![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 18 november 2011 Locatie: Gent Belgium Leeftijd: 58
|
Vandaag is de MC 3010 zender toegekomen die ik 2de hands gekocht heb Prachtige staat , waarschijnlijk slechts enkele malen gebruikt In dit forum is er al wat geschreven over de 3V lithium batterij die de opgeslagen gegevens en het programma bewaard . Bij dit toestel was er nog geen probleem , maar ik was van plan om de batterij preventief te vernieuwen . In dit geval is het een grote sanyo CR2450 Lithium cel . Dus eerst even met een goede multimeter nagemeten wat ie nog gaf . Deze geeft nog steeds een spanning van 3.084 Volt na al die jaren ! Nu ben ik aan het twijfelen of ik het risico ga nemen . Kan deze nog enkele jaren mee ? Het is immers niet eenvoudig om de zaak los te solderen . Graag een advies, Wilfried |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
|
Iets wat nog goed werkt moet je afblijven Vervangen kan altijd nog hoor mvg Frederik
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 januari 2009 Locatie: MVC "The Wings" / Oss Leeftijd: 45
|
Die batterij gaat zeker nog jaren mee. Denk maar aan een horloge: het batterijtje dat daar in zit heeft veel minder capaciteit en laat het horloge een aantal jaren lopen. Een horloge verbruikt meer stroom dan een geheugenchip. In computers worden dit soort batterijen ook gebruikt om enkele gegevens te bewaren als de stroom uitgeschakeld is. Deze batterijen gaan vaak langer mee dan de computer zelf.
__________________ Vliegen is voorwaarts vallen... Laatst gewijzigd door evbragt; 19 november 2011 om 00:04 |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 13 september 2004 Locatie: Tilburg Leeftijd: 41
|
ik zou zeggen zet de multimeter er even op en meet hem. moet rond de 3 volt zitten. mvg hans
__________________ Xray nt1 2009 ec, xray XII link, xerun 120a 1s, lrp X11, novarossi 12-3sct, pico evo4, mp blizzard 800 watt, valenta triagle, graupner mx16s, sanwa m11, Xray T2-009. |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
| Citaat:
Deze geeft nog steeds een spanning van 3.084 Volt na al die jaren ! Wat dacht je van deze regel die hij schreef mvg Frederik
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik | |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juni 2010
|
Zelf mooi vanaf blijven en indien het wel nodig is dit door de service dienst laten doen. Dan ben je zeker dat de zender weer werkt zoals het hoort. Ga je er zelf aan prutsen dan weet ik zeker dat je problemen hebt met de zender. Alle instellingen zijn dan weg en ook moet dan alles weer opnieuw gekalibreerd worden.
|
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 30 augustus 2007 Locatie: Alem
|
Even contact opnemen met de man van de service dienst: Corrien, en vragen naar de voorwaarden voor de gratis 2.4 Ghz actie van multiplex bij het uitvoeren van een service beurt. Hans http://www.modelbouwforum.nl/forums/...nk-module.html Laatst gewijzigd door glasbloazer; 19 november 2011 om 08:59 Reden: link toegevoegd |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Eerlijk gezegd heb ik bij deze zenders altijd wat leedvermaak als de eindgebruiker zelf de lithium batterij heeft vervangen. Bij de oude versie (t/m V2.3) verschijnt er daarna "memory defekt" in beeld en bij de nieuwe versie (V3) komt dan de melding "8 kb free" of "32 kb free". Vervolgens moet de zender dan worden ingestuurd naar de servicedienst omdat-ie het echt niet meer doet. Vervangen van zo'n batterijtje moet je dus niet zelf doen en zo lang de spanning ervan nog boven 3 Volt is duurt het nog vele jaren voordat daartoe een noodzaak is. In service vervangen we ze eigenlijk alleen als de klant dat graag wil en in sporadische gevallen als er een defekt aan de zender is opgetreden. Aan zo'n batterijtje besteden wij bij een servicebeurt dus weinig aandacht. Er zijn echter genoeg andere zaken, waaraan we onze tijd besteden bij zo'n controlebeurtje. Trouwens, als bij deze zenders het lithium batterijtje leeg begint te raken verschijnt er vanzelf in beeld "Memoryverlust droht. Zurück zum Service".
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. Laatst gewijzigd door Corrien; 19 november 2011 om 09:56 |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Het wordt winter Wilfried, goede gelegenheid om je 2e hands zender door Jan te laten controleren http://www.modelbouwforum.nl/forums/...nk-module.html Jan's adres, NL http://www.multiplex-rc.de/service/s...-adressen.html
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 19 november 2011 om 15:33 |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |