![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 27 augustus 2009 Locatie: Oost Gelderland Leeftijd: 35
|
Ik ben erg tevreden over mijn Futaba T6EX maar zo'n Turnigy 9X leek mij toch wel wat. Vooral (na ombouw) met telemetry. Ik vlieg nu nog een Clouds Fly en die krijg je altijd wel heel beneden als de accu leeg is, maar met mijn houtbouw 1600 trainer wil ik het risico niet lopen. Dus.... een doosje met "meuk" besteld: Eerste stap was het "vrijmaken" van de rx/tx van de uC zodat daar straks de telemetry op kan en daarna de flash poort erop solderen: ![]() En de FrSky telemetry transmitter er in geplakt: ![]() Helaas ging het daarna een beetje fout. De FrSky zend module heeft een RS232 data uitgang. De uC heeft een TTL ingang. Dus daar moet een simpel convertertje tussen. Dat werkte... even... en toen brande ik mijn vinger aan de chip omdat deze gloeiend heet was. . Toen de converter module vervangen en deze ging ook al kapot. Daarna pas gaan meten en toen bleek dat ik de converter niet aan de +5 had gehangen maar aan de vBatt . Erg dom dus. Ik heb het wel even zien werken maar moet nu wachten op nieuwe converters. Ik heb wel wat data van de set kunnen loggen via de RS232 dongle en heb al een minimale decoder geschreven in c#. De uiteindelijke setup krijgt ook een Bluetooth serial module om 'm aan m'n telefoon te hangen voor Text to Speech en logging Android Dashboard - Overview - Projects on onomato.biz ER9x zit er nu wel in en dat lijkt prima te werken. Ook de LED backlight werkt prima. Als de TTL converter er is kan de boel aangesloten worden en kan ik gaan testen... |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 14 december 2011 Leeftijd: 26
|
Leuk bezig. Ben van plan om het zelfde te doen. Heb er veel over op rc groups gelezen, de wiki en de youtube filmpjes bekeken. Gebruik je deze convertor van sparkfun : RS232 Shifter SMD No DB9 - SparkFun Electronics ?
|
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Ik had er twee van ebay en heb nu de deze bestelt. Project is goed te doen, alleen die twee draadjes direct aan de uC zijn lastig. De oplossing met een smartieparts board is ook wel leuk, maar daar zit een backlight converter op, en dat zijn hoogfrequent dingen... Ik heb liever de LED versie. Mja... er zijn zoooveel keuzes |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 14 december 2011 Leeftijd: 26
|
Ja wil er eigenlijk meteen aan beginnen maar moet nog wachten op mijn turningy. Vind het smartieparts bord onnodig. Heb al een usb-programmer en zie geen reden om 50$ te betalen zodat je deels niet hoeft te solderen. Ik zit nog wel te kijken naar welke convertor er precies nodig is. Er staat op de forums hoe je die van Sparkfun moet aan sluiten (met uitleg net gebruik van de smartiepants board). Aangezien jou 80% boardje goedkoper is en hetzelfde werkt zou je een schema kunnen posten met hoe je hem eraan koppelt? Bij sparkfun gaat die zo: van boardje naar Turningy RX-I -> MISO (pin3) TX-O -> [470ohm resistor] -> MOSI (pin2) VCC -> 5V (pin 64 of achter de resistor) GND -> GND (van bordje) van boardje naar frysky (RS-OUT) pin 6 -> [2.7K resistor] -> Frsky Rxd (a resistor is soldered inline) (RS-IN) pin 7 -> Frsky Txd EDIT: de resistoren zijn om ervoor te zorgen dat het bordje/module/of cpu niet doorbrand wanneer je de turningy aan hebt terwijl je hem aan het flashen bent. Bij Fryskylite (gewoon te bestellen bij hobbyking) gebruik het volgende schema: Ze bevelen de sparkfun aan over de fryskylite ( je zou dezelfde transistoren kunnen gebruiken) Laatst gewijzigd door Tweaker; 10 januari 2012 om 22:19 |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Ik heb eindelijk mijn mini RS3232 binnen.. Ik denk dat ik deze wel ergens kwijt kan Pinout van links naar rechts RS232 Code: 7 8 + - - + 13 14 Code: - + 10 9 12 11 + - Code: RS232 > 8 [ ] 9 > TTL RS232 < 7 [ ] 10 < TTL RS232 > 13 [ ] 12 > TTL RS232 < 14 [ ] 11 < TTL |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Eindelijk tijd gehad de boel te solderen. Eerst nog rx/tx aand uC kant door elkaar gehaald. Toen alles netjes gemonteerd maar toen kon de case niet dicht.. Er is best wel weing ruimte in dat ding..Maar nu werkt het... Ook de bt transmitter zit er in.. Nu de quad weer afbouwen zodat ik daar de boel op kan monteren en kan gaan testen en verder gaan met m'n Frsky Telemetry Decoder tooltje... |
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Citaat:
Turnigy 9X LCD Backlight Kit - White (DIY) 1 DHT 8ch DIY Telemetry Compatible Trans 1 FrSky GPS-01 Telemetry GPS Module 1 FrSky FSH-01 Telemetry Sensor Hub 1 FrSky D8R-II 2.4Ghz 8CH Receiver with Teleme 1 FrSky TEMS-01 Telemetry Temperature Sensor 1 FrSky Battery Voltage Sensor - FrSky Telemet 1 Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8ch R 1 MAX3232 USBASP Goede soldeerboud... geduld ~ $180-$200 dacht ik | |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 11 juni 2006 Locatie: bilthoven Leeftijd: 18
|
je hebt de bluetooth module op de frsky aangesloten toch? zodra je dat goed werkend hebt met software ga ik dat graag proberen, heb nu frsky in me mx12 gebouwd
__________________ rijden: tt zk2 brushless-lipo, varen: depron airboat, t2m seacret vliegen: axn floater jet, extra 330 shocky, multiplex magister, extra 330 55", mini quadje, mx-12, lama v4! |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 16 februari 2006 Leeftijd: 38
|
Gisteren de telemetry mod eens losgelaten op mijn ER9X. Het is wel een beetje gepriegel om die 2 draadjes netjes op je chip te solderen! Maar het resultaat is er, mijn telemetry werkt met mijn ER9X zender. Wat een geweldige zender heb ik nu! |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |