![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 22 januari 2012
|
Ik heb een vierkanaals afstandbediening en wil de twee ESC's van de brushless motoren met 1 stick op de afstandbediening besturen; dus zowel de snelheid van beide motoren tegelijk (stick op), als het ietwat verlagen van de snelheid van 1 motor (stick links/rechts) om de bocht door te kunnen (boot is een deep V). Om de signalen te mixen heb ik een mixer op de ontvanger gezet, maar het probleem is dat bij stick op de motoren niet maximaal lopen. Een motor loopt pas maximaal als ik de stick naar links- of rechtsboven beweeg. Bedoeling is juist dat 1 motor wat langzamer gaat lopen, maar de andere motor dezelfde snelheid houdt. Ik zal wel iets heel simpels over het hoofd zien, maar ik kom er niet uit ![]() Kan iemand me op weg helpen? Laatst gewijzigd door noway666; 23 januari 2012 om 15:38 |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 1 oktober 2007 Locatie: Oostvoorne Leeftijd: 28
|
zie hier mijn draadje , ik heb een soortgelijk iets op mijn watervliegtuig. http://www.modelbouwforum.nl/forums/...utaba-6ex.html Mvg, Bart
__________________ T-Rex 450pro / Robbe Seabee / Robbe Marauder / Electrifly G44 Widgeon |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Men zal ongetwijfeld het merk en type van je zender willen weten. Geeft serieschakeling van de koeling wel genoeg koeling voor de tweede motor, loopt de tweede motor niet warmer? Forumtip 1: locatie opnemen in je profiel, dan kan iedereen dat altijd lezen onder je gebruikersnaam. Handig voor verwijzen naar winkels, clubs, evenementen, voor handel, en misschien woont er wel een MBF kapitein bij je om de hoek. Forumtip 2: leeftijd zichtbaar maken in profiel. Geeft indicatie van scholingsduur en budget, voor de betere maatwerk antwoorden. De foto is erg groot, 800x600 pixels is de regel om downloadtijd binnen de perken te houden. En welkom ook
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| | #4 (permalink) | |
| Citaat:
Er moet toch een mixschakeling zijn waarbij het signaal bij stick links/rechts juist "kleiner" wordt? Zender: Esky ET4 (Van de foto weer een duimnagel gemaakt) Koeling voldoet, want de motoren trekken toch binnen 10 minuten de lipo leeg :P | |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 18 november 2008 Locatie: Oldeberkoop Leeftijd: 44
|
Is vrij logisch: de mixer die je hebt is waarschijnlijk een elevon mixer: bij stick naar voren zal die niet beide servo's naar volle uitslag sturen, want er moet nog "uitslag over blijven" om de elevons als rolroer te gebruiken. Hij zal dus de regelaars ook niet vol uitsturen. Mogelijk helpt het (als de regelaars van het type zijn die je de volle uitslag kunt "aanleren"), deze op nieuw aan te laten leren maar dan met de mixer er bij tussen, zodat ze vol uitgestuurd worden als je vol vooruit geeft. Ik heb alleen geen flauw idee hoe de regelaar dan gaat reageren als het signaal hoger gaat dan "vol vooruit". Een andere manier die zou moeten werken, is een programmeerbare zender gebruiken, en daar de mixer zodanig in te stellen dat beide functies de volle servo-weg gebruiken. Maar ja, dan moet je wel zo'n zender hebben natuurlijk.... Groet, Bert
__________________ Funfactor: ____aantal bladen___ _ ...............hoeveelheid electronica |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Citaat:
Edit: http://www.mr-rcworld.co.uk/index.php?productID=1019 Het lijkt mij dat deze mixer het "probleem" op zou moeten kunnen lossen. Laatst gewijzigd door noway666; 23 januari 2012 om 08:23 | |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 30 oktober 2004 Locatie: Lelystad Leeftijd: 48
|
Noway, Kun je de regelaars programmeren op maximaal uitslag? Dan zou je die ook zo kunnen programmeren dat ze op volgas staan als de 'servouitslag' nog maar 50% is. Dan is het volgas als je de stick bovenin hebt, geef je roer erbij zal de betreffende regelaar lager dan 50% krijgen en dus gas terugnemen terwijl de andere meer dan 50% krijgt en volgas blijft staan.
__________________ Groeten, Lex. . >Triple-S: Duiksysteem, Magneetschakelaar, Knoopwaterpas, Liposave< |
| | |
| | #8 (permalink) | |
| Citaat:
En nee, de regelaars zijn ook van het "simpele soort" en niet te programmeren. Ik overweeg de twin screw mixer uit mijn laatste posting, maar ik ben niet 100% zeker dat die aan de verwachtingen voldoet. | |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 25 februari 2008 Locatie: Hoorn (NH) Leeftijd: 18
|
Zelfs hele simpele regelaars zijn te programmeren. dat moet wel, want geen zender is gelijk.. Zet ze maar eens aan terwijl je het gas vol open hebt staan op de zender, grote kans dat er een vrolijk riedeltje uit komt..
__________________ Rigidheli.com, Gens Ace Batteries, RCbearings, Rapid Eyewear Hulp of (3D) Vliegles nodig? Heliexpert |
| | |
| | #10 (permalink) | |
| Citaat:
Gaan we proberen... Dank voor de tip! Edit: geprobeerd en tegelijk herinnerde ik me dat de ESC's maar beperkt te programmeren zijn (lipo of nimh, en brake wel/niet). Inmiddels wel de programmeerbare mixer besteld, dus even kijken wat dat wordt. Edit2: en vervolgens verder lezend en tot de conclusie komend dat sturen met de props vooral voor lagere snelheden effectief lijkt te zijn; dus maar weer back to basics en het roer er weer opgezet, maar dit keer achter de props in plaats van ervoor (hetgeen weer een gevolg was van het verlengen van de assen omdat de boot zich meer als mixer gedroeg dan als varend vehicle) Laatst gewijzigd door noway666; 25 januari 2012 om 07:49 | |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
De mixer uit de UK ( Twin Screw Mixer - Welcome to Mr RC World's Website ) lijkt niet de oplossing. Heeft wel wat instelmogelijkheden, maar onvoldoende en lijkt niet helemaal overweg te kunnen met de ESC's. Het roer blijft er dus op, maar ik wil nog wel gaan kijken of ik het roer toch enigzins met de motoren kan mixen.
|
| | |
| | #12 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Het lijkt mij dat de schroeven verder uit elkaar moeten zitten om effectief als stuur te kunnen gebruiken. Nu zitten ze zo dicht naast elkaar dat er nauwelijks een moment ontstaat wanneer je er één sneller laat draaien dan de ander. Vooral bij hoge snelheden zal de kiel zoveel "kracht" leveren om rechtuit te blijven gaan dat sturen met de schroeven zeer weinig effectief is.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #13 (permalink) | |
| Citaat:
Dus idd nu terug naar het roer en tevens wat kleinere props erop gezet, want er wordt veel water verplaatst, maar weinig boot...... Volgende testvaart als de temperatuur weer verdraagbaar is....... | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |