![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #16 (permalink) | |
| Lid sinds: 17 juni 2010
|
Heb je de motordraden ingekort? Zo ja, dan heb je idd een probleem. zie je gebruiksaanwijzing op pagina 9. Citaat:
Je zal dan op de een of andere manier eerst die lak van alle losse draden af moeten zien te krijgen. Dit lukt je misschien als je de draden op een aspirientje heet stookt, schijnbaar zit in dat aspirientje iets dat die lak oplost bij hitte. Ik gebruik hiervoor een grote witte blok welke men gebruikt om de punt van de soldeerbout schoon te branden. Hoe die blok heet weet ik niet, ik heb die blok bij de Gamma gehaald. | |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Banned Lid sinds: 5 augustus 2006 Locatie: Oss Leeftijd: 59
| Daar krijg je geen dikke connectors mee gesoldeert . Heeft een veel te dunne punt om iets dikkeres te solderen . Een gewone bout van minimaal 60 watt moet je hebben . Met een (orginale) asperientje en de 60 watt bout krijg je ook de lak van het koper af . En 60/40 loodtin gebruiken waar 3,5% flux in zit . Mvg Johan |
| | |
| | #18 (permalink) |
| Lid sinds: 25 november 2007 Locatie: Zwolle Leeftijd: 14
|
Zou dit eventueel ook met een soldeer pistool van 100 Watt kunnen? Ik lees diverse keren over een aspirine, maar hoe gaat dit in zijn werk? Je legt de draad op de aspirine en dan de draad heet stoken met een soldeerbout? Groeten, Ruud
__________________ Team Losi E-LST XXL. |
| | |
| | #19 (permalink) |
| Lid sinds: 12 oktober 2004 Locatie: Hoek van Holland Leeftijd: 30
|
Een soldeerpistool heb je ook niks aan ...... Je moet een bout hebben met goeie dikke stift die ineens een hoop warmte af kan geven.
__________________ FG:marder FSracing Baja1000Serpent:impact m2(2),excel,Traxxas:T-maxx2.5R,RevoS23,Jato3.3,Summit Mugen:MBX5R+5T Electro's:ARX 540 dirtbike Losi xx4(2) tamiya's en marui's Micro: Xray:m18mt/NT18T/NT18MT |
| | |
| | #20 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juni 2003 Locatie: Groningen Leeftijd: 31
|
Ik zal eens kijken hoeveel wat mijn station heeft. Zit een vrij dunne punt op en daarmee gaat 10AWG op 6mm stekkers nog prima.
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| | #21 (permalink) |
| Lid sinds: 10 juli 2005 Locatie: Hoorn
|
Vroegah soldeerden we gelakt litze draad van spoelen e.d. door deze eerst in spiritus te dompelen en daarna te solderen. Toen werd er o.a. schellak gebruikt voor de isolatielaag.
__________________ If it is not documented, it is a rumor. |
| | |
| | #23 (permalink) |
|
Ik heb de draden op een aspirine gelegd en de bout van 100 Watt er op gelegt. De draden glimmen nu al wel wat meer. Ik ga vandaag even proberen of het nu wel wil. Bedankt! Ruud
| | |
| | #24 (permalink) | |
| Lid sinds: 2 maart 2008 Locatie: Tilburg Leeftijd: 31
| Citaat:
Maar om de lak eraf te krijgen werken beide methodes met salicylzuur. Het kan evt ook nog door eraf te branden met een gas soldeer boutje. Maar pas dan op dat je geen evt andere soldering weg haalt door de warme draad. Je moet het erg warm stoken want de lak ishitte bestendig maar ook die heeft een max. Moetwel zeggen dat ik de meest dikke draden met een 48 watt soldeer station perfeckt heb gesoldeerd. Dus het is onzin om te zeggen deze niet krachtig genoeg is door een te kleine tip. De tip bepaal je zelf, alleen neemt het object de warmte op uit de punt en als hij dan niet snel genoeg bijverwarmt haal je het niet. Ofwel als je het in een keer goed doet is er niks aan het handje. Al is er een limiet maar 8mm pluggen met dik draad is geen probleem met genoeg ervaring.
__________________ Pilot RC 27% Extra, Lorenz high society, sebart wind S, EF extra 300 EXP, T7C. | |
| | |
| | #25 (permalink) | |
| Banned Lid sinds: 5 augustus 2006 Locatie: Oss Leeftijd: 59
| Citaat:
![]() Als ik 48 watt lees denk ik direkt aan de mijne , en daar is het in ieder geval niet mee mogelijk omdat je met die China/Ebay stations niks kan uitwisselen aan punten en het dunne puntje al koud is voor je de 4 mm connector hebt bereikt . Voor dunne draden tot 2 mm connectors werkt dat nog, daarboven niet meer. Ook lakdraad krijg je er niet mee schoon gebrant op aspirien (daar neem ik een oude 80W Aldibout voor. Heb je een Weller station van 50 watt en heb je grote dikke punten er voor gaat het je wel lukken , maar 99% van de gebruikers heeft geen Weller . (ik nu wel sinds 2 weken , wacht nog op de dikke punten) Mvg Johan | |
| | |
| | #26 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juni 2003 Locatie: Groningen Leeftijd: 31
|
Mijn 48W velleman doet het ook prima met 10AWG en 6mm bullet stekkers. Gisteren nog weer 4 mee gesoldeerd.
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| | #27 (permalink) |
|
Ik heb een 100 watt bout gekocht bij de Gamma en daarmee de aspirine gesmolten met de draad erop. En het werkt! Bedankt iedereen voor de tips! Groeten, Ruud
| | |
| | #28 (permalink) |
| Lid sinds: 3 februari 2011 Locatie: Beverwijk Leeftijd: 36
|
Enige rede dat je motordraden moeilijk te solderen zijn is volgens mij omdat er een laklaag om de draad heen zit. Als je die laklaag goed wegkrast met een stenleymesje, dan is het prima te solderen. EDIT: Laatste paar posten niet gelezen net, nu wel
__________________ I don't have a short temper, i just have a quick reaction to bullshit. |
| | |
| | #29 (permalink) | |||||
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
| Citaat:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ghlight=bagger Citaat:
Citaat:
Andere oorzaak van slechte soldeerbaarheid kan de combinatie van lood- en modern loodvry soldeertin zijn. Uit voornoemd bagger draadje ... Citaat:
Citaat:
Nog een methode: borstelwiel in Dremel, ook nog toepasbaar bij de wat minder fanatieke litze-draden.
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 28 januari 2012 om 14:36 | |||||
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |