![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 22 november 2011 Leeftijd: 40
|
Beste, Een tijdje terug heb ik een tweetal rc boten gekregen, een grote blusboot, de dusseldorf en een wat kleinere speedboot. De hele blusboot is kompleet, inclusief zender, ontvanger, vele servo's, pompen, sirenes, lampen, motoren, een doos met snoeren, noem maar op. De hele set dateert van ongeveer 1980. Het leek me -als beginner- wat te ambitieus om meteen met de blusboot te starten en dus ben ik met de speedboot begonnen. Ik heb om te beginnen een servo aan de ontvanger aangesloten, de ontvanger voorzien van stroom, de zender aangezet maar er gebeurd helemaal niets. In principe kan alles natuurlijk defect zijn, maar hoe kom ik daar nou achter ? Hoe controleer ik b.v. of de zender nog werkt? Of de ontvanger? Of de servo? het betreft de volgende apparatuur: -Zender: Robbe Terratop -Ontvanger: Robbe Luna FM -meerdere Servo's van het type Robbe RS20 Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen. Alvast bedankt, Jeroen |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 24
|
Allereerst wat zijn de spanningen van de gebruikte accus? en zover ik mij kan herinneren zit er een voltmeter op de terratop ter indicatie. Doet die uberhaupt iets? Zitten de kristallen juist? TX in de zender en RX in de ontvanger met beiden hetzelfde kanaal nummer? Ik kan een waslijst aan punten op gaan noemen hier maar begin hier eerst maar eens mee.
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #3 (permalink) | |
| Citaat:
De voltmeter van de zender staat in het groen als hij aan staat. De kristallen zitten er in en TX bij de zender en RX bij de ontvanger, zelfde code (50 zo uit mijn hoofd). De ontvanger is voorzien van stroom. Het gekke is dat ik op alle uitgangen van de zender 6V meet, klopt dat eigenlijk wel (heb geen idee hoe zo'n servo werkt). Gr Jeroen Edit: in de zender zitten een 8-tal nieuwe batterijen a 1,5 V. De ontvanger moet het doen met een 4-tal nieuwe batterijen a 1,5 V | |
| | |
| | #4 (permalink) | |
| Citaat:
je meet 6V op de ontvanger. De zender zit in het groen. Dat houdt in dat er spanning op beiden is. Kan je eens een foto maken van de gehele installatie? Mogelijk zien we wat er mis gaat.
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen | |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Citaat:
http://home.kpn.nl/jeroenhog/SANY0082.JPG http://home.kpn.nl/jeroenhog/SANY0083.JPG Gr Jeroen Edit: Ik heb er ook nog een kabeltje bij voor Direct servo control, maar zou dat kunnen met deze ontvanger en zo ja, waar sluit ik hem dan op aan? Laatst gewijzigd door jeroenhog; 22 november 2011 om 23:11 | |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Zender en ontvangerkristall zijn verschilend. Welke teksten staan op de kristallen? Bij aanvang altijd eerst zender aanzetten, vervolgens de ontvanger. Na afloop eerst de ontvanger uitzetten en de zender als laatste. Een actieve ontvanger mag nooit zonder zendersignaal zitten. Bij gebrek aan signaal pikt ontvanger allerlei rommel op, servo's gaan trillen of lopen vast in een hoek, trekken daarbij veel stroom.
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 22 november 2011 om 23:20 |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Citaat:
In de zender zit een kristal: FM TX 50 40.665 FM In de ontvanger zit een kristal FM RX 50 40.66 Gr Jeroen | |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
sluit je servo eens op een ander kanaal aan of als je er meerdere hebt verspreid ze over de ontvanger. Ik weet niet welk kanaal welke functie op de knuppel is. Mogelijk dat je daar de mist in gaat.
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
De kristallen horen bij elkaar en zitten op de goede plaats. Kan zijn dat een kristal kapot is. Probeer eens of er vermogen uit de antenne komt: Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl -> RC Techniek en elektronica -> Zendvermogen testen Het is ook nuttig om beetje door de andere, voor jou relevante, FAQs te neuzen. Accuusteker mag je overal in de ontvanger steken. Alle plussen en alle minnen zijn in de ontvanger doorverbonden.
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| | #10 (permalink) | |
| Citaat:
Verder:e.e.a. lijkt wel met elkaar te communiceren, want wanneer ik het volgende doe: - zender + ontvanger uit - met de hand verdraaien van de servo - ontvanger aan en wanneer ik nu de zender aan zet dan gaat de servo naar de nul stand... | |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
En het werkt! Mijn dank is groot. Ik heb niets wezelijks aan de opstelling veranderd, maar ik vermoed dat er een paar contactjes geoxideerd waren, want na een paar keer ompluggen doet alles het naar behoren! Leuk en actief forum, ik zal hier vaker te vinden zijn. Nogmaals bedankt allen.
|
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Je hebt dus een Terra Top FMS met een dinplug bovenop de zender (er zijn diverse typen Terra- en TerraTop-zenders geweest). DSC-kabel: Je sluit de plug aan op de dinplug van de zender en de servosteker naast SO4 op de dsc-ingang van de ontvanger (de steker zonder tekst). Vervolgens schakel je zowel de zender als de ontvanger in. De kabel zorgt er voor, dat het hoogfrequent module uitgeschakeld blijft, terwijl er toch een (rechtstreekse) verbinding tussen zender en ontvanger ontstaat. Het voordeel is nu, dat je geen anderen kunt storen en zelf ook niet gestoord kunt worden door externe invloeden. Daarnaast is de stroomopname van de zender veel lager, zodat je langer vooruit kunt. In de zender zijn blijkbaar de kanaalstekers geoxideerd geraakt en heb je deze nu door het ompluggen gereinigd. Deze oxidatie kan door het lange stil liggen zijn veroorzaakt, maar het kan net zo goed gekomen zijn door lekkage van de accu, die er nog in zat. Als dit laatste het geval was, zie je dat onmiddellijk aan de accusteker. In dit geval is het zaak de zenderprint goed te controleren op oxidatie en als dit aanwezig is, zo goed mogelijk te verwijderen (harde tandenborstel en alcohol gebruiken). Ook moet je nog één controle op de ontvanger uitvoeren: - enkele servo's aansluiten. - kanaal 1 op de zender (als de bruine steker op positie 1 zit is dit de rechter knuppel links-rechts) volledig naar rechts bewegen, inclusief de trim. Daarna volledig naar links, inclusief de trim. - als alles normaal blijft werken is de ontvanger in orde. - als de servo's opeens andere posities innemen moet er een (kleine) reparatie aan de ontvanger worden uitgevoerd of moet je een andere ontvanger nemen.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #13 (permalink) | |
|
Ik heb even het e.e.a. geprobeerd en de servo's reageren niet raar, dus aldaar geen probleem. Ik ben er inmiddels wel achter de eerste uitgang van de ontvanger niet werkt (sei), door de stekker in de zender om te prikken en gebruik te maken van dsc ben ik er zeker van dat dit het geval is en het niet in de zender zit. Vooralsnog is dit geen probleem, ik heb voor de boot maar 2 kanalen nodig.... Gr jeroen Citaat:
| |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |