![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 8 maart 2008 Locatie: zeeuws-vlaanderen Leeftijd: 49
| Vraagje. Ik heb een toestel gezien waar een motor voor geschreven word van 950kv. Nu heb ik een motor van 350watt. Ik heb op het net gezocht en kwam daar een rekenmodel tegen waar je, je gegevens in kan voeren en tadaaaaaaa... wala, de uitkomst komt er zo uit gerold. Tjonge daar kwamen daar een partij getallen uit gerold, ik voelde mij gelijk miljardair. Maar je voelt hem al komen zeker? ![]() Ik ben niets wijzer geworden, ik zag door de getallen de uitkomst niet. ![]() Dus mijn vraag, komt 950kv overeen met 350 watt. Dus bij deze. Mvg Pascal |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 25 februari 2008 Locatie: Hoorn (NH) Leeftijd: 18
|
Hangt af van meerdere factoren, oa cellenaantal en aantal magneten, opgegeven amperage ed.. en ook motormaat. meer info zou wel handiger zijn. Maar staar je niet blind op het wattage.. het is maar een modelopgaaf. ik heb een Turnigy S15 in een MPX Funcub zitten, en volgens een loggertje trek ik op een 3s lipo nog geen 15A.. en dat is dus pak m beet 180w.. volgens HK is het een 300W motor. er zijn teveel variabelen is het moreel.
__________________ Rigidheli.com, Gens Ace Batteries, RCbearings, Rapid Eyewear Hulp of (3D) Vliegles nodig? Heliexpert |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 9 november 2009 Locatie: Merksem
|
Er zullen zeker en vast betere en vollediger antwoorden komen dan dit. De kv's van een motor hebben absoluut niks te maken met het vermogen. die 950kv betekend dat uw motor 950 toeren doet per volt. (als hij het aankan natuurlijk) Een motor met lagere kv is geschikt voor grotere batterij-spanning. Het voordeel is dat je bij een hogere batterij spanning, (en een lagere kv) minder stroom verbruikt. Vermogen = spanning x stroom (en eventueel x rendement - naargelang over welk vermogen je het hebt) De faktor kv zit niet in deze vergelijking. Die kv's zijn belangrijk om het aantal toeren te bepalen dat uw schroef gaat doen, als je bij een hogere spanning werkt. Je kan die toeren immers niet zonder problemen zomaar verhogen. |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 9 november 2009 Locatie: Merksem
| eCalc: propCalc - Propeller eMotor Calculator** (c) by Markus Mller Op deze site kan je 1 en ander eenvoudig narekenen. Afhankelijk van het gewicht en het soort van toestel dat je hebt, heb je meer of minder vermogen nodig. Stel dat je 100A nodig hebt bij 3S (12,6V) , dan zou je bij een 4S (dus 16.8V) slechts 75A nodig hebben. (en bij nog meer cellen, nog een lagere stroom) Een lagere stroom heeft veel voordelen: goedkopere cellen, goedkopere ESC, dunnere draden,.... Maar omdat je met en hogere spanning werkt, moet uw motor minder kv's hebben. Je kan het toerental immers niet oneindig opdrijven... Hoe meer toeren je doet, des te meer vermogen heb je nodig. Dus het toerental moet ongeveer gelijk blijven. Laatst gewijzigd door lucw; 27 november 2011 om 22:53 |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Lid sinds: 28 april 2009 Locatie: Dicht bij Oudewater Leeftijd: 45
| Citaat:
__________________ Groeten, Arie Laatst gewijzigd door Arier; 3 december 2011 om 11:10 | |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
| Rechtstreeks en zonder omhalen is het antwoord NEE. 950kv zegt alleen iets over het toerental dat de motor zal maken en dat kan een motortje zijn van 0,1Watt maar ook ้้n van 1kiloWatt en veel meer. Wanneer je het wilt vergelijken met een verbrandingsmotor. Je kan een 3,5cc motor hebben die 13000 toeren/min kan maken en dat motortje levert dan bijvoorbeeld maximaal 550Watt. Dan ga je naar een 10cc motor die ook 13000 toeren/min kan draaien. Het vermogen dat die motor kan leveren is niet minder dan 1,3 kiloWatt maar het toerental is hetzelfde. Een motor levert 1pk (dat is 746Watt) wanneer hij een gewicht van 1 kilogram in 1 seconde 1 meter omhoog trekt. Het toerental en het koppel van een motor zijn dus wel belangrijk bij het bepalen van het vermogen. Het is echter niet zo dat bij ้้n toerental ook ้้n vermogen hoort. Het is over het algemeen wel zo dat een langzaam draaiende motor meer koppel heeft dan een snel draaiende motor. Dus een 950kv motor van 350 Watt zal een hoger koppel hebben dan een 1900kv motor van 350 Watt. Grofweg gezegd is het koppel de helft omdat het toerental het dubbele is. In de praktijk zit er meer aan vast.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #9 (permalink) | ||
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
| Je titel geeft geen informatie over je probleem Pascal. Sommige mensen zullen daardoor voor nop de discussie openen, terwijl andere mensen, die je wellicht wel kunnen helpen, de discussie misschien niet in zullen gaan. Informatieve titels zijn handig voor jou EN voor het forum (zoeken). Citaat:
Citaat:
Zie ้้n na laatste hoofdstukje, What Do the Kv Numbers On Motors Mean? EVERYTHING YOU WANTED TO KNOW ABOUT ELECTRIC POWERED FLIGHT: A Beginner's Guide Table of Contents
__________________ Vriendelijke groeten Get a life ... get a Watt-meter!!! Drive Calculator volts jolt zelfbouw e-motor tips zelfbouw e-motor group current kills Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 28 november 2011 om 17:53 | ||
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 8 maart 2008 Locatie: zeeuws-vlaanderen Leeftijd: 49
| Nu is het mij duidelijk. Iedereen bedankt voor jullie tijd en geduld om mij wegwijs te maken in deze materie. Ron, de volgende keer ga ik een doel bewuste titel plaatsen, je heb helemaal gelijk. ( volgens mij komt dat wel vaker voor Mvg Pascal. |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
En weer een tevreden klant Voor Scorpion- = Dualsky- = MM-Calc zijn is video-instructie beschikbaar, part 1 en part 2: Innov8tiveDesigns.com -> Howto videos Het is geen kunst om een hoge Kv te halen, dat is slechts een kwestie van
__________________ Vriendelijke groeten Get a life ... get a Watt-meter!!! Drive Calculator volts jolt zelfbouw e-motor tips zelfbouw e-motor group current kills Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 28 november 2011 om 18:10 |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |