Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 25 november 2011, 16:55   #1 (permalink)

Indoorvlieger's schermafbeelding

Standaard Lengte zenderantenne kritisch?

Recent viel de antenne van de zender van 1 van mijn boten uit elkaar. Repareren mocht niet meer baten, dus een antenne van een andere zender geleend. Deze is wel een stukje korter dan de originele antenne. Nu had ik vandaag, de eerste keer varen sinds dit euvel, wat problemen met de reikwijdte. Nu kan het zijn dat het aan de omgeving heeft gelegen, ik was aan het varen tussen 2 stukjes kademuur, waardoor reflecties kunnen zijn opgetreden, en het signaal op bepaalde punten wordt uitgedoofd. Of het is toch de nu iets kortere antenne. Of komt die lengte niet zo kritisch?
Oud 25 november 2011, 17:28   #2 (permalink)

Wes56's schermafbeelding

Leeftijd: 30
Standaard

Lees dit eens: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...rantennes.html
Mvg Wes.
Wes56 is offline   Met citaat reageren
Oud 25 november 2011, 20:54   #3 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wes56 Bekijk bericht
Bedankt voor de tip, maar mijn vraag gaat juist over de antenne op de zender.
Oud 25 november 2011, 20:57   #4 (permalink)
Banned

Leeftijd: 59
Standaard

Geen juiste antenne = schlecht bereik.
En dat is bij zender en ontvanger gelijk.

Bijde hebben de juiste lengte nodig om goed te werken.

Mvg Johan
plotterwelt is offline   Met citaat reageren
Oud 27 november 2011, 14:03   #5 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Voor zend en ontvangst antennes gelden in principe dezelfde regels. Zeker bij onze modelbesturingszenders is de lengte van de antenne belangrijk. Net als bij de ontvangers is de zender antenne een afgestemde kring samen met onderdelen in de zender. Als de antenne niet de juiste lengte heeft KAN dat dramatisch veel reikwijdte kosten. Pas dus op.
Oud 29 november 2011, 13:21   #6 (permalink)

celtic's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

De antenne voor de zender moet aangepast
zijn aan de golflengte bv 1/4.
celtic is offline   Met citaat reageren
Oud 29 november 2011, 16:52   #7 (permalink)

N.P.S.'s schermafbeelding

Leeftijd: 64
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door celtic Bekijk bericht
De antenne voor de zender moet aangepast
zijn aan de golflengte bv 1/4.
Gelukkig niet. Dan had je op de 27- 35- en 40 MHz te maken met meterslange antennes. Zoals al eerder aangegeven wordt een antenne met een handelbare lengte door de antennekring kunstmatig verlengt.
Oud 30 november 2011, 19:53   #8 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Grundmann Bekijk bericht
Voor zend en ontvangst antennes gelden in principe dezelfde regels. Zeker bij onze modelbesturingszenders is de lengte van de antenne belangrijk. Net als bij de ontvangers is de zender antenne een afgestemde kring samen met onderdelen in de zender. Als de antenne niet de juiste lengte heeft KAN dat dramatisch veel reikwijdte kosten. Pas dus op.
Dan hoop ik dat ik nog een exact dezelfde antenne kan scoren, het bereik is nu met vol uitgeschoven antenne (althans, wat er nog van rest) krap 2 tot 3 keer zo groot als dat met ingeschoven antenne.
Oud 1 december 2011, 00:37   #9 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Mocht je de antenne gesloopt hebben door hem iets te enthousiast open te schuiven dan kun je de getroffen twee segmenten weer (goed!) aan elkaar solderen.
zelfbouw e-motor tipszelfbouw e-motor group • current kills

ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2011, 10:06   #10 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indoorvlieger Bekijk bericht
het bereik is nu met vol uitgeschoven antenne (althans, wat er nog van rest) krap 2 tot 3 keer zo groot als dat met ingeschoven antenne.
Dat is raar. Uiteraard neemt het zendvermogen dramatisch af als de lengte van de zenderantenne niet meer klopt, maar dat heeft niet zó'n gigantische invloed op het bereik als wat jij schets. Het is namelijk zo, dat als het zendvermogen kwadratisch afneemt het bereik halveert.

Als de zenderantenne een stukkie korter of langer is dan wat-ie moet zijn krijg je niet, dat je dan nog slechts 10 % van het vermogen overhoudt. Misschien, dat het halveert, maar beslist niet meer. Overigens is bij een zenderantenne uitsluitend van belang, dat-ie dezelfde lengte heeft. Als je dus een te lange antenne kunt opduikelen kun je deze gewoon gebruiken door één of meer segmenten in te schuiven. En wat Ron schrijft, je kunt bij een breuk de stukken ook aan elkaar solderen.

Ps. uiteraard zijn deze laatste adviezen niet van toepassing als je de zender gebruikt voor modelvliegen. Er is dan maar één oplossing: dezelfde zenderantenne aanschaffen.

Laatst gewijzigd door Corrien; 1 december 2011 om 10:19
Corrien is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2011, 11:08   #11 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ron van sommeren Bekijk bericht
Mocht je de antenne gesloopt hebben door hem iets te enthousiast open te schuiven dan kun je de getroffen twee segmenten weer (goed!) aan elkaar solderen.
Dat is inderdaad gebeurd, alleen had ik de getroffen delen ingeschoven aan elkaar gesoldeerd, zodat de zender met antenne opgeschroefd nog in de koffer kan. Deze antenne verdwijnt met het onderste segment een stuk binnenin de behuizing van de zender (net zoals bij bijv. de Futaba T2-ER zenders), en soms is het erg lastig om het schroefgaatje op gevoel te vinden. De antenne kan binnenin vrij bewegen, dus meestal zit je er net naast, en "pakt" het schroefje niet. Om dit elke keer buiten, ook bij wat frisser weer te moeten doen, zag ik niet zo zitten. Dus ik laat de antenne er het liefst op geschroefd zitten.

@corrien: Het feit dat de kleine aandrijfmotor niet ontstoord is zal er ook mee te maken hebben. Helaas zijn de RC spullen door de vorige eigenaar zo ingebouwd dat alles gelijmd zit (ook wel logisch voor een klein model waar je extra op gewicht moet letten) en is er nauwelijks ruimte om met een soldeerbout bij de motor en aansluitdraden te komen. Met de volledige antenne was het bereik genoeg om tot de afstand waarbij je het model nog goed kan zien te overbruggen, maar nu niet meer. Het is ook maar een goedkoop zendersetje, maar daardoor perfect om overal mee te nemen.

Dus ik moet of de originele antenne te pakken zien te krijgen, of toch die ontstoring in zien te bouwen, of een goedkoop 2.4 GHz setje zien te vinden. Althans, ik had begrepen dat je daarmee wat verder kan komen totdat storing een kans krijgt, omdat storing beter onderdrukt wordt.

Wat betreft die ontstoring, ik heb geleerd dat je dan met 3 condensatoren moet werken, en dat tot nu toe meestal gedaan, maar ik zie ook constructies met alleen een condensator tussen de polen, of alleen de 2 condensatoren tussen polen en motorcan. 3 stuks zal uiteraard het meest effectief zijn, maar betekent veel risicovol geknutsel in een kleine ruimte. Van de 2 deels aangebrachte condensatoren, welke heeft het meest effect, die ene tussen de polen, of die 2 tussen polen en motorcan?
Oud 1 december 2011, 11:32   #12 (permalink)

Standaard

Uiteraard is een complete ontstoorset met 3 condensatoren en twee spoelen het meest effectief. De twee spoelen zie je al vele jaren niet meer omdat dit onhandig werkt en soms zie je inderdaad ook minder dan 3 condensatoren.

Wat ik zelf eerst eens zou proberen is een condensator aanbrengen over de motordraden, zo dicht mogelijk in de buurt van de motor of liefst op de motor.

Om een indicatie te geven: mijn vaarmaatje-zaliger (hij is 82 geworden) had zo'n miniatuur vertragingsmotortje gekocht en ingebouwd voor de radar. Uiteraard niet-ontstoord en alles dichtgelijmd. Dat stoorde gigantisch, ook al was de stroomopname maar 10 mA. Natuurlijk heeft-ie het nodige commentaar gekregen, dat-ie niet eerst even had gevraagd en moest-ie dat jaren later nog steeds horen. Ik heb toendertijd op meer dan 20 cm afstand van het motortje over de draden een condensatortje gesoldeerd en de storing was voldoende onderdrukt. Oftewel: iets is beter dan niets en als je geluk hebt is het probleem voldoende verdwenen.
Oud 1 december 2011, 11:37   #13 (permalink)

Standaard

Ok, de draden een klein stukje van de motor deels kaal maken en daar een condensator overheen zetten zal misschien net lukken. Maakt de waarde van de condensator nog veel uit? Ik heb namelijk in 1 bootje gezien dat er 2 aan elkaar gesoldeerde condensatoren tussen de motorpolen zitten, terwijl die waarschijnlijk bedoeld waren om tussen polen en motorcan te zetten. Dus daar kan ik er wel eentje van "lenen" denk ik.
Oud 1 december 2011, 11:44   #14 (permalink)

Standaard

De waarde is niet erg kritisch, als er maar wat tussen zit. Vroeger was het gangbaar om er ééntje van 47 nF en twee van 10 nF te nemen, tegenwoordig zie je vaker één van 100 nF en twee van 47 nF. De laagste waarden gaan daarbij van motorpool naar motorhuis en de hoogste zit tussen beide aansluitingen.

Laatst gewijzigd door Corrien; 1 december 2011 om 12:51
Corrien is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2011, 12:23   #15 (permalink)

Standaard

Weet ik genoeg, als ik het waag om er wat tussen te zetten, haal ik die extra condensator, die tussen de polen van de motor zit van het bootje waar ik eerder naar verwees, er tussenuit. Die heeft dan toch weinig zin, eentje is ook daar voldoende, 2 in serie geeft geen beter resultaat, vermoed ik zo. Maar ja, de vorige eigenaar had ook zowel de BEC van de regelaar, als een losse ontvangeraccu tegelijk op de ontvanger aangesloten...

Laatst gewijzigd door Indoorvlieger; 1 december 2011 om 13:53
Indoorvlieger is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten