![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #16 (permalink) |
| Lid sinds: 5 september 2004
|
wellicht overvloedig, maar dit is een aardige site met info over de evo en 3000/4000. Wel even opletten op de datums, sommige info is wat verouderd.
__________________ Geweven glasdoek 170 gram/m2: in overvloed... 'Woorden....zien het ongeziene' |
| | |
| | #17 (permalink) | |
| Lid sinds: 30 december 2003 Locatie: Venlo Leeftijd: 63
| Citaat:
Ik gebruik mijn Royal alleen nog voor de Reflex simulator. MPX is in ieder geval met iets nieuws bezig, volgens insiders een highEnd zender. | |
| | |
| | #18 (permalink) | |
| Lid sinds: 9 februari 2004 Locatie: Schoonhoven Leeftijd: 34
| Citaat:
__________________ Mooie dingen groeien langzaam. | |
| | |
| | #19 (permalink) |
| Lid sinds: 6 augustus 2007 Locatie: Itterbeck Duitsland
|
Het klopt inderdaad dat MPX met een nieuwe zender bezig is en de nadruk zal hierbij liggen op het itergreren van meer M-link sensor data (wat men hier mee bedoelt??) Maar ook de zender layout zal anders worden, de release staat geplant voor 2013. |
| | |
| | #21 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004
|
Wat is er bedroevend slecht aan de hardware van de Evo's? Wat ik kan verzinnen is dat de metallic gespoten kap sleets is en niet brandstof/vet vast is. Heb die een keer door Corrien laten vervangen. Maar pookjes en schakelaars.. contacten... het blijft prima werken. Heb zender nu bijna 10 jaar. Met een Jeti-hack module werkt de zender zonder morren. Software is een draak. Ander verhaal. Voor simple instellingen prima... ga je met flaps en flight modus werken, mixers... dan wordt het een puzzel. Ga je modellen toevoegen, dan wordt het opletten hoe je dat aanpakt... anders verander je dat van een ander model... met kans op desastreuze gevolgen. Lang over gedaan om de de MPX systematiek te doorgronden, en veel uitgewisseld met collega JohanvG, om dat door te krijgen en goed ingesteld voor m'n F5B zwever. Zit een hoop onlogica in weinig visuele kapstokjes. Programmeren vraagt on een aangeboren 'mind-set' programmeurs eigen, en dat heb ik niet echt. Ben benieuwd naar de nieuwe MPX zender. De Jeti schiet niet erg op. Daar had ik alle hoop op gezet. |
| | |
| | #22 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 4 december 2009 Locatie: Boskoop Leeftijd: 64
| Ik ben het daar niet mee eens, zoals alles is dat een kwestie van smaak of instelling. Ik heb ooit mijn 3010 gekocht voornamelijk vanwege de software (omdat de dealer zo vriendelijk was de handleiding aan mij uit te lenen voordat ik hem kocht, in de dagen vóór het internet), en ik vind dat de ROYALpro daar in het algemeen prima op aansluit. Ik heb de eerder geplaatste blokdiagrammen en opmerkingen ook gemaakt door nauwkeurig de handleiding te lezen, ik vind dat een goede manier om de programmasystematiek te leren kennen. Hetzelfde heb ik ook gedaan voor de 3010, alleen niet elektronisch. Citaat:
Max. | |
| | |
| | #23 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 4 december 2009 Locatie: Boskoop Leeftijd: 64
|
@Berrie: Ik heb even een testje gedaan hoe je jou instellingen van de 3030 v.w.b. spoiler en motorbediening met de knuppel in de ROYALpro kunt maken (best makkelijk, die servomonitor Ik heb ook nog geprobeerd of je eenzelfde truuk uit kunt halen met de 3010, maar daar loop je vast op het NORM POS. gebeuren. Als je de NORM POS positie voor de spoilerknuppel goed zet voor je butterfly-mixers, hou je nog maar een halve geverweg over, en dat is misschien niet genoeg om je regelaar aan te sturen. Max. |
| | |
| | #24 (permalink) |
|
Hmmm... het feit dat je een manual al hier begint uit te stippen? Het linke is twee ledig... deel zit hem in de Setup Mixer def. Die zijn universeel voor alle modellen die je opzet. Voor iedere kist zal je een eigen mixer moeten opzetten als daar specifiek servogedrag op ingesteld moet worden. Dan de Zuordnung deel... 5 mogelijkheden bij de Evo-9. Dat hadden er van mij stukken meer mogen zijn. Deze staan als een overkoepelend dictaat in de software. Alle schakelaars etc staan hierin bepaald. Welke wat doet, welke richting. Dus... Vlieg je met een 'gesharede' Zuordnung op een kist... gebruik je die ook voor een ander, dan gaat bij een verandering alles mee. Vlieg je op een gasschakelaar, zet je die voor een andere kist over op de knuppel... dan gaan alle Zuordng gesharede toestellen mee in die omwisseling. Maar ook een omkering in de uitslagen van flaps... Ook al maak je een nieuw model aan, met eigen naam of nieuw aangemaakte unieke mixers onder Setup... je blijft -en moet- 1 van die 5 Zuordnungen gebruiken... alles gaat mee. Ik weet niet hoe de 3030 in elkaar steekt, de software van de Evo's zijn met regelmaat geüpdate. In de versie voorafgaand aan 2.62 stak iets anders in elkaar. En dat heb ik gemerk!!!! De versie 3.X Ghz 2.4.. is ook weer op punten aangepast. Op 3.X draait de Jeti-Hack niet meer. |
| | |
| | #25 (permalink) | |||
|
H.B. Busking, het is niet mijn bedoeling om hier een welles-nietes draadje van te maken, maar voor de geinteresseerden wil ik hier toch nog wat kanttekeningen bij plaatsen om het plaatje compleet te houden. Citaat:
Citaat:
Dat van die flaps uitslagen begrijp ik niet, dat kun je per model bij de servo-instellingen of de mixer instellingen regelen. Citaat:
Max. | |||
| | |
| | #26 (permalink) | |
|
Max, Welles of nietes is niet aan de orde. Begrijp me niet verkeerd. Ik acht je inzet tot een verhandeling prijzenswaardig. Werk al bijna 10 jaar met de Evo-9 zender. En het alles neerpennen is een aardig klusje. En! Ik ben geïnteresseerd! De zender is niet bij een ieder even populair... vanwege de toegangkelijkheid in programmering anno nu. Voor het vliegen met F5B zijn er betere alternatieven. Dat ter zijde. Citaat:
Yep.. zelfs take it or leave it... is er dus gewoon een 2e Evo-9 bijgekomen. Leek me veiliger... Voor een eenvoudige 4-assige kist "+" is het prima setje. Even bot gesteld... Maar met flaps... en Spoilerons... compensatie in hoogte, thermiekstand en een speedstand (F5B) met in % mee draaiende flaps, per een van de 4 Flugphasen... kom je aardig tegen de grenzen van het programmeren aan. Blijken bepaalde instellingen toch niet haalbaar die met een MX-22 eenvoudig te programmeren zijn. Ik heb me er groen en geel op geprogrammeerd. Aardig onderzoekje: Onderzoek maar eens het verschil tussen (gas) knuppel en schakelaar voor een butterfly instelling. Het aan/uit van de 1,5kw (3,5kw) motor staat dan op een schakelaar. En dan waarbij de servo's niet in de 0 stand (neutraal) staan, maar in een % op de zender geprogrammeerde stand (van de maximale uitslagen). Dat % is vanwege een optimale uitslag voor de flap en gebruikmakend van de volle resolutie van de servo, voor de butterly... maar waarbij de flap ook nog een gecontroleerd % omhoog kan voor een speed stand in een Flugphase. Kon ik met m'n oude software kinderlijk eenvoudig een Lürssen Effect Ruder logisch programmeren... lukte mij dat totaal niet meer met de versie v2.62. (Over v3.X kan ik niet oordelen) Groet Bas Laatst gewijzigd door H.B.Busking; 12 januari 2012 om 23:04 | |
| | |
| | #28 (permalink) | |
| Citaat:
)geprobeerd Bas, en ik moet tot mijn spijt inderdaad zeggen dat het me (nog!) niet gelukt is. ik was begonnen met een aux signaal op de gever(knuppel?), wat ik dan via een mixer 2x wilde toevoegen, 1x om de butterfly stand te genereren, en 1x voor de neutraalstand van de flap. Verder had ik flap en spoiler toegevoegd om respectievelijk de thermiek en speedstand te genereren, waarbij de vluchtfase schakelaar dan steeds spoiler of flap op een vaste waarde van 0% vastzette (dat gaat niet heb ik ontdekt, het is AUS waarbij de vaste waarde uitgeschakeld is, of minimaal - of +1% vaste waarde).Wat ik er in ieder geval van geleerd heb is dat bij een schakelbaar mixeraandeel met offset, de offset in ieder geval niet word uitgeschakeld. Max. Edit: Het is me nu toch gelukt. Ik was op de goede weg, alleen het gerommel met + en - tekens gooide roet in het eten. En je moet de vaste waardes voor flap en spoiler (met een enkelzijdige mixer) natuurlijk op -100% zetten om dat mixeraandeel bij de betreffende vluchtfase op 0% te zetten. Het eindresultaat is nu dat de knuppel ten alle tijden via een nieuwe mixer met Aux1 de butterfly positie bedient, dus -100% tot +100% knuppeluitslag wordt (met een assymmetrisch mix-aandeel) -80% (de flap-neutraalstand) tot +100% (de full butterfly stand). In de vluchtfase 1 - Thermiek staat de spoiler op een vaste waarde van -100%, waardoor het mixeraandeel 0% is. De flapwaarde word met een schuif bedient van -100% tot +100%, en via de nieuw gedefinieerde mixer geeft dat een uitslag van 0% tot 20% naar beneden, waardoor de totale uitslag op -100% komt. Op dezelfde manier geeft de schuif waar spoiler aan toebedeeld is bij vluchtfase 2 - Speed een uitslag van 0 tot 10% naar boven. Je kunt dus de flap voor zowel Thermiek als Speed met de schuiven instellen, en met de vluchtfase schakelaar wisselen tussen de twee. Je merkt wel aan de getallen dat ik de ballen verstand heb van prestatiezwevers Bij de bovenstaande setup blijft de flapschuif of de spoilerschuif actief in de butterflystand. Als dat niet gewenst is kun je aan de knuppel een schakelaar toevoegen die dan de "hooftvluchtfase" fase 4 inschakelt, en bij die fase weer de vaste waardes van -100% voor spoiler en flap inschakelen. Max. Laatst gewijzigd door max z; 13 januari 2012 om 17:07 | |
| | |
| | #29 (permalink) |
|
Edit: ik heb het hele verhaal wat hier stond weggehaald om geen verwarring te zaaien. Na testen bleek mijn veronderstelling niet juist te zijn, de 3010 en de ROYALpro gaan op dezelfde manier met mixer-percentages om. Max. Laatst gewijzigd door max z; 20 januari 2012 om 20:22 |
| | |
| | #30 (permalink) | |
| Lid sinds: 30 december 2003 Locatie: Venlo Leeftijd: 63
| Citaat:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/...topzender.html | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |