Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 13 november 2011, 17:07   #1 (permalink)

DHG500's schermafbeelding

Standaard MC-15 overleden?

Eindelijk zo ver om te gaan vliegen, zender- en vliegaccu's goed geladen, neutraalafstelling servo's gecheckt. Even de zender uit gedaan en daarna.....
....niets! Zender blijft dood.
Accu (#3421, 8NH 2500CS, vers, 4 maal gebruikt) gecheckt, die heeft netjes spanning (10,4V onbelast), stekkerverbinding gecheckt, in orde.
Voedingsdraadjes (accuaansluiting <-> voedingsplug en voedingsplug <-> hoofdprintplaat) doorgemeten, in orde.

Geen oxidatie of doorgebrande componenten of printplaatsporen zichtbaar.
Zender is niet gevallen of gestoten.
Wat kan hier aan de hand zijn (Corrien?)? (en ja, overstappen op 2,4 GHz is een optie maar pas als als deze niet redelijkerwijs niet meer te redden is).
DHG500 is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2011, 17:10   #2 (permalink)
Banned

Leeftijd: 59
Standaard

heeft die geen zekering.?

Mvg Johan
plotterwelt is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2011, 17:19   #3 (permalink)

Standaard

inderdaad, die heeft geen zekering (helaas)
Oud 13 november 2011, 17:28   #4 (permalink)

Leeftijd: 46
Standaard

Aan-uit schakelaar?

Gr. Jan
jan1966 is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2011, 17:30   #5 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Zeker-weten, dat het bij de accusteker allemaal in orde is? Het komt bij deze zender nogal eens voor, dat de aansluitpootjes van de contrasteker zijn losgekraakt uit de print. Verder komt het bij deze contrasteker regelmatig voor, dat de kunststof huls wat omhoog wordt getrokken. Daarna maakt de accusteker prima kontakt met de huls, maar de pootjes komen net niet ver genoeg.

Tenslotte komt het bij de MC15 regelmatig voor, dat een condensatortje gaat lekken. Dit is een zilverkleurig ding, dat op de plek zit, waar de accudraden op de print zitten aangesloten (niet op alle MC15 zenders aanwezig). Als dit zo is, zal de zender voor reparatie moeten worden ingestuurd. Er moeten dan namelijk een aantal dingen worden gecontroleerd/gerepareerd.

Tja, en als het dat ook niet is, zal het voedings-ic wel stuk zijn. Ook dan is het een retourtje servicedienst (of sparen voor een nieuwe zender).
Oud 13 november 2011, 18:13   #6 (permalink)

Standaard

Jan/Corien,

De contrasteker op het kleine laadprintje is in het verleden (vorige eigenaar) al vervangen (al is enige slijtage alweer duidelijk zichtbaar) en zit nog netjes vast. Ik heb nog even doorgemeten, ook aan de hoofdprint komt de accuspanning prima door.

Ik heb alleen onder de hoofdprint 1 grijze condensator kunnen ontdekken naast de aansluiting van de rode en twee witte draden van het laadpintje; die ziet er nog keurig strak en schoon uit. Zo ook de solderingen ervan aan de bovenzijde van de print.

Tja en die voedingsIC ik vrees dat dat aardig in de papieren kan gaan lopen (verzendkosten, diagnose, vervanging), niet?
Ik weet niet of dat wel zinvol is?

Laatst gewijzigd door DHG500; 13 november 2011 om 20:56
Oud 2 december 2011, 19:31   #7 (permalink)

Standaard

Het is zinvol!

Na nog wat één-op-één correspondentie met Corrien de zender naar hem opgestuurd (aangetekend, track&trace en 500,= verzekerd) en binnen een week keurig gerepareerd weer thuis voor een prijsje waarvoor ik misschien net een leuke LiPo kan kopen.

Ik ben reuze blij door de super service van Corrien én dat ik eindelijk met eigen zender heb kunnen vliegen (best spannend, de eerste keer de lucht in met een Easy Star bij een goeie 3 Bft ; alles goed gegaan (al leek het vliegen nergens op door veel te grote uitslagen), 5 min. lekker gevlogen en toch nog veilig geland).

Yeehaa!
Oud 6 december 2011, 22:33   #8 (permalink)

Leeftijd: 40
Standaard

Hee, dat is toevallig. Ik had zo'n 10 jaar geleden exact hetzelfde met mijn MC-15. Ik heb gewoon de zender opengemaakt en alle soldeerpunten opnieuw gesoldeerd (behalve de SMD's). Zender aan en hij deed het weer (ik vlieg er nu nog steeds mee).
Oud 7 december 2011, 15:46   #9 (permalink)

Standaard

Hoi Edwin(ner),

toeval, een MC-15 met vergelijkbare symptomen! Echter, gezien de vervangingen die Corrien heeft moeten aanbrengen was de mijne toch nog wat verder heen. Alleen her-solderen had niet volstaan.

Mooi om te lezen dat je er nog steeds mee vliegt. Ik begin nu net een beetje te ontdekken wat er allemaal mee kan en qua mogelijkheden heb ik nog lang geen andere zender nodig!
En nu iedereen op 2,4 GHz overstapt heb ik steeds minder risico op verstoring waardoor de (kans op) betrouwbaarheid alleen maar kan toenemen!

MC-15 Rulezzz (again )
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten