Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 1 december 2011, 12:33   #16 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Twee condensatoren in serie levert de helft van de capaciteit, dus dat moet je niet doen. Als er al wat ontstoring op de motor zit, zou ik het daar laten, vooropgesteld dat het correct is aangesloten.

Correctie: ik had de waarden van de condensatoren natuurlijk moeten aangeven in nF, oftewel nanoFarad. Inmiddels is dat gecorrigeerd (N.P.S. bedankt voor het opmerkzaam maken).

Laatst gewijzigd door Corrien; 1 december 2011 om 18:58
Corrien is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2011, 21:27   #17 (permalink)

Indoorvlieger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Corrien Bekijk bericht
Twee condensatoren in serie levert de helft van de capaciteit, dus dat moet je niet doen. Als er al wat ontstoring op de motor zit, zou ik het daar laten, vooropgesteld dat het correct is aangesloten.

Correctie: ik had de waarden van de condensatoren natuurlijk moeten aangeven in nF, oftewel nanoFarad. Inmiddels is dat gecorrigeerd (N.P.S. bedankt voor het opmerkzaam maken).

Het is zo aangesloten door de vorige eigenaar van dit bootje. Ik heb ook al de losse ontvangeraccu verwijderd, die door de eveneens aangesloten BEC overbodig was geworden. En de bedrading al wat aangepast, zo moest je kiezen tussen of de verlichting aansluiten, of de motor, maar varen met verlichting was onmogelijk. Waarschijnlijk had de vorige eigenaar 2 condensatoren bij de motor gekregen, dat doet Graupner ook met hun Speed motoren die niet intern zijn ontstoord. En toen gedacht, laat ik die dan maar allebei tussen de motorpolen solderen. Omdat het redelijk werkte heb ik het eerst laten zitten, zodat onze dochter zo snel mogelijk ermee kon varen, maar in mijn achterhoofd had ik wel dat die 2 condensatoren niet helemaal waren zoals het hoort.

Ik heb er nu eentje tussenuit gehaald, dus nu 1 condensator over voor de niet ontstoorde motor. En als bonus lijkt de reikwijdte met ingeschoven antenne en draaiende motor bij de boot die als "donor" heeft gefungeerd, ook nog eens verbeterd, wat overeenstemt met je opmerking dat de werking bij 2 in serie wordt gehalveerd. Nu even moed verzamelen om de nu losse condensator op de kleine motor te solderen, in de krappe ruimte waar de motor in zit...

Edit: het waren wat spannende momenten, maar er zit nu een condensator tussen de polen van het tot voor kort niet ontstoorde motortje. Reikwijdte-test binnen leek goed, met 1 segment antenne uitgeschoven ook bij volgas geen stotteringen op het gas. Hopelijk laat het weer morgen een proefvaart toe. Ik ben benieuwd of het bereik nu een stuk beter zal zijn. Zou wel moeten, de antenne in het model ligt zo hoog mogelijk, en zover mogelijk van motor en regelaar af als fysiek mogelijk in de kleine ruimte.

Laatst gewijzigd door Indoorvlieger; 2 december 2011 om 00:09
Indoorvlieger is offline   Met citaat reageren
Oud 2 december 2011, 06:43   #18 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Voor nog betere onstoring en langere levensduur van borstels kun je ook nog een Schottky diode (schakelt snel) over de motoraansluitingen solderen. In sper-richting! Zoek maar eens op schottky AND ontstoren. Let op: daarna kun je motor niet meer zonder meer ompolen, de diode vormt dan een kortsluiting, slecht voor regelaar
zelfbouw e-motor tipszelfbouw e-motor group • current kills

ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 2 december 2011, 07:50   #19 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ron van sommeren Bekijk bericht
Voor nog betere onstoring en langere levensduur van borstels kun je ook nog een Schottky diode (schakelt snel) over de motoraansluitingen solderen. In sper-richting! Zoek maar eens op schottky AND ontstoren. Let op: daarna kun je motor niet meer zonder meer ompolen, de diode vormt dan een kortsluiting, slecht voor regelaar
Maar... dan kun je ook niet meer achteruit, toch? Dat zou niet handig zijn...
Oud 2 december 2011, 07:52   #20 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Inderdaad, achteruit is niet meer bruikbaar.
zelfbouw e-motor tipszelfbouw e-motor group • current kills

ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 2 december 2011, 08:19   #21 (permalink)

Standaard

Dan niet van toepassing op mijn model, hooguit voor heli's en vliegtuigen, maar die hebben vaak toch geen achteruit op de regelaar, dus komt ompolen niet voor lijkt me.

Edit: en net even getest, helaas heeft de condensator niet veel geholpen. Het bereik met ingeschoven antenne en motor volgas is wel iets beter maar op ongeveer 50m stottert het gas nog op vol gas. Dit gebeurde voor het ontstoren iets eerder, dus ook hier een kleine verbetering, maar ik had op meer effect gehoopt. Bij iets onder volgas gaat het wel goed. Dus of alleen maar volgas varen als het bootje iets dichterbij is, of toch nog maar wat harder op zoek naar de originele antenne...

Laatst gewijzigd door Indoorvlieger; 2 december 2011 om 11:58
Indoorvlieger is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten