Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 2 december 2011, 17:01   #16 (permalink)

Conrad.'s schermafbeelding

Standaard

Er wordt hier gepraat over 2-honderste volt en dit moet dan met een multimeter gemeten worden. Want een secure voltmeter (compensator) heeft bijna niemand in huis.
Welke afwijking hebben de gangbare huis en tuin multimeters? Als je een heel goede hebt dan heb je al een afwijking van +/- 1 procent en bij een cel met een spanning van 4.17 volt is dat al een range van 0.08 volt. Wat wil je dan eigenlijk nog meten?
Voor mij is het water naar de zee dragen.
Oud 2 december 2011, 23:41   #17 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Als je naar de absolute spanningen gaat kijken heb je gelijk Conrad. In dit geval wordt er een aantal cellen gemeten en zijn de onderlinge verschillen van belang. Om die verschillen te meten is de nauwkeurigheid van de meter niet van groot belang. Zolang je alle cellen met DEZELFDE multimeter meet kan je de gemeten spanningen tot op het laatste cijfer met elkaar vergelijken. De fout is namelijk voor elke meting hetzelfde.
Je moet natuurlijk wel alle cellen direct na elkaar meten en niet één cel vandaag, de volgende morgen en de volgende weer een paar dagen later. De fout kan in die tijd behoorlijk verschillen.
Wanneer je dus 4,178 meet op cel één, 4,210 op cel twee en 4,195 op cel drie dan kan je de onderlinge verschillen goed zien. Het is best mogelijk dat de multimeter 0,07V te veel aangeeft maar dat is dus bij alle drie de cellen! De onderlinge verschillen blijven hetzelfde.
Oud 4 december 2011, 01:03   #18 (permalink)

Leeftijd: 46
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Grundmann Bekijk bericht
Als je naar de absolute spanningen gaat kijken heb je gelijk Conrad. In dit geval wordt er een aantal cellen gemeten en zijn de onderlinge verschillen van belang. Om die verschillen te meten is de nauwkeurigheid van de meter niet van groot belang. Zolang je alle cellen met DEZELFDE multimeter meet kan je de gemeten spanningen tot op het laatste cijfer met elkaar vergelijken. De fout is namelijk voor elke meting hetzelfde.
Je moet natuurlijk wel alle cellen direct na elkaar meten en niet één cel vandaag, de volgende morgen en de volgende weer een paar dagen later. De fout kan in die tijd behoorlijk verschillen.
Wanneer je dus 4,178 meet op cel één, 4,210 op cel twee en 4,195 op cel drie dan kan je de onderlinge verschillen goed zien. Het is best mogelijk dat de multimeter 0,07V te veel aangeeft maar dat is dus bij alle drie de cellen! De onderlinge verschillen blijven hetzelfde.

mee eens !!!!. zo lang onze spullen niet geijkt zijn.. houden we dit...!

probeer je balancer even en dat mijn verhaaltje.. mocht dit niet gaan werken ??? tja ...dan zit er niks op dan er genoegen mee te nemen of is bij een vriend proberen die een andere oplader heeft. mischien kan daar nog wel eens verschil in zitten.

nou, nu nie meer lullen, gewoon doen !!!!

gr
huug is offline   Met citaat reageren
Oud 4 december 2011, 07:18   #19 (permalink)
Banned

Leeftijd: 59
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lindert Bekijk bericht
Ik heb een losse balancer, gebruik deze voor het aflezen van spanning na het vliegen. Zal ze met deze eens balanceren.
Zolang jij niet eerst gaat meten per cel is alles wat je doet zinlos in mijn ogen.

Ik heb bv.een meet kabel gemaak om elke lipo per cel even te kunnen meten.

Dit doe ik 2x per jaar .
Verder kijk ik er nooit naar , of een lipo moet iets bol gaan staan na gebruik .

Mvg Johan
plotterwelt is offline   Met citaat reageren
Oud 4 december 2011, 10:01   #20 (permalink)

Lindert's schermafbeelding

Standaard

Ik zal gewoon gaan vliegen met de lipo's en me er niet teveel zorgen over maken, het verschil zit hem niet in 1V he...
Zal ze zsm met een multimeter meten en de gegevens opschrijven en zal dit na 30cycli ook nog eens doen, zien welke cellen er achteruit zijn gegaan.
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten