Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 19 januari 2012, 09:44   #1 (permalink)

Leeftijd: 34
Standaard Binding procedure bij elektro heli

Ik stelde me bij het binden van m'n eerste heli de volgende vraag:

Ik heb vroeger geleerd dat je eerst je FM zender moest opzetten, en dan pas je ontvanger (en uitzetten in omgekeerde volgorde) om eventuele reactie bij "storingen" te vermijden.

Dat je schroef bij een parkflyer plots begint te draaien hoeft niet per definitie kritisch te zijn, zolang je maar uit het draaivlak blijft en van de voorzijde wegblijft -> dus altijd achter de motor gaan staan! Dit is echter geen pleidooi om zender en ontvanger in eender welke volgorde aan te zetten, aangezien bij een grotere en krachtigere motoren en schroeven dit veel dramatischer kan aflopen (voor vliegtuig - maar vooral voor piloot). Bij helis loopt het altijd dramatisch af omdat je met je handen in het draaivlak van de rotor zit. (na plaatsing en aankoppelen van accu = ontvanger onder stroom moet die kap er nog over)

Bij de binding procedure (in mijn geval Spektrum zender ontvanger) staat aangegeven dat je eerst de binding plug moet plaatsen op de ontvanger, daarna de ontvanger onder stroom zetten, dan je zender opzetten terwijl je de bind schakelaar activeert.

Is het bij 2,4 Ghz sowieso uitgesloten dat de ontvanger reageert op "storing" (door de unieke link die tussen zender en ontvanger bestaat - alleen bestaat die er nog niet voor het binden)? In dat geval zou de volgorde van inschakelen niet kritisch zijn .Hoewel dat bij mij na 20 jaar vliegen zo ingebakken zit dat het een routine is (en net daarom stelde ik me de vraag aangezien in een binding procedure de "omgekeerde" volgorde geldt - eerst ontvanger, dan zender)

Of is het enkel door het plaatsen van de binding plug dat de ontvanger bij wijze van spreke weet dat ie met geen enkele input ("storing") rekening moet houden? In dat geval blijft de volgorde van inschakelen (wanneer de bind plug niet op de ontvanger zit) van belang.

De bind procedure is zonder problemen verlopen. Ik vroeg het me enkel af.
HansL is offline   Met citaat reageren
Oud 19 januari 2012, 10:18   #2 (permalink)
tomos19
Guest

Standaard

goed dat het zonder problemen is verlopen, maar zet niet eerst de ontvanger, en dan de zender aan (volgorde heeft wel degelijk effect).
uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat je je kapot schrikt als de heli ongecontroleerd begint te razen

2.4 ghz gebeurt haast automatisch.
zelfde volgorde als de FM zenders, en de apparatuur spoort als het ware elkaar op.

en het nadeel is ook, als je na het vliegen eerst de zender uitzet zonder de ontvanger uit te zetten, en dan weer aan, de heli niet zal reageren op je zender! (in tegenstelling tot Mhz) tot je ook de ontvanger op de heli opnieuw hebt uitgeschakeld/aangesloten
2.4 ghz is idd gebonden, maar volgens mij zeker niet vrij van storingen!

suc6 met de hobby

groet,
Tomos19
  Met citaat reageren
Oud 19 januari 2012, 10:29   #3 (permalink)
Banned

Leeftijd: 59
Standaard

Bij een bind procedure sluit je normaal ook geen servo,s of regelaar aan .

Omdat ook een 2,4 ontvanger een storing kan hebben/krijgen .

Mvg Johan
plotterwelt is offline   Met citaat reageren
Oud 19 januari 2012, 10:43   #4 (permalink)
xyz

xyz's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

Ik zet altijd mijn ontvanger eerder aan dan de zender, pas wel op, Spektrum heeft hier namelijk een voorziening voor in de ontvanger gebouwd, dat Smartsafe heet. De ontvanger stuurt naar het aanzetten van de ontvanger geen puls uit over de throttle kanaal. Dit gaat hij pas doen als hij een goed verbinding heeft gehad met de zender. Dit werkt dus heel fijn voor zowel vliegtuigen met losse RX voeding of met BEC. De regelaar zal pas iets gaan doen als er een connectie is geweest met de zender.

Even voor de duidelijkheid dit werkt voor Spektum ontvangers met smartsave, ik weet dus niet hoe dit geregeld is bij andere systemen. Spektrum heeft gewoon een vast indeling van kanalen waar door dit dus heel makkelijk te regelen is.

Bart,
Oud 19 januari 2012, 11:06   #5 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plotterwelt Bekijk bericht
Bij een bind procedure sluit je normaal ook geen servo,s of regelaar aan .

Omdat ook een 2,4 ontvanger een storing kan hebben/krijgen .

Mvg Johan
De documentatie van Spektrum DX6i en van m'n nagelnieuwe Blade 450 vermeldt anders op geen enkele plaats dat je servo's en ESC moet verwijderen uit de ontvanger (een AR6115e) tijdens de bind procedure, integendeel.
In de Spektrum doc staan 2 mogelijke scenario's (met name scenario 2 is dan toch wel heel vreemd):
1. waarbij accu rechtstreeks op ontvanger wordt aangesloten
2. waarbij accu op ESC wordt aangesloten, en daarna de ESC op de ontvanger

De regelaar zit dus wel degelijk aangesloten...
Oud 19 januari 2012, 11:24   #6 (permalink)
Moderatorteam

Leeftijd: 27
Standaard

Vaak krijg je bij een nieuwe zender een batterijhouder.

Die heb ik voor dergelijke situaties, dan kun je gewoon de ontvanger van stroom voorzien zonder dat er een regelaar oid aangesloten hoeft te zijn

waarschijnlijk is die situatie 2 in de handleiding uitgegaan dat je geen losse batterij hebt, en dus afhankelijk bent van de bec in de regelaar.
het is dan natuurlijk wel slim om de motor er niet aan te hangen, of als de regelaar dan niet initialiseert iig 1 draad los.

maar wel altijd zender eerst aan!
dit automatisme moet er gewoon inzitten...
doe je het niet, zal je met andermans toestel dus per ongeluk een storing veroorzaken door de verkeerde volgorde
ik zou ook niet teveel vertrouwen op beveiligingen.
het is een beveiliging, dus bedoelt voor situaties dat er iets niet goed gaat.
en beveiligingen kunnen ook kapot

gaat eerst de ontvanger aan, zal deze fail safe toepassen in de meeste gevallen.
en dan maar hopen dat je deze hebt ingesteld...
Oud 19 januari 2012, 12:31   #7 (permalink)

markjuhh's schermafbeelding

Leeftijd: 26
Standaard

Hey

Ik bind altijd met servo's en ESC aangesloten!
Wel haal ik dan de motor van de ESC af!
Nooit problemen mee gehad!

Groeten
Oud 19 januari 2012, 22:33   #8 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomos19 Bekijk bericht
goed dat het zonder problemen is verlopen, maar zet niet eerst de ontvanger, en dan de zender aan (volgorde heeft wel degelijk effect).
uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat je je kapot schrikt als de heli ongecontroleerd begint te razen
Inderdaad de beste manier van werken maar het gaat hier om de bind procedure en daarbij MOET je dus eerst de ontvanger aanzetten en daarna de zender met de bindknop ingedrukt.

Citaat:
2.4 ghz gebeurt haast automatisch.
zelfde volgorde als de FM zenders, en de apparatuur spoort als het ware elkaar op.
Neen zo werkt het dus niet. Tijdens de bind procedure wordt de identificatiecode van de zender in het geheugen van de computer in de ontvanger opgeslagen. Na die procedure zal de ontvanger ALLEEN nog luisteren naar signalen van jouw zender omdat die de juiste identificatiecode heeft. De ontvanger zal ook alle andere zenders die binnen zijn bereik zijn ontvangen maar negeert die signalen omdat de identificatiecode niet overeen komt.

Citaat:
en het nadeel is ook, als je na het vliegen eerst de zender uitzet zonder de ontvanger uit te zetten, en dan weer aan, de heli niet zal reageren op je zender! (in tegenstelling tot Mhz) tot je ook de ontvanger op de heli opnieuw hebt uitgeschakeld/aangesloten
2.4 ghz is idd gebonden, maar volgens mij zeker niet vrij van storingen!

suc6 met de hobby

groet,
Tomos19
Ook dit klopt niet, gelukkig niet mag ik weg zeggen. Wanneer de ontvanger in mijn vliegtuig even het signaal kwijt is zal hij in de "hold" mode gaan. In deze mode zal hij de laatst ontvangen servo standen vast houden. Duurt de onderbreking langer dan 1 á 2 seconden dan zal hij in de fail-safe mode gaan, wanneer je die hebt ingesteld natuurlijk.
Op elk moment dat er weer een goed signaal wordt ontvangen zal de ontvanger direct weer gaan werken en kan jij weer sturen!
Je hebt overigens wel volledig gelijk met de regel: 2.4 ghz is idd gebonden, maar volgens mij zeker niet vrij van storingen!
Oud 19 januari 2012, 22:59   #9 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Grundmann Bekijk bericht
Inderdaad de beste manier van werken maar het gaat hier om de bind procedure en daarbij MOET je dus eerst de ontvanger aanzetten en daarna de zender met de bindknop ingedrukt.
Ik vroeg me gewoon af of er net aan die procedure risico's verbonden zijn ten gevolge van "vreemde signalen". Van zodra je je ontvanger onder stroom zet zit die dus te luisteren, zonder dat er een zender gebonden is.
Oud 20 januari 2012, 11:54   #10 (permalink)

Standaard

Volgens mij kan je veilig de ontvanger aan zetten met de bindplug erin en dan pas de zender. De computer in de ontvanger zal geen signaal naar de servo's sturen zolang hij in de bind mode staat. Tenminste dat zal de ontwerper van het systeem zo gemaakt moeten hebben en dat is ook wel gebeurt.
Wil je helemaal zeker zijn dan is natuurlijk de beste methode de servo's en regelaar nog niet te verbinden met de ontvanger tot je hem aan jouw zender "gebonden" hebt.

Wanneer je tijdens normaal gebruik de ontvanger eerst aan zet en dan pas de zender zou het wel eens fout kunnen gaan. De zaak is goed beveiligd maar helemaal 100% zeker kan je nooit zijn met storingen. Dus eerst de zender aan en dan de ontvanger en na gedane zaken eerst de ontvanger uit en dan de zender is nog altijd de meest veilige methode.
Oud 20 januari 2012, 19:04   #11 (permalink)
tomos19
Guest

Standaard

Citaat:
Ook dit klopt niet, gelukkig niet mag ik weg zeggen. Wanneer de ontvanger in mijn vliegtuig even het signaal kwijt is zal hij in de "hold" mode gaan. In deze mode zal hij de laatst ontvangen servo standen vast houden. Duurt de onderbreking langer dan 1 á 2 seconden dan zal hij in de fail-safe mode gaan, wanneer je die hebt ingesteld natuurlijk.
Op elk moment dat er weer een goed signaal wordt ontvangen zal de ontvanger direct weer gaan werken en kan jij weer sturen!
ik weet niet waar jij dat vandaan hebt, maar dat ging bij m'n cp heli niet op!
ik schreef dat uit ervaring, omdat ik eens op het veld per ongeluk na de landing de zender uitschakelde.
de heli begon te draaien, maar niet genoeg om op te stijgen.
toen ik de zender weer inschakelde, om dit euvel in de hand te krijgen, reageerde de heli NIET!!!!

heb de heli toen op een andere manier uitgeschakeld, maar ben sinsdien altijd op dit euvel voorbereid

groet,
Tomos19
  Met citaat reageren
Oud 20 januari 2012, 22:01   #12 (permalink)

Standaard

Dus als ik je goed begrijp Tomos zal je heli uit de lucht komen pletteren wanneer de ontvanger die er in zit even geen signaal van je zender binnen krijgt. Dat is namelijk precies hetzelfde als dat je de zender uit zet.
Je ontvanger HOORT op z'n minst een soort van HOLD mode te hebben en wanneer er weer een goed signaal binnen komt hoort hij direct weer normaal te gaan werken. Wat jij beschrijft lijkt me geen goede werking van de apparatuur. Of het is een verkeerd ontwerp of er mankeert wat aan. Ik zou er in ieder geval niet mee durven vliegen.
Wat voor apparatuur heb je en zijn er meer mensen die de zelfde ervaring met die apparatuur hebben?
Oud 21 januari 2012, 09:15   #13 (permalink)

Indoorvlieger's schermafbeelding

Standaard

Goedkopere apparatuur heeft vaak geen fail safe. Bij FM apparatuur wordt je meestal wel gewaarschuwd voor reikwijdte problemen, door "tikjes" op de servo's en "hikjes" in het gas (als het een door een motor aangedreven model is)

Bij 2.4 GHz merk je meestal pas dat je buiten de reikwijdte bent als het model niet meer reageert. Dus of zorgen dat je de reikwijdte van je zender en model goed regelmatig test, en nog liever apparatuur met ingebouwde failsafe inbouwen, zodat bij verlies van signaal of het laatste commando wordt onthouden, of gas en servo's zo worden gesteld dat, in geval van een heli of vliegtuig, hij een zachte landing kan maken. Voor een auto is het vaak wel handig als het model dan niets meer doet.

Trouwens, voor de duidelijkheid, het binden van zender en ontvanger bij 2.4 GHz is niet hetzelfde als bij FM zenders. Daar staat een ontvanger open voor elke zender die op diezelfde frequentie uitzendt, en als er iemand op dezelfde frequentie actief is en in de buurt zit, zal je model op die zender reageren. Ontvanger en zender worden niet permanent gebonden. En dan kan er van alles gebeuren. Zet je eerst je eigen zender aan, en dan pas de ontvanger, dan zal je, zelfs al zit er iemand op jouw frequentie, nog de controle over je model houden, want jij zit dichter bij je model dan die ander. Je zal wel merken dat je model "onrustig" is, en dat is dan een teken om het weer uit te zetten, en te kijken waar die storing vandaan komt.

Bij 2.4 GHz is het ook gebruikelijk om eerst de zender aan te zetten, en dan pas de ontvanger. Dit is niet binden, want dat moet je voor die tijd 1 keer hebben gedaan, daarna onthoudt je apparatuur dat ze bij elkaar horen. Dat binden gaat inderdaad vaak juist in omgekeerde volgorde. Daarna is de procedure net zo als bij FM, eerst zender, dan pas ontvanger.
Oud 21 januari 2012, 10:30   #14 (permalink)
tomos19
Guest

Standaard

Citaat:
Je ontvanger HOORT op z'n minst een soort van HOLD mode te hebben en wanneer er weer een goed signaal binnen komt hoort hij direct weer normaal te gaan werken.Ik zou er in ieder geval niet mee durven vliegen.
dit was het geval bij m'n V450D01 van Walkera.
wanneer de ontvangst wegvalt komt het ding als een gyrocopter naar benenden, het opnieuw controle krijgen was het probleem.
na de ontvanger (met ingebouwde gyro) te hebben vervangen geen gevallen als dit meer meegemaakt, dus weet ook niet of het alleen die eerste ontvanger is geweest...
inmiddels heb ik die heli niet meer.
aantal weken terug gecrasht bij een looping...
  Met citaat reageren
Oud 21 januari 2012, 11:08   #15 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Bij installaties, waarbij de ontvanger éénmalig de id-code van de zender moet leren, zul je de procedure moeten volgen die de fabrikant opgeeft. Als je daarbij eerst de ontvanger moet inschakelen mag je ervan uitgaan, dat dit veilig kan. Vanzelfsprekend doe je dit als regel als de ontvanger nog niet in het model zit, maar ook als dat wel het geval is zal de ontvanger in niet-aktieve mode staan. Overigens behoort het onmogelijk te zijn, dat een 2,4 GHz ontvanger iets doet met signalen, waarin de unieke code van zijn eigen zender niet aanwezig is. Bij een merk als Spektrum mag je daarvan uitgaan. Voor elektrovliegen heb je daarnaast nog als extra veiligheid, dat snelheidsregelaars een inschakelbeveiliging hebben en pas was gaan doen als je die hebt 'overruled'.

Bij Walkera is er een andere bindprocedure. Ik ken niet alle Walkera typen, maar bij de fp heli'tjes is het in ieder geval zo, dat de ontvanger de id-code van de zender niet onthoudt en elke keer bij het inschakelen gebonden moet worden. Vermoedelijk is het daarbij ook zo, dat de zender elke keer een andere code genereert. Nadat de zender is ingeschakeld knipperen alle ledjes gedurende enige tijd. Binnen deze tijd schakel je de ontvanger in, die dan ook een ledje laat knipperen totdat de zender is gevonden. Als dan ook nog eens het gas dicht staat worden de regelaars vrijgegeven. Als de zender óf de ontvanger is uitgeknipperd kun je ze niet meer met elkaar binden. Dit betekent, dat als je alleen de ontvanger of de zender uitschakelt nooit meer kontakt kunt krijgen.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten