![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 14 januari 2012 Locatie: Gorredijk Leeftijd: 22
|
Hallo Modelbouw fanaten, Ik zal mij even kort voorstellen, ik ben Gerben, 21 jaartjes jong en met interesse bij electrotechniek. Ik had de volgende kleine vraag en de meeste geschikte plaats leek mij om hem op dit forum te stellen: (Had al veel op het forum gezocht en gelezen maar kan/kon niks vinden..net als op Google e.d) Ik heb een Roxxy Regelaar BL-Control 820 (van Robbe) Ik wil hiermee een 3 fasen brushless DC motor aansturen. (120 graden*) Ik heb GEEN afstandsbediening erbij (niet benodigd) Het lukt me maar Niet om de motor aan het draaien te krijgen..... Ik snap geen drol van de (naar mijn mening waardeloze bijgeleverde) handleiding. Vraag 1: Kan op de control leads (de drie dunne draadjes, zwart, rood,wit) met zwarte stekker een potmeter aangesloten worden? (volgens enkele Google resultaten en youtube video's Wel) Iniedergeval: De drie fasen van de motor zijn aangesloten op drie uitgangen van de regelaar. De regelaar krijgt 12V van een DC trafo. De 3 dunne kabeltjes met zwarte stekker, besturing (die normaliter op de ontvanger horen) laat ik eventjes los. Zodra stroom is aangesloten begint het rode ledje op de regelaar meteen te knipperen. Er gebeurd voorderest helemaal niets. Ik sluit nu een potmeter aan op de drie control leads, draaien aan het potmetertje levert niets op, led blijft hetzelfde knipperen en motor blijft stilstaan. Stroom er maar weer af, ik laat de potmeter aangesloten en draai deze naar "max" (dus 0 weerstand) **in de handleiding staat om te programmeren de hendel naar volgas te duwen**..stroom er weer op: Rode ledje gaat nog rapper knipperen...10 seconden wachten.. ik haal de potmeter los **naar nulstand, volgens handleiding**, ledje blijft erg rap knipperen..stroom eraf..stroom erop...ledje gaat weer langzamer knipperen..potmeter weer aansluiten..ledje blijft langzaam knipperen...draaien aan het potmetertje lever niets op..motortje gaat Niet draaien. (Volgens de handleiding zou de regelaar piepjes moeten geven...die van mij maakt totaal geen geluid...) Zelfs maar met een kabeltje rechtstreeks de rode kabel op de witte kabel gezet van de control leads, hetzelfde verhaal, LEDje gaat erg hard knipperen...geen geluid...geen motor draaien...helemaal niets nada en noppes. Nog de 3 fasen kabeltjes van de motor en regelaar om zitten wissellen, hetzelfde resultaat. Met een andere trafo en/of een ander voltage: hetzelfde resultaat.. Over & Over again... Zo moeilijk kan dit toch niet zijn?! Kan iemand mij een setje in de juiste richting geven? Alvast bedankt! Groeten, Gerben |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 16 juni 2009 Locatie: Double-u monkeyfield Leeftijd: 28
|
Ik heb even kort gezocht naar het uitgangssingnaal wat de ontvanger naar de servo of regelaar zou sturen. dit signaal moet jij immiteren om de regelaar aan de praat te krijgen. Dit signaal is dus niet een variabele weerstand of spanning (als ik het goed heb) AVR C Tutorial |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 14 januari 2006 Locatie: noord-belgie Leeftijd: 39
|
je moet er een simpele servotester aan hangen en deze helemaal op het minimum zetten om te starten (regelaar moet je "armen") en daarna stilletjes omhoog brengen. een potmeter doet niets en in het slechtste geval maak je de bec stuk (die geeft de voedingsspanning aan de ontvanger en zit op zwart en rood). je regelaar moet pulsen binnen krijgen, zoals de ontvanger zou geven. vergeet ook niet dat je pwm aanstuurd en je voeding zwaar genoeg moet zijn (je stuurt zoveel keer per seconde de volle spanning naar de motor).
__________________ Multiplex Royal Pro 9 - Align TREX450SE - Graupner Electro Kadett 1.60 en Junior S - MPX Funjet - Corsair 1.60 |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Het is maar goed, dat de regelaar het nog niet heeft gedaan. Deze mag je niet op een transformator aansluiten. Ook al levert zo'n ding gelijkspanning, deze is gegarandeerd onstabiel. Resultaat is dan, dat de regelaar vanzelf rooksignalen gaat geven. Een motor is nu eenmaal een inductieve belasting en dat gaat eigenlijk alleen goed als je een degelijke accu gebruikt. Zelfs een gestabiliseerde voeding is tamelijk link, tenzij deze beveiligingen heeft tegen inductiepieken. Op het servosnoertje moet je een servotester aansluiten, zoals hierboven al wordt aangegeven. Diverse merken leveren servotesters en Conrad heeft er zelfs een bouwpakket van.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Opzich logisch dat er PWM opmoet...had ik zelf kunnen bedenken.. De voeding: een 12V en 5V ATX van een PC, stabiel zat denk ik zo. Die zit aangesloten op een battery-pack en vanaf de battery-pack word de rest gevoed. PWM module aan de regelaar gezet: motor gaat Niet draaien. De regelaar zou een 'biep' moeten geven bij het aansluiten van de stroom..maar deze "biep" heeft ie nooit gemaakt.. Het enige wat ie doet is een rood ledje laten knipperen...meer gebeurt er niet. Geen geluid. Ik zou graag willen weten wat het knipperende lampje betekent...? ??????? Groeten, Gerben |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 14 januari 2006 Locatie: noord-belgie Leeftijd: 39
|
1) 2) nogmaals, je moet er eerst een servotester aan hangen en deze op het minimum zetten of je regelaar zal helemaal niets doen (wat je nu dus voor hebt ). dit is volgens mij nog steeds je hoofdprobleem. 3) je motor wordt met pwm aangestuurd, dus je krijgt steeds pulsen met de volle spanning en dus volle vermogen => inductiepieken (wat corrien dus al zei). daarom dus best alles aan een batterij hangen. je vermeld dat er een batterij aan de voeding hangt? rechtstreeks? lijkt me ook geen strak plan ... just my 2ct
__________________ Multiplex Royal Pro 9 - Align TREX450SE - Graupner Electro Kadett 1.60 en Junior S - MPX Funjet - Corsair 1.60 |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juni 2007 Leeftijd: 64
|
Veel regelaars geven pas een "BEEP" als de impuls is herkend en de lengte van de impuls de "gas dicht" lengte heeft. Met de "BEEP" geeft de regelaar aan dat hij op scherp staat. Het makkelijkst zou zijn als je de regelaar kon testen met een besturingsset. Dus aansluiten op een ontvanger en bedienen via de zender. Dat weet je ook zeker dat alle impulstijden. kloppen. Regelaars kennen twee programmeringsmethoden. Bij de eenvoudige regelaars moet bij elke inschakeling de gas open en de gas dicht positie worden geleerd. Dus eerst met de zenderstick vol gas geven en dan gas dicht. Meestal geeft de regelaar dan een beep en is dan gereed voor gebruik. Meer geavanceerde regelaars leren de gas dicht en gas open posities één maal. Hiervoor wordt de regelaar in een speciale programmeermode gezet. Welke methode voor jouw regelaar van toepassing is zal uit de handleding moeten blijken. Een PWM regelaar met min-of-meer willekeurige tijden gaat ook niet werken. De regelaar wil impulsen met de juiste lengte en herhalingsfrequentie zien. Wat gebruik je nu als impulsbron???
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Kijk, dat is nou nuttige informatie PWM gever is een kitje van Velleman en zal zeer waarschijnlijk inderdaad Niet de juiste pulses en lengtes geven. Toch dus maar een ServoTester gaan bestellen. Bedankt voor de nuttige info. Ik laat nog van me horen. Groeten, Gerben |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
Het is gelukt!! De motor draait! Het probleem: De Velleman PWM gever gaf het PWM in 'massa', blijkbaar wil de Regelaar dit in Plus hebben, want nadat ik met een P channel mosfet het Massa signaal naar plus heb omgezet, werk de regelaar en draait de motor! Regelaar geeft ook een mooie biep bij het wijzigen van het PWM signaal. Groeten, Gerben |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juni 2007 Leeftijd: 64
|
Afhankelijk van het merk radiobesturing varieert de impuls ongeveer tussen 1 en 2 milliseconden en heeft een herhalingsfrequentie van ongeveer 50 Hz. De impuls is positief.
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
En de neutraaltijd is 1,5ms. Wat is de bedoeling van het geheel? Zelfbouw servotester, met een 555 Drive Calculator -> Servo Driver eliminating the need for a receiver ... Werking van borstelloze regelaar, het zijn geen variable frequency drives! LRK Site -> SPEEDY-BL self made brushless controller
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |