![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Futaba FASST is een hybride systeem, oftewel het is een snel DSSS systeem, dat steeds over een breedte van 2 MHz een DSSS signaal neerzet. Hierbij maakt het een 36-tal pseudo-willekeurige sprongen over het volledige frequentiedomein, waarbij steeds over een andere 2 MHz breedte een aantal chips (informatiepakketjes) wordt verzonden. Daarnaast is er inmiddels ook een eenvoudiger en dus goedkoper Futaba 2,4 GHz systeem, dat men FHSS noemt. Van Spektrum mag je over hun DSM-X systeem niet zeggen, dat het eveneens een frequentiehopper is geworden, maar je moet volgens hen spreken over frequency-shifting. In werkelijkheid is het natuurlijk, net als de andere, betere systemen een snel hoppend DSSS systeem geworden. DSSS geeft nu eenmaal de grootste zekerheid, dat alle informatie wordt overgedragen en het hoppen geeft de grootste zekerheid, dat bij grote drukte op het frequentiedomein nog steeds informatie doorkomt.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #32 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 10 april 2005 Locatie: Veldhoven Leeftijd: 41
| Citaat:
__________________ www.rc-parachute.nl Laatst gewijzigd door pietervisser; 16 december 2011 om 22:52 | |
| | |
| | #34 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 23 augustus 2002 Locatie: Almere, MVA / ex-Daedalus Amsterdam Leeftijd: 58
| Citaat:
__________________ F2B or not to be, to me no question! Ik doe geen vriendenlijst, ik ben er voor jullie allemaal. | |
| | |
| | #35 (permalink) |
| Lid sinds: 2 december 2007 Locatie: Eindhoven Leeftijd: 41
|
> DSM-X is hetzelfde als DSM2 alleen wordt altijd een extra kanaal > gereserveerd voor terugkoppeling (telemetrie). Ik denk dat je eens op de spektrum site moet gaan lezen, want bij DSM2 zijn op de hele grote shows toch echt vlegruigen naar beneden gekomen door dat het vol zat. En daar heeft FFAST geen last van. Daarom is Spektrum met DSM-x gekomen en dat heeft niks met telemetrie te maken want ik heb gewoon telemetrie met mijn DSM2. Lees dit maar even : DSMX: Spektrum - The Leader in Spread Spectrum Technology dan lees je dat DSMx dus hopt van frequentie naar frequentie en dat is dus ingevoerd omdat ze dus problemen hadden op hele grote shows. En DSMx heeft zich ondertussen allang bewezen want velen gebruiken het nu al zonder problemen. Gebruik het zelf nog niet omdat ik geen enkel probleem heb me DSM2, en waar je problemen zou kunnen hebben ik nooit kom met een vliegtuig ( hele grote shows in de USA ), en ik niet graag dingen wijzig die goed werken. Oja ik heb ook van ander probleem gehoord met Spektrum, maar die waren toch echt te herleiden naar een gebrekkige voeding van de ontvanger, en om daar nou Spektrum de schuld van te geven. Ken ook een paar crashes met FASST cdie een gebrekkige voeding hadden. Bart
__________________ MVSB , PilotRC Sbach 107" Electro , EF Extra 88" Electro, Flyfly MIG 29 (3 kW) met 2D trust vectoring. Laatst gewijzigd door xyz; 16 december 2011 om 19:19 |
| | |
| | #36 (permalink) |
| Lid sinds: 16 februari 2007 Locatie: Deventer Leeftijd: 45
|
nog een klein lansje voor HoTT dan...HoTT ontvangers werken tot een spanning van 2,5V (en dus gegarandeerd op 1 cel lipo). De zender doet het prima op een 1 (één) cel lipo. Knappe vent die daar nog stroomvoorzieningsproblemen met weet te krijgen.
__________________ Groet, Arjan. Foolproof systems do not take into account the ingenuity of fools. Mijn vloot __Vintage Glider Group website |
| | |
| | #37 (permalink) |
| Guest
|
ik heb 4 jaar met spektrum gevlogen , en ik ben blij dat ik mijn zender en alle ontvangers heb verkocht en een nieuwe FF10CAP heb aangeschaft . ik ga niet in detail treden maar ik had nu zoveel negatief gedoe opgevangen en met mijn eerste DX7 heb ik ook veel problemen gehad dat het voor mij nu nooit meer in mijn modellen terecht komt . alleen nog futaba voor mij . mvg erc |
|
| | #38 (permalink) | |
| Lid sinds: 2 juni 2006 Locatie: Beverwijk Roepnaam: Jeroen Leeftijd: 42
Weblogartikelen: 2 | Citaat:
Ook het verhaaltje over dat de frequentieband bij Spektrum vol zit en bij Futaba niet is complete onzin. Op de 2.4GHz band zijn in Nederland 13 hoofdfrequenties. Die kanalen kom je ook tegen op je WiFi-router. Omdat voor RC zoveel bandbreedte per kanaal niet nodig is, is elke hoofdfrequentie opgedeeld in 3 subfrequenties. Let op, hier komt de magische 39 kanalen aan (=13 hoofdfrequenties met elk 3 subverdelingen). Om het nog leuker te maken doet Spektrum ook nog aan time shifting per frequentie (vertraagde uitzending, in de zin van enkel microseconden). En voilá, daar zijn de magische 78 unieke "kanalen". Het signaal van elke DSSS/FHSS systeem is dus opgebouwd uit twee frequenties met elk hun eigen codering en een versleuteling (Golden Code). Die versleuteling is dusdanig dat bij uitval van één van de twee signalen de volledige data nog te herstellen is (Frame Errors). Door de modulatiemethode heeft een stoorpuls ook nauwelijks invloed op het signaal. Breedbandige stoorpulsen vinden op beide frequenties plaats en door de codering valt de "glitch" weg (soort differentiaal mode). Mocht de frequentieband daadwerkelijk voorstoord worden door "data" op beide kanalen, dan pas ontstaat een echte storing (Frame Loss). Dat betekent dat zowel DSSS als FHSS een dichtgedrukte freqnetieband heeft en net zoveel hinder ondervindt. En dan is er ook nog het feit dat digitale systemen wel een draaggolf actief houden, maar data in packets uitzenden. Dat is geen constante stroom zoals bij PPM/PCM systemen maar heel kleine data packets. Tussen elke packet is voldoende ruimte om nog minimaal 4 andere packets te versturen. Door timingverschillen zal er misschien af en toe een "botsing" van uitzendingen plaatsvinden. Maar dat is zeker niet continu het geval. Waar je wel vreselijk last van kunt krijgen zijn die Assan en Corona dingen. Als je met zowel een Spektrum als Futaba zij-aan-zij gaat staan met een zender met zo'n systeem, zul je daadwerkelijk een beperking in bereik merken en indien je fouten kunt loggen ook zien dat zelfs al op de grond er veel frame errors ontstaan. Die rommel moeten ze verbieden op evenementen (voorziet nu een hoop gesputter
__________________ Ik discussieer niet, ik probeer je uit te leggen waarom ik gelijk heb. | |
| | |
| | #39 (permalink) |
|
Ik heb vaak genoeg met Fasst Collega's gevlogen terwijl ik Assan gebruikte, allebei nergens last van. Spektrum durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar zover ik weet heeft nooit iemand last van mijn Assan gehad.... "een hoop gesputter"
__________________ EF Extra 300 48" EXP, Swift 2(verlicht) | |
| | |
| | #40 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 8 september 2002 Locatie: veldhoven,nl
|
Op spectrum analyzer ziet assan er hetzelfde uit dan wat spektrum doet. Wat wil dat dan zeggen?
__________________ Jan Laatst gewijzigd door Jan scholten; 5 april 2012 om 00:40 |
| | |
| | #42 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 8 september 2002 Locatie: veldhoven,nl
| Citaat:
zover Bart(XYZ) zijn analyzer destijds kon zien en dus weergaf klopt dat met de beschrijving van Fasst enz door Corrien.
__________________ Jan | |
| | |
| | #43 (permalink) |
| Lid sinds: 23 juli 2008 Leeftijd: 52
|
@Jan, Een spectrum analyzer is een relatief traag meetinstrument, en tenzij er interne demodulators (tegenwoordig vaak DSP's) gebruikt worden kun je weinig zien van de modulatie die gebruikt wordt door een systeem. Op een spectrum analyzer kun je wel eenvoudig zien of een systeem frequentie hopt, met wat moeite kun je zien hoeveel verschillende draaggolven frequenties een systeem gebruikt. Maar op een spectrum analyzer kun je niet zien hoe efficient elke frequentie gebruikt wordt (*), hoeveel dode tijd er tussen hops zit, hoe een systeem herstelt van frame errors (dat is trouwens wel grappig in de opmerking van Sleurhutje: blijkbaar hebben de Spectrum en Futaba systemen meer problemen van Assan en Corona dan omgekeerd ?) Aangezien de huidige trend is om robuuste systemen te bouwen zullen vrijwel alle recente systemen frequentie hoppen (dat heet: de hele beschikbare band gebruiken) zodat spectrum analyzer plaatjes niet echt veel waarde meer hebben. Volhout (*) Als je systeem heel efficient data verstuurd, hoef je elke frequentie maar heel kort "bezet" te houden, en is er veel tijd over voor andere zenders.
__________________ Je kunt de klok niet terug draaien .... maar je kunt de klok wel opnieuw opwinden ! |
| | |
| | #45 (permalink) |
| Lid sinds: 10 april 2006 Locatie: Delft
|
Ik denk dat de zendsystemen van de verschillende merken (FASST, DSM-x, JETI, HOTT) allemaal erg betrouwbaar zijn. Onbetrouwbaarheid komt tegenwoordig veel meer tot uiting in slechte soldeer-/stekkerverbindingen of een gebrekkige stroomvoorziening. En daar is de persoon die de zender vasthoudt verantwoordelijk voor.
__________________ Sponsored by HobbyManiac || GAUI X7: PowerDekker 4530, BLS255HV, BLS256HV, 12s, Vbar 5.2+ YGE160HV, DX8 DSMX || mCPX BL || Voodoo 700 |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |