![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 2 oktober 2008 Locatie: Enschede Leeftijd: 69
|
Ik denk het wel. Veel serieuze rc-vliegers in mijn omgeving vliegen met 2.4 Ghz futaba fasst technologie. Ikzelf heb nu enkele jaren ervaring met dit merk en nooit ben ik problemen tegengekomen. Voor de overstap naar F3J moet ik nu een meer uigebreide zender aanschaffen. Ikzelf denk weer aan een Futaba maar wat zou jullie keuze zijn en waarom? Zijn er andere merken die beter zijn voor m.n. full-house (E) zwevers? (Mijn 2 jaar oude T7C 2.4 Ghz set is nu dus te koop (zie onder TE KOOP forum, subforum electronica)
__________________ mvg, André Laatst gewijzigd door Buzz; 8 december 2011 om 14:46 |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juni 2007 Leeftijd: 64
|
Vlieg inmiddels ruim 3,5 jaar met FASST heb daar tijdens het vliegen nooit enig probleem mee gehad. Met andere merken toch wel wat narigheid gezien die tot crashes hebben geleid. Nu is het wel zo dat (bijna) iedereen zweert bij zijn eigen merk. Maar als ik een nieuwe zender zou kopen, dan werd het weer (Robbe-)Futaba. Een tweede belangrijk punt om te kiezen voor Futaba is de service. In Nederland (en voor mij eigenlijk "om de hoek") is een goede servicedienst beschikbaar. Mocht de hulp van Robbe in Duitsland nodig zijn, dan gaat dit ook heel vlot.
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen Laatst gewijzigd door N.P.S.; 8 december 2011 om 15:54 |
| | |
| | #3 (permalink) | |
| Lid sinds: 25 februari 2008 Locatie: Hoorn (NH) Leeftijd: 18
| Citaat:
Bovenstaande kan ik in meegaan.. vanaf 2005 tot 2007 met een 20 jaar oude F14 gevaren, Zit zelfs nog de originele accu in(!), daarna gereden met een 2PL tot 2009, Vorig jaar gevlogen met een 7C, (en een deel van dit jaar) en nu heb ik een 8FG gekocht, geen van allen hebben ze me ooit in de steek gelaten...
__________________ Rigidheli.com, Gens Ace Batteries, RCbearings, Rapid Eyewear Hulp of (3D) Vliegles nodig? Heliexpert | |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 21 oktober 2009 Locatie: Sassenheim Leeftijd: 27
|
Ik vlieg nu bijna 2 jaar met een Futaba 10c met FASST, en nog nooit problemen mee gehad. Ik gebruik in kleine kistjes ook Orange ontvangers van Hobbyking, en ook die laten me nooit in de steek. En inderdaad, ik zie zo nu en dan toch wel problemen met andere merken, maar eigenlijk nooit met FASST.
__________________ EF - Edge 540t exp ->PA Addiction->Align Trex 600->Futaba 10CP->Hyperion EOS 0720i |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Guest
|
ik ga volgende week ook een Futaba FF10CAP halen bij hobbyin . na 5 jaar vliegen met spektrum heb ik nu besloten over te stappen . ik liep er al een tijdje aan te denken maar nu is de kogel door de kerk . de zenders zien er optisch mooi uit en het is gewoon oerdegelijk spul . daarbij komt dat je jezelf af en toe wel eens mag verwennen toch ik vlieg ook bijna alleen maar nog met grote kisten met meerdere servo`s en smoke dus de extra kanalen ten opzichte van de DX7 die ik altijd heb gebruikt zijn ook wel erg handig te noemen . ik denk ook dat ik vele jaren plezier zal hebben van mijn nieuwe zender . just my 2 cents |
|
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 29 januari 2010 Locatie: Barneveld Leeftijd: 51
|
Ik ben een poosje geleden overgestapt op Futaba FASST en nu horen de glitches voor mij tot het verleden. Met mijn vorige zender zag ik mijn vliegtuig af en toe een heel rare beweging maken, omdat de servo's dan heel even naar hun eindpunt werden geduwd. Ik heb toen wat reviews doorgespit oa deze en moet zeggen dat ik geen spijt heb van de aanschaf van m'n T7C. Binnen een jaar ging wel een trimknopje kapot, maar dat was snel onder garantie vervangen. Ook ik gebruik de oranje ontvangertjes en kan geen verschil merken met de originele Futaba ontvanger die bij mijn zender zat.
__________________ Lipsmackin' Thirstquenchin' Acetastin' Motivatin' Goodbuzzin' Cooltalkin' Highwalkin' Fastlivin' Evergivin' Coolfizzin'....Methanol |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Er zijn een paar zaken waar je op moet letten, maar dat geldt eigenlijk voor alle merken. In de eerste plaats de stroomvoorziening. Daar zijn 2.4 GHz systemen erg gevoelig voor. In grote vliegtuigen gebruik ik altijd een aparte stroomvoorziening voor de ontvanger en servo's. De laatste tijd gebruik ik daarvoor twee Li-Po cellen met een limiter. In het verleden een gewone 4 cellige Ni-** accu. Voor kleine toestellen gebruik ik een ESC met analoge BEC. Een schakelende BEC (UBEC) heb ik nooit gebruikt. Hoor dat hier wel eens problemen mee zijn. Als je digitale servo's gebruikt, er rekening mee houden dat het stroomverbruik aanzienlijk hoger is dan bij analoge servo's. De stroomvoorziening hier op afstemmen. Zoek je een zender waarmee werkelijk "alles" mogelijk is, kijk dan eens naar de T12FG, de FX-30, of de T12Z. Futaba staat niet bekend om zijn geweldige handleidingen. Alles staat er in, zelf met voorbeelden maar om optimale programma's te kunnen maken is enige ervaring een must. Vergelijk het maar met een programmeerhandboek voor een computertaal. Alle instructies worden besproken, met voorbeelden. Maar als je een boekhoudprogramma wilt maken dan vind je in het boek hiervan geen voorbeeld. Dan moet je met je kennis van de programmeertaal zelf aan de slag. Dan de ontvangerantennes. Altijd netjes inbouwen. Liefst in twee kunststof buisjes. Dan kunnen de (meestal) twee dunne antennedraden niet beschadigen, b.v. door trillingen. Plaats de twee antennes (de dunne uiteinden van de coaxkabeltjes) altijd 90 graden gedraaid t.o.v. elkaar. Mocht je een romp gebruiken van geleidend materiaal, zoals koolstof, dan de antennes buiten de romp plaatsen.
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen Laatst gewijzigd door N.P.S.; 8 december 2011 om 18:41 |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 28 januari 2008 Locatie: Omgeving van Gouda
| Ik denk wel dat FASST behoort tot een van de meest betrouwbare systemen. En ga daarom over op FASST. Echter het programmeren van Futaba zenders muv de T6 en T7 vind ik nog al omslachtig. Zo moet je bij de T8 zender voor het instellen van een V-staart 8 instellingen doen. Voor DR en EXPO is dit geldt ongeveer hetzelfde. Voor elke roeruitslag moet dit separaat geprogrammeerd worden. Maar, zo ver ik heb kunnen zien, is elk denkbare instelling voor F3J en F3B mogelijk. Misschien komt dat omdat ik al van af 1979 met MPX zenders vlieg. Daarom heb ik voor mijn MPX3030 een RASST moduul besteld. Tzt zal ik mijn ervaringen hiervan in dit draadje plaatsen.
__________________ Mvrgr. Houtjesplakker MPX is top |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 22 juni 2007 Locatie: Putten
|
IK heb zelf een omgebouwde zeer gebruiksvriendelijke MX-16 van Graupner met Assan erin waarmee ik nog totaal geen problemen heb gehad , de Futuba heb ik eerlijk gezegd ook meer vertrouwen in dan die Spectrum zenders (er staan er niet voor niets zoveel te koop) en ik heb afgelopen seizoen bijna alle crashes meegemaakt met die zenders, ik weet niet hoe gebruiksvriendelijk de Futuba's zijn want soms is het een doolhof om iets te vinden, maar voorlopig blijf ik bij graupner de MX16 SUPERZENDER gr Andre |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
Aan dat "lastige" programmeren moet je niet te zwaar tillen. Dual rate programmeren in met een T12FG - FX-30 gaat niet moeilijk. 1. Schakelaar toewijzen. 2. Uitslag aanpassen. Klaar! Het is zelfs makkelijk met behulp van een drie-standenschakelaar i.p.v. dual rate tri rate in te stellen. Je kan dan drie standen programmeren. Robbe heeft, tenminste voor mijn FX-30, op de site downloadbare voorbeeldprogramma's staan compleet met een stap-voor-stap beschrijving om b.v. een (elektro)zwever met vier vleugelkleppen te programmeren. Aan flexibiliteit is in ieder geval geen gebrek.
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 16 februari 2007 Locatie: Deventer Leeftijd: 45
| Futaba fasst meest betrouwbaar? betrouwbaarheid is in dit geval moeilijk meetbaar denk ik.....Multiplex M-Link hoor ik ook nooit mensen over klagen en zelf vlieg ik nu een aantal maanden met Graupner HoTT daarover lees ik ook nergens betrouwbaarheidsproblemen. Dus als je het mij vraagt zit je met fasst, HoTT of M-Link altijd goed. En Assan inderdaad ook. Blijft over je persoonlijke voorkeur en mogelijkheden per merk. Succes! (en ik heb hier nog Graupner Cirrus stickers voor je liggen
__________________ Groet, Arjan. Foolproof systems do not take into account the ingenuity of fools. Mijn vloot __Vintage Glider Group website Laatst gewijzigd door PH_AJH; 8 december 2011 om 21:19 Reden: verwarring over de stickers |
| | |
| | #13 (permalink) |
|
Jongens, jullie hebben mij meer dan overtuigd dat ik met Futaba op de goede weg zit! Dank voor de input! Ik denk dat ik het advies van Jan Scholten volg en de T8FG ga bestellen. Kan alles wat ik nodig heb, komt nu ook binnen bij de F3J/B en, niet onbelangrijk het prijsverschil met m'n te koop staande T7C is te 'behappen' (Mits de verkoop gaat lukken Het uiterlijk heb ik wat gemengde gevoelens over, maar ach dat zijn bijzaken...
__________________ mvg, André |
| | |
| | #15 (permalink) |
|
Dus als je het mij vraagt zit je met fasst, HoTT of M-Link altijd goed. En Assan inderdaad ook. Blijft over je persoonlijke voorkeur en mogelijkheden per merk. Succes! (en ik heb hier nog stickers voor je liggen Ha die Arjan, tja de stickers....moet een keer gaan lukken! Je bent ze in ieder geval niet vergeten! (en ik ook niet) Natuurlijk heb je gelijk, er zijn meer betrouwbare merken. Mijn ervaringen liggen nu bij futaba, die zijn goed, worden bevestigd en dan ben ik erg merkvast. Als je toevallig nog een leuke reserve Tx/Rx zoekt.....
__________________ mvg, André |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |