Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
Oud 22 januari 2012, 12:56   #1

Standaard EDF: motor en regelaar lopen niet goed

Ik heb een Graupner Eurofighter EDF met bijgeleverde motor en regelaar tweedehands gekocht. De motor en regelaar werden standaard bijgeleverd door Graupner. Toen ik ik motor en regelaar testte met een 3S 2200 (eerst gemonteerd in het toestel, nadien motor en regelaar volledig uit de fan gedemonteerd, merkte ik dat:
a) de motor onmiddellijk licht warm wordt en de regelaar serieus warm
b) de motor wat moeite heeft om aan te lopen en dan een rammelend/schurend geluid maakt alhoewel er geen mechanische problemen lijken te zijn. Hij loopt ook niet mooi naar z'n toerental, onderweg zijn er serieuze hiks...

Ik dacht dat er misschien een kortsluiting in de motor zat en heb er een nieuwe hobbyking EDF 2815 4800 Kv in gemonteerd (lijkt me het equivalent van de originele motor), maar het probleem blijft.

Iets met de timing van de regelaar die het toerental niet aan kan? Regelaar werd nochtans standaard bijgeleverd.

Regelaar is no name. Op de blauwe krimpkous hangt enkel een sticker 50A- BEC meer niet... Turnigy programmeerkaart wordt niet herkend...

Hier foto van de regelaar (van een andere site gehaald):

Click the image to open in full size.
Uploaded with ImageShack.us

Iemand suggesties?
Bartdr1 is offline   Met citaat reageren
Oud 22 januari 2012, 13:29   #2
Vriend van modelbouwforum.nl

Dirk's schermafbeelding

Leeftijd: 62
Standaard

Even een mailtje naar Graupner voor de handleiding (Controller 50A and BEC for Eurofigher, Order number 9360.50) ... of de regelaar is kapot, of verkeerd ingesteld .... maar als je niet weet hoe je zoiets moet programmeren (en helaas is er weinig standaard bij regelaars ) ....
Oud 23 januari 2012, 18:29   #3

Standaard

Vandaag een antwoord terug van Graupner. Geen aparte handleiding te verkrijgen voor de regelaar en in de gewone handleiding wordt er ook geen melding van gemaakt.

Heb me dan maar een goedkope Mystery 60 regelaar met BEC besteld die tot 100000 RPM ingesteld kan worden en waar blijkbaar al wel meer EDF mee gevlogen werd. Eens zien of het daarmee beter gaat.

Ga de originele regelaar ook nog eens testen met een outrunner die wat minder toeren draait... Misschien dat het dan wel lukt.
Oud 24 januari 2012, 21:28   #4

R.c. Paul.'s schermafbeelding

Leeftijd: 51
Standaard

Hallo Bart,

probeer deze setup eens met een 2s lipo. Ik ben dit probleem vaker tegengekomen en met een 2s lipo wilde het dan wel lopen.. Sommige regelaars kunnen schijnbaar niet met een hoger voltage overweg.

Succes!

Groeten,

Paul.
Oud 24 januari 2012, 22:15   #5

Standaard

Ik ga die 2S eens proberen, misschien dat dat wel lukt omdat het toerental dan lager ligt. Het toestel is wel standaard voorzien voor 3S.

Dezelfde regelaar vanavond eens op hetzelfde 3S-pack aan een wat tragere (ik denk 1400 Kv) outrunner gehangen op m'n Multiplex Blizzard hotliner en die motor draaide perfect zonder meer zonder enige verdere poging tot programmatie van de regelaar...

Vreemd allemaal. Ik ga de Blizzard eens goed doorbelasten met deze regelaar en met volle motor gedurende een minuut of zo en alle servo's dan intensief gebruiken. Als de regelaar dan niet echt warm wordt (werd nu een klein beetje warm), dan stuur ik de Blizzard met deze regelaar de lucht in en krijgt de Eurofighter een nieuwe.
Oud 24 januari 2012, 22:26   #6

r.marijnissen's schermafbeelding

Leeftijd: 33
Standaard

Is je fan wel gebalanceerd?
Als deze in onbalans is zal het ook nooit mooi lopen+ onbalans=hoger verbruik.
Oud 24 januari 2012, 22:34   #7

Standaard

Niet gebalanceerd. Ik moet nog eens uitzoeken hoe dat moet. Maar zelfs zonder fan liepen de 2 edf-motors niet mooi, maar met vieze geluiden (alsof er een probleem in een tandwielkast was) en haperingen. Op een andere regelaar, loopt minstens één van de twee wel goed.
Oud 28 januari 2012, 12:28   #8

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 52
Standaard

Ergens tussen motor en regelaar zit een slechte (soldeer)verbinding of connector, of misschien zelfs al op het printje. Kan je een motor en/of regelaar kosten.
ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten