![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Banned Lid sinds: 1 januari 2003 Locatie: nijmegen
|
Hallo, Wat ik wil: Ik wil een fotocamera mee de lucht in nemen, en deze kunnen "triggeren" van uit de lucht. Nu heb ik het e.a. bedacht en proberen uit te werken alleen blijkt mijn rc switch overleden. Deze switch: HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Receiver Controlled Switch Wat ik dacht te doen was het volgende: Ik pak een afstandsbediening die bij de camera hoort, en soldeer de remote switch op de plek normaal de 2 "pads" op de afstandsbediening m.b.v. een knopje met elkaar worden verbonden. Wat lastig om uit te leggen, maar inplaats van dat je een knop indrukt op de afstandsbediening om vervolgens het circuit in de afstandsbediening te verbinden, doe je dit nu met de switch. Helaas blijkt dus de remote switch van hobbyking te zijn overleden dus nu zoek ik een alternatief. Ik had al gedacht om een mini relais te pakken, en deze te bedienen m.b.v. een printje uit een servo alleen leek mij dit wat omslachtig. Wie o wie heeft een schematje of een idee voor een elektronisch relay welke via de zender aan en uit gezet kan worden? Alvast hartelijk dank! |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 25 februari 2008 Locatie: Hoorn (NH) Leeftijd: 18
|
Een servo bovenop de ontspannerknop?
__________________ Rigidheli.com, Gens Ace Batteries, RCbearings, Rapid Eyewear Hulp of (3D) Vliegles nodig? Heliexpert |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juni 2003 Locatie: Groningen Leeftijd: 31
|
Hoe heb je de switch aanesloten op de AB? Foto?
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 5 juli 2004 Locatie: Perk - Belgie Leeftijd: 41
|
de simpelste switch die ik ooit gemaakt heb echter nadien ben ik wel met circuits van Conrad verder gegaan (voor lampjes etc). Dit had ik toen gewoon liggen en was snel gemaakt.
__________________ http://verretdeprest.be/ |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Bedankt voor de reactie's! Inderdaad, een servo is een optie alleen heb ik dat al meermalen gedaan en wil daar nu van af. De remote zal dienst doen i.c.m. een Sony nex5. Leuk Perk, die oplossing Nu zijn er wel oplossingen zoals een Gentled alleen wil ik het zelf maken. tandango, hierbij een foto van de afstandsbediening: ![]() als je goed kijkt zie je 2 soldeer plekken op de remote. Het ziet er niet netjes uit maar da's de hars die reflecteerd. Verbind je die 2 punten dan maakt hij een foto. Ik zoek dus iets wat die 2 punten kan verbinden. Laatst gewijzigd door ramsus42; 1 december 2011 om 15:38 |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
| Citaat:
Ik vermoed dat je 'm wilt triggeren vanaf de grond...
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was Laatst gewijzigd door bdoets; 1 december 2011 om 15:51 | |
| | |
| | #8 (permalink) | |
| Lid sinds: 25 februari 2008 Locatie: Hoorn (NH) Leeftijd: 18
| Citaat:
Nee, hij wilt de remote van de camera ook de lucht in sleuren om zo de camera niet te hoeven aanpassen
__________________ Rigidheli.com, Gens Ace Batteries, RCbearings, Rapid Eyewear Hulp of (3D) Vliegles nodig? Heliexpert | |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Probleem met die turnigy switch is dat je ook nog een massa verbinding nodig hebt tussen de ontvanger en ab kant. Daarnaast moet de toets op de ab positief geschakeld zijn. Wat wellicht makkelijker is : oude servo nemen en de motor vervangen door een mini relais. Dan diode ertussen en potmeter vervangen door 1 weerstanden. Kanaal 1 kant op is relais uit, andere kant op relais in. Diode zorgt daarvoor. Dan heb je een electronisch schakelaar onafhankelijk van het andere circuit. Die turnigy heeft gekoppelde circuits nodig.
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Tandango bedankt voor jou reactie. Zo'n mini relais, vanaf hoe groot heb je ze? Ik neem dat het gaat om een mechanish relais? Welke weerstand waardes voor de potmeter vervangen, en de diode gaat in serie tussen de massa en het relais met de streep op de diode van het printje af, dus richting het relais? Sorry, 4 vragen, maar ik ben er heel erg nieuwschierig naar! |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
4 antwoorden - Relais zijn er vrij klein, kijk maar eens op conrad of bij een lokale electronica shop - Relais zijn er ook electronisch, maar mechanisch weet ik dat het 100% gescheiden is. Electronisch niet helemaal zeker, kan wel maar dat zou ik navragen in de electronica winkel - Potmeter kan je ideaal vervangen door deze te meten (of het staat erop) en de weerstanden van 1/2 potmeter waarde te gebruiken. Anders moeten weerstanden van 10kOhm ook werken. Dus het middelste draad van de potmeter naar beide weerstanden en de linker en rechter draad ieder naar een weerstand. Zo staat hij altijd in het midden, voor de electronica - Diode richting bepaald welke kant op het relais aan staat. Maakt dus niets uit eigenlijk, alleen werkt hij dan andersom. Op je zender kan je dat altijd instellen zoals je wilt. EDIT Relais linkje: http://www.dickbest.nl/index.php?_a=...productId=5649
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 5 juli 2004 Locatie: Perk - Belgie Leeftijd: 41
|
waarom ga je niet eens in de conrad printjes kijken? Die hadden dat vroeger ook. (robbe ook bij mijn weten)
__________________ http://verretdeprest.be/ |
| | |
| | #13 (permalink) |
|
Tadango, held! Je zei net tussen neus en lippen door dat de remote turnigy switch behoefte had aan aan massa. Hoe wist je dat!? Dat was het!Ik heb een draad vanaf de massa van de ab. naar de massa van de ontvanger gelegd met behulp van een servo stekkertje. Het werkt! En goed ook! Ik ben ontzettend blij Gister leek de switch niet meer te werken. Dat was inderdaad vanwege de massa. Ik heb het vliegtuig bekeken waar deze switch op zat, en per ongeluk was die wel goed aangesloten. Nogmaals dank |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Dat weet ik omdat er hier ook een paar liggen Mooi dat het werkt, scheelt weer
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 7 september 2011 Leeftijd: 51
|
Op deze site staan ook een aantal schakelingen die aan je vraag (kunnen) voldoen: Electronic Gadgets for Radio Control, by VA3AVR, RC, R/C, R-C Gr. Ron |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |