiste benamingen en grootheden worden gebruikt? Met de huidige stand van de communicatie is een verkeerd gebruik binnen de kortste keren ingeburgerd en wordt het "normaal". Daarmee zijn dan snel vergissingen mogelijk die in sommige gevallen nare gevolgen zouden kunnen hebben.
Oud 11 november 2011, 12:00   #15 (permalink)

Standaard

Citaat:
This application note describes how accelerometers are used to measure the tilt of an object. Accelerometers can be used for measuring both dynamic and static measurements of acceleration. Tilt is a static measurement where gravity is the acceleration being measured.
http://www.freescale.com/files/senso...ote/AN3107.pdf
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten