![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 15 november 2005 Locatie: Nieuw Vennep Leeftijd: 57
|
Hallo, ik heb het volgende op het forum nog niet kunnen terug vinden. Ik doe aan electro-zweven en heb de volgende vraag. Ik heb een borstelloze aandrijving (buitenloper) Een regelaar met o.a programeerbare "brake" instelling en een klapprop. Ik begrijp dat als ik het "gas"uitzet de brake geactiveerd word dan klapt de prop om tegen de romp. Tot zover duidelijk. Nu de vraag: Word de motor op dat moment kortgesloten ? En hoelang is deze aanstuur tijd van deze "remming". Ik hoop dat iemand mij het antwoord kan geven. Groeten Jan .
__________________ -----zo,nu alleen nog een vliegveld -----
|
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 13 september 2004 Locatie: Tilburg Leeftijd: 41
|
mag ik vragen waarom je dit precies wilt weten mvg Hans
__________________ Xray nt1 2009 ec, xray XII link, xerun 120a 1s, lrp X11, novarossi 12-3sct, pico evo4, mp blizzard 800 watt, valenta triagle, graupner mx16s, sanwa m11, Xray T2-009. |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Dat mag je zeker vragen Hans. Een vriend van mij heeft op zijn electro-zwever namenlijk een starre propzitten. Hij heeft ook de "brake"functie in geschakeld staan, als hij het gas"uit"zet gaat de propellor toch weer freewielen. Zijn idee is namenlijk dat deze functie er voor zorgt de rem in de "gas"uit stand constant aan gestuurd blijft staan. Volgens mij is de remwerking maar tijdelijk. Vandaar mijn vraag. Groeten Jan .
|
| | |
| | #5 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
| Nou dat is niet zo. Je kan het voelen als je met de hand de prop draait. Dat zou ook wel raar zijn - voor een zwever is de bedoeling dat je de motor af en toe gebruikt maar hoofdzakelijk zweeft. Dan zou die prop de hele tijd freewheelen... edit- ik zi het antwoord van Niek, die er veel meer van af weet dan ik. Ben verbaast, zoals ik zei, volgens mij kan je het verschil voelen... nou ja, ik ben overruled... Hoewel, Niek... je schrijft >Even de borstels kortsluiten<.. maar dit gaat over een borstelloze motor...?!
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was |
| | |
| | #6 (permalink) | ||
| Citaat:
Citaat:
conclusie hij zal toch een klapprop nodig hebben. hoe de techniek erachter precies werkt weet ik niet, ik weet wel als ik 2 draden van de motor tegen elkaar houd de motor stroever loopt. mvg Hans
__________________ Xray nt1 2009 ec, xray XII link, xerun 120a 1s, lrp X11, novarossi 12-3sct, pico evo4, mp blizzard 800 watt, valenta triagle, graupner mx16s, sanwa m11, Xray T2-009. | ||
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Hallo Hans, wat jij zegt" als je twee draden tegen elkaar houd loopt ( bij een borstelloze "3- fasen motor ") de motor stroever" loopt. ( uit fase dus ) Op dat moment word de motor dus "kortgesloten " en zal de stroom sterkte snel oplopen. Het lijkt mij dat dit niet te lang moet duren. Dat vinden de motor, de regelaar en de voedings lipo waarschijnlijk niet zo prettig. Groeten Jan .
|
| | |
| | #8 (permalink) | |
| Citaat:
ik weet dat het werkt bij mijn zwever en hij netjes als ik rem de klapprop inklapt. ik zeg al ik weet niet hoe de techniek erachter precies werkt. mvg
__________________ Xray nt1 2009 ec, xray XII link, xerun 120a 1s, lrp X11, novarossi 12-3sct, pico evo4, mp blizzard 800 watt, valenta triagle, graupner mx16s, sanwa m11, Xray T2-009. | |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Dankje wel Hans, ik hoop dat er hier op het forum iemand is die hier wat meer over weet. Ik blijf toch zoeken naar een antwoord op mijn vraag. Groeten Jan .
|
| | |
| | #10 (permalink) |
|
ook weet ik dat de je de rem niet permanent op de motor kan laten staan. wat jou maat in dat geval zou willen. hij zal echt een klopprop moet monteren.
__________________ Xray nt1 2009 ec, xray XII link, xerun 120a 1s, lrp X11, novarossi 12-3sct, pico evo4, mp blizzard 800 watt, valenta triagle, graupner mx16s, sanwa m11, Xray T2-009. |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 23 augustus 2002 Locatie: Almere, MVA / ex-Daedalus Amsterdam Leeftijd: 58
|
Kijk eens hier. Weliswaar niet helemaal compleet -de totempaal van schakeltransistoren (dat zijn bij ons altijd FET's) is onder wel aan de massa, maar boven niet aan de V+ aangesloten, wat wel zou moeten wil het werken - maar je kunt toch een indruk krijgen van hoe zo'n ding werkt. Ook het verhaal van de Hall sensoren is niet van toepassing. Tussen twee draden van een motor zitten twee van de drie wikkelingen aangesloten. Als de motor loopt, is altijd 1 draad naar de + van de accu geschakeld, een andere naar massa en de derde is niet doorverbonden. Deze situatie verplaatst zich razendsnel (in de draairichting) naar het volgende stel wikkelingen. Hierdoor wordt de rotor met het draaiende magnetische veld 'meegetrokken' Bij gas dicht blijven alle transistoren in hun isolerende staat staan en komt er dus geen spanning op de spoelen: De motor loopt 'vrij' Komt de rem in, dan worden alle motoraansluitingen tegen massa kortgesloten. Dit kan geleidelijk, maar ook vrij vlot gebeuren. De motor werkt in deze situatie als generator (de wind blaast de prop aan). De stroom die dan in de wikkelingen gaat lopen wekt een magnetisch veld op, dat zijn oorzaakt tegenwerkt. De bewegende rotor dus. En remmen dat 'ie doet.... Maar dat betekent wel, dat zodra het ding stilstaat, er geen stroom meer door de wikkelingen loopt, er geen magnetisch veld meer is en de rem dus niet meer werkt.... Kortom, hij komt weer in beweging, wordt weer afgeremd, enz.: bij een vaste prop blijf je dus altijd een beetje windmilling houden. Hoe erg dat is? Bij mijn eigen klasse, F2B, zegt het reglement dat de beoordeling van de landing begint nadat het model met stilstaande motor ooghoogte level verlaat, en het eindigt na het stoppen van de uitrol. Nu is de concensus dat het criterium is 'visually not under power' zodat een prop die nog 2 a 3 omw. sec maakt geen bezwaar meer vormt. En dat zie je dan in de laatste foto, net voor touchdown, precies 1 lap na het inzetten van de landing. De eerste is ergens halverwege het programma, under power. De telelens vertekent enorm, in werkelijkheid vliegt het ding op ~22m afstand van mij. ![]()
__________________ F2B or not to be, to me no question! Ik doe geen vriendenlijst, ik ben er voor jullie allemaal. |
| | |
| | #13 (permalink) |
|
Dankje wel Bruno, dat is wel een heldere en duidelijke uitleg van de werking van de " brake " functie van een borstelloze regelaar en motor. De schakeling naar massa en het windmillen na het dicht zetten van het gas brengt de "brake" werking tot " leven ". Dus hij " bevlekt " zich zelf. ( netjes gezegd ) Groeten Jan .
|
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Hallo Hans, ik denk dat het bij een " borstelmotor " wel een heel ander verhaal is. ![]() Maar ik ben blij met deze duidelijke uitleg op mijn vraag van Bruno. Groeten Jan .
|
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
De twee-pool animatie is wat overzichtelijker, ook hier ontbreekt de high-side voeding van de H-brug: http://townbiz.com/animations/animations.html (Leuk om te zien met single-step dat de 2-pool motor elektrisch en mechanisch even snel loopt en de 4-pool motor mechanisch op halve frequentie van elektrische aansturing loopt.) Bij borstelmotor hetzelfde idee, ook al levert borstelmotor gelijkspanning en een borstelloze motor wisselspanning in generatorbedrijf. En het maakt niet uit of je motorpolen naar massa of naar plus kortsluit, wat de motor betreft. Voor elektronica kan ้้n van de twee handiger of juist onmogelijk zijn. En als de prop ้้nmaal stilstaat, mag de regelaar gerust blijven kortsluiten. Kortsluiten kan ook gepulst gebeuren, waarbij de kortsluitduur steeds langer wordt, voor zachtjes remmen, of pats in ้้n keer compleet kortsluiten voor knalhard remmen. Het laatste is niet aan te raden met grote/zware prop, je loopt kans dat de motor zich dan uit de ophanging draait.
__________________ Vriendelijke groeten Get a life ... get a Watt-meter!!! Drive Calculator volts jolt zelfbouw e-motor tips zelfbouw e-motor group current kills Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 6 januari 2012 om 18:12 |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |